Decizia Euroins de a chema toți păgubiții la sediu pune în pericol sănătatea oamenilor și contribuie la răspândirea coronavirusului, atrage atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Reprezentanții confederației cer ASF să dispună constatarea daunelor online.

Transportatorii au reclamat la Autoritatea de Supraveghere Financiară faptul că firma de asigurări Euroins a anunțat că păgubiții trebuie să se deplaseze cu mașinile avariate la sediul societății, provovând astfel, în plină pandemie, aglomerări periculoase. ”Vă aducem la cunoștință faptul că societatea Euroins România Asigurare-Reasigurare SA nu renunță la vechile obiceiuri de a încălca legea, refuzând să mai efectueze constatarea daunelor la locul solicitat de către păgubit și motivându-și această practică ilicită prin referiri la pandemia CoVid 19 aflată în curs. În acest sens, asiguratorul solicită ca toți păgubiții RCA, care sunt în număr ridicat, să vină la sediul lor pentru efectuarea constatării daunei, deși aglomerările de persoane constituie cauza principală de răspândire a acestui virus, iar toate măsurile luate de autoritățile competente vizează tocmai reducerea sau chiar eliminarea oricăror aglomerări, inclusiv prin instituirea de sancțiuni care să permită atingerea acestui scop. Trebuie subliniat că toate acele normative emise în vederea combaterii și restrângerii efectelor negative ale pandemiei Covid 19 au ca scop expres menționat limitarea interacțiunilor sociale în scopul împiedicării răspândirii virusului, acte normative care prevăd inclusiv interdicția de a forma grupuri mai mari de 3 persoane și respectarea unei distanțe de minim 1,5 m intre persoane. Prin urmare, este evident că practica Euroins nu are drept scop protejarea persoanelor, ci, dimpotrivă, duce la creșterea nejustificată a riscului de răspândire a noului coronavirus, prin obligarea unui număr ridicat de persoane să fie prezente în aceeași locație. Vă întrebăm retoric, unde există riscul răspândirii virusului? Într-o locație în care discută doar inspectorul și persoana pagubită sau în centrele de constatări, unde sunt sute de persoane simultan? Este incontestabil faptul că practica Euroins, distinct de caracterul profund imoral și de un cinism nemaîntâlnit, este și ilegală. Mai grav, aceasta obligă și alte persoane să încalce măsurile obligatorii dispuse pentru combaterea epidemiei, expunându-le la sancțiuni dintre cele mai severe”, se arată în plângerea adresată ASF de către COTAR.
Se cer constatări prin mijloace electronice
Reprezentanții COTAR mai arată că asiguratorul este obligat să se deplaseze pentru constatarea daunei la locul indicat de către pagubit, atât Legea nr. 13212017, cât și Norma 20/2017 conținând prevederi exprese în acest sens. ”Dacă scopul Euroins ar fi într-adevăr acela de a asigura o protecție sporită, putea proceda conform art. 19 alineat 13) din Norma 20/2017, care prevede că părțile pot agrea constatarea avariilor și întocmirea procesului-verbal de constatare prin transmiterea de informații și documente prin mijloace electronice de comunicare. De altfel, alți asigurători, care nu mai doresc să se deplaseze pentru efectuarea constatărilor în locația indicată de persoana prejudiciată, utilizează acest mecanism, ceea ce dovedește încă o dată faptul că Euroins acționează cu vădită rea-credință, iar motivul invocat este doar un pretext pentru a încălca legea”, se mai precizează în plângerea COTAR. Totodată, confederația a anunțat că va formula reclamații și sesizări atât către autoritățile competente să vegheze la respectarea măsurilor obligatorii dispuse pentru combaterea epidemiei, cât și către comisiile de specialitate din Parlament, pentru a cerceta ”activitatea sau mai bine zis inactivitatea/pasivitatea conducerii ASF”, precum și a altor instituții ale statului. ”Euroins vrea să profite la maxim de păgubiți. Decizia de a nu mai face constatările la locul notificat de păgubit este inacceptabilă. Și asta în condițiile acestei pandemii, când autoturismul a devenit un bun de maximă necesitate. Nu înțelegem dacă Autoritatea de Supraveghere Financiară mai există, pentru că, din ce știm noi, nimeni nu mai este acolo acum. Ar trebui ca autoritatea să amendeze societatea Euroins pentru aceste abuzuri”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.