Cauta

Avocatul Poporului sesizează CCR în privința legislației ce reglementează starea de alertă

Instituția condusă de către Renate Weber s-a adresat din nou Curții Constituționale (CCR), de această dată cu privire la reglementarea stării de alertă. Demersul vine în contextul în care, după cum mulți își amintesc, președintele Iohannis a anunțat recent că nu va mai prelungi starea de urgență în România – impusă în lupta contra COVID-19, dar că după ce măsura în cauză expiră, pasul următor va fi instaurarea unei stări de alertă.

Mai exact, Avocatul Poporului a trimis o sesizare de 11 pagini, privind excepția de neconstituționalitate referitoare la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

Între altele, se aduce în discuție faptul că ordonanța în cauză nu conține nicio limitare de timp referitor la dispunerea stării de alertă.

Comunicatul AP sună astfel:

„Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate referitoare la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare.

Avocatul Poporului apreciază că delegarea unor atribuții de legiferare către autorități administrative, având ca finalitate restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale încalcă principiul separației puterilor, precum şi prevederile constituționale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării (art. 1 alin. (5), art. 53 și 61 alin. (1) din Constituția României.

În esență, Avocatul Poporului consideră că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004, cu modificările și completările ulterioare, nu respectă principiul previzibilității legii prin definirea defectuoasă a „stării de alertă”, care, neavând consacrare constituțională, presupune o circumstanțiere detaliată, la nivel infraconstituțional, a cazurilor în care se poate declara. În realitate, legea prevede doar că se pot lua de către organe administrative orice măsuri, deci inclusiv de restrângere a exercițiului unor drepturi, deși art. 53 din Constituție prevede clar că acest lucru poate fi făcut numai prin lege.

În lipsa prevederii unui termen pentru care se poate dispune starea de alertă, ba mai mult, reglementarea posibilității extinderii acestuia prin act administrativ, se ajunge în ipoteza în care restrângerea temporară a exercitării unor drepturi și libertăți fundamentale capătă caracterul unei îngrădiri permanente aducând astfel atingere însuși dreptului, ceea ce este contrar art. 53 alin. (2) din Constituție.

Potrivit prevederilor constituționale, Parlamentul şi, prin delegare legislativă, în condiţiile art. 115 din Constituţie, Guvernul au competenţa de a institui, modifica şi abroga norme juridice de aplicare generală. Autoritățile administrației publice nu au o asemenea competenţă, misiunea lor fiind aceea de a asigura executarea legilor.

Întreaga motivație pe care se bazează opinia Avocatului Poporului se regăsește pe site-ul instituției, la secțiunea Contencios Constituțional – Excepții de neconstituționalitate – 2020, sau accesând link-ul.”

sursa foto: Facebook

Ultimele stiri

  • Alege ce citești
  • Iohannis joacă alba-neagra cu viitorul României
  • Jurnalul securiștilor de la Păltiniș se vinde ca pâinea caldă
  • Mbappe nu uită de PSG
  • FCSB ține cu Real Madrid în finala Ligii Campionilor. De ce?!
  • Producătorii au răbufnit. Hipermarketurile pun adaosuri uriașe
  • Se privatizează industria de armament. Guvernul trece la exproprieri masive
  • O nouă măsură a Guvernului PSD în sprijinul românilor. Amenzile de circulație nu se modifică prin creșterea salariului minim de la 1 iulie 2024
  • Trump devine coșmarul piețelor bursiere?
  • S-a creat precedentul. România, condamnată de CEDO pentru încălcarea drepturilor unui transgender
  • Exit mobile version