O analiză realizată de Agenţia Naţională de Integritate (ANI) arată că au fost consemnate în declaraţiile de avere din acest an peste 411.000 de autoturisme, dar şi tractoare, o motocicletă Gnome Rhone din 1936, o locomotivă şi modele interbelice sau de epocă. Vârsta medie a maşinilor este de 14 ani. Iar 0,2% dintre vehicule au fost declarate ca fiind donate, 27 dintre acestea fiind mai noi de 3 ani.
„În perioada 2022- 2025, declaraţiile de avere completate electronic pe platforma eDAI nu au fost doar un exerciţiu de transparenţă, ci şi o provocare pentru infrastructura noastră digitală: să transforme mii de stringuri text într-o imagine coerentă a averilor declarate — şi a poveştilor din spatele lor.
Cu ajutorul unui sistem de prelucrare big data, datele au fost extrase, ordonate şi clasificate pe baza nomenclatoarelor şi a logicii semantice, cu sprijinul unei echipe dedicate. De la text brut la înregistrare standardizată, am trecut prin etape de curăţare, interpretare şi sortare automată — în care fiecare virgulă sau greşeală de tastare a devenit un obstacol de depăşit algoritmic”, a transmis, luni, 28 iulie, Agenţia Naţională de Integritate, într-un comunicat de presă.
Potrivit documentului citat, analiza acoperă 411.302 autoturisme declarate în 2025, cu o vârstă medie de 14 ani pentru autoturisme şi 16 ani pentru alte mijloace mobile (camioane, motociclete, ATV-uri etc.).
Topul mărcilor preferate include:
– Volkswagen – 15,64% din total, cu o vechime medie de 16 ani
– Dacia – 10,65%, vechime medie 12 ani
– Skoda – 10,15%, tot 12 ani
– Opel – 8,81%, cu o medie de 17 ani
– Ford – 7,9%, medie de 15 ani
În 2025 au fost raportate 0,2% maşini donate din totalul maşinilor declarate, iar dintre acestea cu o vârstă mai mică de 3 ani au fost identificate 27 de maşini – conform sursei citate.
Reprezentanții instituţiei transmit că, printre zecile de mii de înregistrări, s-au găsit şi comori şi pagini de istorie: 86 de vehicule Ferrari şi Lamborghini – dar nu se încadrează în categoria super-car-uri, ci a tractoarelor; o motocicletă Gnome Rhone din 1936, cu tehnologie derivată din motoare de avion cu peste 1000 cai putere; o locomotivă.
De asemenea, s-au declarat diverse modele interbelice sau de epocă:
-Opel Kadett 1939
-Plymouth 1939 şi 1956
-Fiat Balila 1928
-FORD A 1929
-Cadillac DeVille 1968
-SIMSON AWO 250, MZ ES 175, JAWA 175, Wartburg, SR114 şi multe altele
ANI: Această analiză arată că digitalizarea nu înseamnă doar butoane şi platforme online
„Această «galerie» mecanică nu are doar un aer nostalgic, ci şi demonstrează diversitatea patrimoniului mobil şi capacitatea sistemelor digitale de a înţelege, ordona şi respecta toate aceste particularităţi. Această analiză arată că digitalizarea nu înseamnă doar butoane şi platforme online — ci şi puterea de a extrage sens din complexitate, de a identifica tipare, excepţii şi poveşti acolo unde iniţial nu vedem decât date brute”, a mai transmis ANI în același comunicat.
Potrivit documentului citat, declaraţiile de avere pot fi plictisitoare, dar nu şi când ai un sistem care le poate „citi” cu ochii unui analist, viteza unui server şi toată experienţa acumulată până în prezent.
„Dacă această analiză poate fi savurată de curioşi şi pasionaţi ca o poveste despre preferinţe auto şi rarităţi mecanice, munca dificilă rămâne în seama inspectorilor care interpretează, verifică şi corelează aceste date. Ei sunt cei care, dincolo de picanterii, contribuie esenţial la menţinerea unui grad ridicat de integritate în administraţia publică”, a mai transmis ANI.
Aceeaşi analiză a datelor a identificat şi primele incidente de integritate, comunicate anterior.
La finalul lunii iunie, Agenția Națională de Integritate anunțase, tot prin intermediul unui comunicat, faptul că a finalizat o analiză tematică, urmare a implementării unui nou instrument de identificare automată care, cu ajutorul soluțiilor informatice, poate identifica potențiale incidente de integritate pe baza declarațiilor de avere și de interese.
„Evaluarea a vizat identificarea declarațiilor de avere și interese care pot releva potențiale incompatibilități definite de art. 90, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003 (potrivit cărora societățile deținute de consilierii locali și județeni sau familiile acestora nu pot încheia contracte cu UAT-urile din care fac parte).
Evaluarea preliminară pe bază de factori de risc a indicat un număr de 57 de consilieri locali și județeni pentru care Agenția a procesat peste 300 de declarații de avere și de interese, depuse în ultimii trei ani. Ulterior, evaluarea desfășurată de inspectorii de integritate a condus la identificarea a trei cazuri în care companiile deținute de consilierii locali sau familiile acestora au încheiat contracte în valoare totală de peste 1 milion de lei cu autoritățile locale din care făceau parte.” Citiți mai multe AICI.