Restructurare, tăieri de zeci de mii de joburi, diminuarea cererii pentru motoarele diesel sau costurile enorme ale tranziţiei pentru automobilele electrice, sunt principalele motive pentru care acest an este considerat unul din cei mai dificili pentru muncitorii din sectorul auto, dar nici perspectivele nu sunt optimiste.
Numai în ultima lună giganţii germane Daimle şi Audi au anunţat eliminarea a 20.000 de locuri de muncă. S-au alăturat rivalii General Motors, Ford şi Nissan în procesul de restructurare majoră demarat anul trecut. În următorii ani constructorii auto vor desfiinţa peste 80.000 de locuri de muncă, mai ales în Germania, Statele Unite şi Marea Britanie. Industria auto globală va produce în acest an 88,8 milioane de autoturisme şi utilitare, o scădere de aproape 6% comparativ cu 2018, pe măsură ce tensiunile comerciale şi tarifele vamale suplimentare duc la creşterea costurilor şi reduc investiţiile iar piaţa muncii se transform într-o eră a electrificării. Multe companii sunt în prezent concentrate pe planuri de reducere a costurilor pentru a evita erodarea marjelor”, spune Gillian Davis, analist la Bloomberg Intelligence. Ford va reduce 10% din forţa sa de muncă globală şi va închide şase uzine: trei în Rusia şi câte una din SUA, Marea Britanie şi Franţa. Din cele aproximativ 17.000 de locuri de muncă pe care Ford le va elimina, 12.000 vor fi în Europa. Nissan şi Renault nu ies din criza provocată de arestarea fostului preşedinte Carlos Ghosn.Constructorul japonez a anunţat că va elimina 12.500 de joburi. Grupul german Bosch, cel mai mare producător mondial de componente auto, a anunţat că intenţionează să elimine peste 2.000 de locuri de muncă la mai multe uzine din Germania, ca răspuns la încetinirea vânzărilor de automobile cu motoare diesel. La rândul său, Volkswagen a anunţat că va renunţa la 9500 de muncitori în Germania. Mercedes-Benz va demara un plan de reducere a costurilor care se va traduce prin eliminarea a cel puţin 10.000 de locuri de muncă la nivel mondial.