Constructorul aeronautic european a anunţat că a ajuns la o înţelegere cu autorităţile din Franţa, Marea Britanie şi SUA, un acord care ar pune capăt unor investigaţii de mită şi corupţie. Anchetele au ameninţat gigantul cu 134.000 de angajaţi – un mare contributor net la comerțul exterior al Franței și Germaniei – şi au dus la eschimbarea echipei de conducere.
Acuzaţiile vizează utilizarea unor intermediari pentru asigurarea de comenzi pentru avioane, o practică pe care Airbus a folosit-o pentru a ajunge la egalitate cu rivalul american Boeing Co. Pe măsură ce ancheta s-a extins, Airbus a încetat brusc să mai folosească intermediari şi a anunţat că va coopera cu autorităţile. Cea mai mare parte a managementului de top al companiei a fost înlocuită sau s-a retras, inclusiv fostul director general Tom Enders. Aprobată de comitetul executiv al grupului și de consiliul de administrație, decizia de a se denunța autorităților judiciare britanice și franceze a fost destinată să protejeze grupul de eventuale procese, în special în Statele Unite, datorită dispozițiilor cuprinse în legislația acestor ţări. Însă efortul de a pune capăt litigiilor prin acest acord ar putea costa Airbus o sumă de aproximativ trei miliarde de euro, depăşind precedentul record de 500 milioane de lire sterline (653 milioane de dolari), reprezentând o amendă plătită în Marea Britanie de producătorul de motoare de avion Rolls-Royce. Amenda fără process nu va afecta serios Airbus deoarece vine într-un moment oportun având în vedere că rivalul Boeing este implicat într-o criză de amploare provocată de blocarea la sol a avioanelor 737 Max. „Dacă trebuie să faci faţă unei astfel de înţelegeri acum este momentul oportun, când competitorul tău are probleme”, comentează George Ferguson, analist la Bloomberg Intelligence. Airbus a redevenit anul trecut cel mai mare constructor mondial de avioane, după ce a livrat un număr record de 863 de aparate, în creştere cu 7,9% comparativ cu 2018.