Este cifra de afaceri a celor mai mari 100 de producători de armament din lume, cu vânzări în creştere cu 4,6% la nivel mondial în 2018, pe o piaţă dominată de SUA.
Industria americană a armamentului, care reprezintă 59% din piață, reprezintă o cifră de afaceri de 246 miliarde de dolari, în creștere cu 7,2% an de an. Companiile americane beneficiază de strategia administrației Trump, care dorește să-și modernizeze apărarea pentru a-și consolida poziția împotriva Rusiei și a Chinei. Totuși, Rusia rămâne pe locul doi în clasamentul celor mai mari producători de arme, cu 8,6% din cota de piață, chiar înaintea Regatului Unit (8,4%) și Franței (5,5%). În Europa, există, de asemenea, două companii intercontinentale, Airbus şi MBDA, care beneficiază de o cerere în creştere din cauza unor ”conflicte armate în curs de desfăşurare şi a unor tensiuni semnificative în mai multe regiuni”, spune Aude Fleurant, expert al Institutului Internaţional de Cercetare pentru Pace (Sipri), cu sediul la Stockholm. Almaz-Antei, prima companie rusă din Top 100, urcă pe locul nouă cu o cifră de afaceri de 9,6 miliarde de dolari (+ 18% faţă de 2017), o creştere de 15 locuri din 2009.”Această creştere se poate explica nu numai prin puterea cererii interne, ci şi prin creşterea continuă a vânzărilor de arme către alte ţări, în special exporturile sistemului de apărare aeriană S-400”, notează raportul Sipri. În Turcia, industria armamentului înregistrează progrese, cu două companii în top 100 şi cu o cifră de afaceri în creştere cu 22% în fiecare an, până la 2,8 miliarde de dolari. Din 2009, cel mai mare producător de arme din lume rămâne Lockheed Martin ( cu venituri de 47,3 miliarde de dolari), ale cărui vânzări reprezintă 11% din vânzările mondiale. Studiul nu ține cont de cazul Chinei, pentru care datele disponibile sunt insuficiente, însă se estimează totuși că țara ar putea număra între trei și șapte companii din top 100. China a dedicat 1, 9% din PIB-ul său în apărare în fiecare an din 2013.
Radu Jacotă