Comerciantii online nu respecta legislatia in cadrul campaniilor de reduceri. Aceasta este concluzia Consiliului Concurentei in urma unei anchete privind comertul electronic. Astfel, in campania de Black Friday de anul trecut pretul de referinta ale “reducerilor” a fost crescut sau mentinut artificial.
Consiliul a remarcat faptul ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, acela care apare “taiat”), este mai mare decat nivelul prevazut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. Conform legislatiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intentioneaza sa faca o reducere de pret trebuie sa o raporteze la un pret de referinta, respectiv la cel mai mic pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 de zile.
Unele “reduceri” sunt mai scumpe
Mai mult, Consiliul Concurentei a constatat ca in cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, pretul taiat a fost mai mare chiar decat pretul maxim practicat in ultimele 30 de zile. Acest fapt indica o crestere/mentinere artificiala a pretului de referinta de Black Friday, arata institutia. “Aceasta practica, de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta in cadrul promotiilor (de exemplu Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decat este in realitate. De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o incalcare a legislatiei in domeniu”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. In urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenta considera necesara modificarea cadrului legal, astfel incat fiecare magazin online sa aiba obligatia de a afisa, pentru fiecare produs comercializat, informatii privind evolutia pretului de referinta si al pretului practicat in ultimele 30 de zile.
ANPC intra in actiune
Consiliul Concurentei spune ca va colabora cu ANPC in scopul imbunatatirii cadrului legal in vederea restabilirii mecanismelor concurentiale in cadrul campaniilor promotionale. Pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurentei recomanda retailerilor online sa puna la dispozitia clientilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care acestia sa poata verifica istoricul de pret, chiar si in afara unei obligatii legale in acest sens.