Reprezentanții Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) atrag atenția asupra faptului că introducerea unui tarif de referință pentru orele de manoperă ale unităților care fac reparații la autovehicule afectează libera concurență pe piață, se arată într-un comunicat.
“Domnul Cristian Roșu, vicepreședintele ASF, a anunțat că va fi introdus tariful de referință pentru ora de manoperă la reparațiile auto. În acest context, întrebările firești sunt: De ce este necesară această reglementare? Este nevoie de o plafonare a tarifului aferent orei de manoperă?
În prezent, fiecare service stabilește tarifele pe care le practică, piața fiind liberă, concurențială și fără a fi nevoie de reglementarea tarifelor percepute.”, transmit oficialii ASSAI, citați de financialintelligence.ro.
„Stabilirea unor tarife de referință pentru service-uri va duce la plafonarea tarifului orelor de manoperă. Mai exact, după ce va fi publicat un tarif de referință pentru orele de manoperă acesta VA DEVENI tariful maxim pe care societățile de asigurare îl vor plăti unităților reparatoare. În consecință, service-urile care percep tarife mai mici fără a oferi reparații de calitate vor fi în câștig, iar cele care pun accent pe calitate vor fi obligate să facă reparații mai ieftine pentru a putea rezista pe piață? ”, atenționează Dan Barbu, preşedintele ASSAI.
”Roșu dorește să le facă un cadou important societăților de asigurări”
Un alt efect al introducerii unui tarife de referință pentru ora de manoperă la reparațiile auto va fi creșterea numărului de procese pe rolul instanțelor de judecată. În prezent, procesele în care sunt implicate societățile de asigurare reprezintă 5% din totalul dosarelor procesuale, potrivit ASSAI. „Într-o perioadă în care service-urile se confruntă cu foarte multe probleme – criza sanitară, lipsa forței de muncă, prețurile majorate la utilități, domnul Roșu dorește să le facă un cadou important societăților de asigurări. Daca este să facem o retrospectivă a ultimelor 12 luni, perioadă în care au circulat pe drumuri cu 75% mai puțin autovehicule, însă pentru toate acestea au fost plătite polițele RCA, an în care societățile de asigurări au încasat mai mulți bani pentru că au mărit prețurile asigurărilor auto chiar dacă daunele au scăzut considerabil. Însă, chiar în acest context vicepreședintele ASF, nostalgic al vremurilor comuniste, propune uniformizarea tarifelor de reparații”, menționează oficialul ASSAI.
De asemenea, ASSAI avertizează că în fapt valoarea de decontare a orelor de manoperă efectuate pentru realizarea reparațiilor acoperite de asigurările auto este plafonată și în prezent de către societățile de asigurare cu cote de piață importante pe segmentul polițelor RCA.
„Acum, domnul Roșu dorește să legifereze practicile neconcurențiale propuse de societătile de asigurări, practici care au dus la un număr impresionant de procese și care afectează buna funcționare a pieței reparațiilor auto. Mai mult, dorește să scoată ”castanele din foc” cu mâna Registrului Auto Român, instituția care acordă omologările pentru vehiculele rutiere și acordă autorizații de funcționare unităților reparatoare să adune prețurile percepute de service-uri pentru a calcula tariful de referință”, adaugă Dan Barbu.
Totodată, cei de la ASSAI atrag atenția și asupra faptului că în acest an au fost liberalizate prețurile gazelor și energiei electrice, produse cu impact mare pe plan social, ceea ce demonstrează că prețurile trebuie să fie lăsate la decizia piețelor, nu reglementate de un supraveghetor.