AcasăJUSTIȚIEScrisoare deschisă a Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la proiectul de Lege...

Scrisoare deschisă a Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la proiectul de Lege privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

În contextul demersului legislativ referitor la modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, aflat în prezent pe rolul Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională, Consiliul Superior al Magistraturii subliniază necesitatea unui dialog interinstituțional real, astfel încât o intervenție normativă în acest domeniu să fie realizată cu respectarea standardelor constituționale vizând principiul fundamental al independenței justiției și a cerințelor firești de predictibilitate a legii, evitând astfel destabilizarea sistemului judiciar în ansamblul său și afectarea gravă a dreptului cetățeanului de acces la justiție.

Independența justiției trebuie să reprezinte dezideratul întregii societăți, iar nu doar al magistraților, pentru că acest element fundamental al oricărui stat de drept este esențial în garantarea drepturilor și libertăților cetățenilor.

În același timp, statutul magistratului impune acordarea unei remunerații adecvate şi a pensiei de serviciu, tocmai ca o componentă a independenței justiției, garanție a statului de drept, prevăzut de art. 1 alin. (3) din Constituția României.

În considerarea importanţei rolului magistraților în apărarea statului de drept, aceste aspecte au fost consacrate, în mod constant, atât în documentele internaţionale de referință, cât și în jurisprudența Curţii Constituţionale a României.

Astfel, „Principiile fundamentale privind independenţa magistraturii”, adoptate de cel de-al VII-lea Congres al Națiunilor Unite pentru prevenirea crimei şi tratamentul delincvenților (Milano, 26 august – 6 septembrie 1985) şi confirmate de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite prin Rezoluțiile nr. 40/32 din 29 noiembrie 1985 şi nr. 40/146 din 13 decembrie 1985, prevăd în mod expres, prin art. 11, că „durata mandatului judecătorilor, independenţa acestora, siguranța lor, remunerația corespunzătoare, condițiile de muncă, pensiile şi vârsta de pensionare sunt în mod adecvat garantate prin lege”.

De asemenea, în mod asemănător, Recomandarea CM/Rec (2010)12 cu privire la judecători: independența eficiența și responsabilitățile, adoptată la 17 noiembrie 2010 de Comitetul Miniştrilor al Consiliului Europei, a statuat că „Remunerarea judecătorilor trebuie să fie pe măsura rolului și responsabilităților lor, și să aibă un nivel suficient pentru a-i face imuni la orice presiune menită să influențeze deciziilesubliniată fiind importanţa independenţei judecătorilor în scopul întăririi preeminenţei dreptului în statele democratice.

Totodată, art. 6.4 din Carta Europeană privind statutul judecătorilor prevede că magistrații au dreptul la „plata unei pensii al cărei nivel trebuie să fie cât mai apropiat posibil de acela al ultimei remunerații primite pentru activitatea jurisdicțională”.

În același sens, instanţa de contencios constituţional a stabilit fără echivoc că independența justiției, ca garanție constituțională, include securitatea financiară a magistraților, care presupune și asigurarea unor garanții sociale, precum pensia de serviciu (Decizia nr. 20/2000, Decizia nr. 433/2013, Decizia nr. 501/2015, Decizia nr. 45/2018, Decizia nr. 574/2018, Decizia nr. 153/2020, Decizia nr. 900/2020).

Pensia de serviciu a fost instituită pentru a încuraja stabilitatea în serviciu şi formarea unei cariere în magistratură, în acest scop fiind reglementate o pensie cât mai apropiată de indemnizația avută în timpul activității, cât și condiții specifice de pensionare.

Reglementarea pensiei de serviciu pentru magistraţi nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv prin prisma specificului activităţii judecătorilor și procurorilor, care impune acestora cele mai stricte obligaţii şi interdicţii, precum și responsabilități şi riscuri sporite care nu se regăsesc la alte categorii profesionale, constituind așadar o compensație parțială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutului special al acestora.

Prin prisma acestor considerente, Consiliul Superior al Magistraturii reiterează necesitatea ca demersul legislativ care vizează modificarea drepturilor de pensie ale judecătorilor și procurorilor să fie în concordanță cu aceste principii consacrate de instanța de contencios constituțional.

Prin urmare, menținerea modului de calcul al pensiei de serviciu, respectiv 80% din indemnizaţia de încadrare brută lunară şi sporurile avute în perioada de activitate, cu corectivul limitării cuantumului net al pensiei astfel încât, indiferent de evoluțiile politicii fiscale a statului, aceasta să nu depășească valoarea netă a unei indemnizații în plată, răspunde exigențelor statuate atât de jurisprudența obligatorie a Curții Constituționale, cât și de documentele internaționale relevante.

În același timp, cerința de predictibilitate care trebuie să caracterizeze orice sistem normativ, impusă de jurisprudența constantă a instanței de contencios constituțional și a Curții Europene a Drepturilor Omului, reclamă ca reglementarea în materia pensiilor de serviciu să răspundă în continuare așteptărilor legitime ale destinatarilor ei, ce își desfășoară activitatea în sistemul judiciar în condițiile unui cadru normativ care, de mai bine de 25 de ani, recunoaște acest drept.

Prin prisma acestor considerente, trebuie menținute condițiile de pensionare, atât din perspectiva modului de calcul, cât și din cea a stagiului minim obligatoriu (20 ani), cu atât mai mult cu cât cerința de vechime este una consistentă, care completată cu stabilirea unei vechimi minime obligatorii doar în funcția de judecător sau procuror va conduce inerent la retragerea din activitate la o vârstă rezonabilă.

Totodată, în adoptarea reglementărilor în acest domeniu trebuie evitată instituirea oricărei discriminări viitoare între beneficiarii pensiei de serviciu, doar în acest fel adoptarea legii putând contribui la asigurarea stabilității în magistratură. În caz contrar, proiectul de lege va determina creșterea considerabilă a numărului judecătorilor și procurorilor care vor solicita eliberarea din funcție prin pensionare, până la momentul intrării în vigoare a noii legi.

Este evidentă situația dificilă cu care s-ar confrunta instanțele și parchetele în ipoteza pensionării imediate a unui număr mare de magistrați. O astfel de perspectivă ar conduce la un veritabil blocaj în activitatea judiciară, cu consecințe care vor greva pentru mulți ani instanțele judecătorești și parchetele de pe lângă acestea și, astfel, vor afecta grav dreptul cetățeanului la un proces echitabil, inclusiv în componenta referitoare la accesul la instanță, actul de justiție devenind iluzoriu.

În acest context, Consiliul Superior al Magistraturii asigură toți judecătorii și procurorii de implicarea sa permanentă pentru apărarea statutului acestora și a independenței justiției, în scopul garantării drepturilor și libertăților cetățeanului și asigurării ordinii de drept.

Totodată, Consiliul subliniază necesitatea participării reprezentanților autorității judecătorești la dezbaterile din procedura parlamentară pentru adoptarea actului normativ în discuție, în acord cu principiul cooperării loiale între autoritățile statului.

 

Consiliul Superior al Magistraturii

 

CSM – Scrisoare deschisă a Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la proiectul privind legea pensiilor de serviciu (csm1909.ro)

author avatar
National
722 afisari

12 COMENTARII

  1. Militarii au dreptul sa beneficieze de ALTFEL de pensie decat cea din sistemul de pensii publice, deoarece, la angajarea in armata a fiecaruia, a existat, asa cum exista si acum, o lege, Statutul cadrelor militare, care prevedea si prevede si astazi ca .. ..”la implinirea varstei, cadrele militare beneficiaza de pensie militara de stat, conform legii.
    Este profund necinstit si ilegal (si dezonorant pentru o institutie in care onoarea ” are un rol de cinste) si se inscrie pe linia generala de actiune, de nedreptate si batjocura la adresa poporului roman si a armatei sale, adoptata de Consiliul Uniunii europene, desfiintarea acestor drepturi „pensiile militare de stat”, prevazute de LEGEA Statut Cadrelor militare, la angajarea fiecaruia in Armata Romaniei, drepturi CASTIGATE IN TIMPUL ANILOR DE SERVICIU de fiecare militar si inlocuirea lor cu alte pensii acordate in baza unor cerinte care nu au existat pe timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu.
    Militarii activi, trebuie ca si magistratii, sa lupte si sa-si apere cu curaj drepturile lor, „Pensiile Militare de Stat”, existente de pe vremea lui Cuza si sa opreasca orice interferenta a Comisiei europene,in realitate factor de destabilizare in Europa, in activitatea militara din Romania.

  2. UE și Banca Mondiala s-au documentat despre situația și modul de acordare în România a acestor pensii și salarii speciala acordate unor categorii profesionale influente. Însă acum cu toate ca UE a condiționat acordarea transei din PNRR, de desființarea tuturor pensiilor speciale de la noi, Iohanis și acoliții sai din PNL, inclusiv aliatii sai , nu vor sa desfiinteze aceste pensii speciale pentru ca beneficiarii acestora l-au avertizat ca vor scoate dosarele penale ascunse în sertare !!!
    Asa ca pentru multime Iohanis și gașca lui dependenta de beneficiarii pensiilor și salariilor speciale, au pus în mișcare propaganda parsiva pentru ” mulțime”, pasand în mod mizerabil , în spațiul public, ideia ca ministrul muncii trebuie sa desfiinteze pensiile speciale, pentru a-l scoate țap ispășitor pe acesta.!!!
    Desființarea pensiilor speciale este ușor de făcut prin adoptarea și aplicarea Legii unice de pensii (263/2010 modif. prin Lg. 127/2019) ce are la baza principiul contributivitatii, pentru toate categoriile profesionale, aceasta cu voința și participarea efectiva a președintelui tarii, guvernului și parlamentului !!!!
    Aceiași procedura trebuie și la desființarea salariilor speciale, adoptând Legea unica de salarizare pentru toate categoriile profesionale ce sa aibă la baza competenta, calificarea, volumul dificultatea și responsabilitatea muncii, care vor diferenția nivelul salariilor și ulterior al pensiilor !!!

    • Probabil opinia unui analfabet lenes și bețiv, cu antecedente penale, care nu a trecut testul psihologic sa devina special.
      Acum urla de frustrare… Degeaba, „luzăre”!

    • Imi zici si tu cum poti calcula contributivitatea la un militar? In caz de vreun conflict sau catastrofa naturala este prezent 24 de ore din 24, in schimb tu freci menta.

  3. Noi daca administram centrala de la Cerna-Voda vrem pensii speciale pentru-ca putem sa va distrugem Noi cei de la hidroelectrica putem da drumul la baraje ca sa va distrugem daca nu ne dati pensii speciale ,noi medicii vrem pensii speciale ca de nu va lasam sa muriti Acesta este santaj pe fata domnilor magistrati si ce- oti mai fi voi !Lucrurile acestea trebue sa ajunga undeva la un for superior pentru ca e vorba de santaj aberant ,nu credeti domnilor care faceti dreptate dupa cum va taie capul si mintea indiferent ca va dam pomeni nemeritate sau nu Sa va fie rusine Vom merge la Bruxel si vom povesti toata ticalosia voastra Trebue formata o comisie care sa se ocupe de voi pana se face dreptate nesimtitilor hoti!

  4. Ma scuzati domnu CSM,da’ Domnul bietul judecator Mustata nu era si el independent ? V-ati uitat in alta parte cand mafia securista ticalosita ( ca si acolo la CSM aveti printre voi ahaaa, destui acoperiti ) l-a arestat nevinovat si apoi l-a sinucis.Si taceti si acum. Da’ doamna aia spagara careia i „s-au prescris ” spagile luate dela interlopi periculosi,are si ea dreptul la pensie speciala ? Si desi dovedite faptele,are dreptul sa primeasca retroactiv salariile nesimtite,pt. perioada cand nu a mai ” slujit Justitia ” pt. ca ce sa vezi, i s-au prescris spagile ? Da’ tacanitul de judecator,care judeca si si ” Hotara „,ala care din clinica de nebuni cu acte in regula,a decis sa fie demolata Ambasada Americana si toata zona construita in jurul ei,si asta primeste pensie speciala ? Nebunul ala propietar de masini de superlux din leafa lui de magistrat,am uitat cum dracu’ il cheama. Da dece oare cca. 87 % dintre cetateni nu au incredere in ” Justitzea mea enedependenta ” ? Si la ce-i foloseste cetateanului ” independenta ” magistratului care da sentinte anapoda,contrar legii,ii mangaie pe freza pe pedofili si se rasteste la victima si la parintii ei.Si nimeni nu-i trage de” maneca independentei „.La revedere ,spatilul e prea mic.

    • Un bla,bla, cu un limbaj de lemn, amestecand remuneratia cu….pensia.
      Nu ies din sistem pentru ca e cald si bine.Au ajuns sa aiba pensia mai mare decat salariul.Verificati.
      Invoca indepemdenta siguranta financiara dar au remuneratii mai mari decat seful statului.
      Ce sa intelegem, ca seful statului e mai vulnerabil decat ei ?
      Chiar daca ar avea 1 leu remuneratia au jurat sa fie cinstiti, in consecinta nu remuneratia (ca pensia nu are de a face cu coruptia, au iesit din sistem) le da independenta, ci caracterul omului.
      Si pana la urma, doar ei spun ca fac munca din ” pasiune” si nu pentru bani, ba mai iau si decoratii pentru asta.
      De ex., un avocat a fost convocat cu un client la Parchet la ora 8,00.
      Procurorul a venit pe la 10.00, nu s-a scuzat, a spus ca nu s-a putut trezi.
      Nu puneti botul la plagaciosii astia care sunt mai presus de lege, in multe situatii.

  5. CE-ATI PRODUS IN 33 DE ANI ??????????, ATI INGROPAT DOSARE !,ATI LUNGIT PELTEAUA PANA S-A PRESCRIS FAPTA !V–ATI NEGOCIAT CU HOTII <CU EXCROCII <CU MAFIOTII SI TRADATORII COTA PARTE !, A SE CITI SALARII ,PENSII NESIMTITE SI IMUNITATI . ATI FACUT DIN ALBA -NEAGRA !, TALHARII DE ZECI SI SUTE DE MILIOANE DE EURO SI DOLARI LE-ATI ECHIVALAT CU FURTUL UNEI GAINI !!!!!!!!!!. AU UCIS OAMENI SI I-ATI SCOS BASMA CURATA !,AU DEVALIZAT ,AU DESTABILIZAT ROMANIA SI I-ATI SCOS NEVINOVATI .
    V-ATI VANDUT !,PENTRU UN CASTIG MURDAR .

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger