AcasăEditorialRazvan Ioan BoanchisStatuia Monicăi Lovinescu

Statuia Monicăi Lovinescu

Monica Lovinescu și Virgil Ierunca au fost confiscați de GDS – Humanitas și de urmașii acestora, adică de trotinetarii atei, așa că nu voi scrie nimic despre perechea alintată, între prieteni, „Monicii”. 

În centrul Capitalei a fost expusă o statuie a cuplului anticomunist de la Paris. Și s-au apucat să comenteze useriștii, pesediștii, aurarii și ziaricii. Dar nu despre „Monici”, ci despre calitatea lucrării.

Vinovăția sculpturii e că, dacă-i scoți pe analfabeții digitalizați din arta figurativă, s-a terminoiu. Useriștii, pesediștii, aurarii și ziaricii sunt la mintea primarilor de acum 100 de ani, care voiau să vadă pe soclu mustața viteazului în uniformă de roșior. Fără piramide, Egiptul ar fi azi doar nisip. Franța și Italia sunt țări – muzeee pentru că există monumente în fiecare sat. În arhitectură și sculptură, chiar și megalomania politicienilor – comanditari e un factor de progres.

Dacă ar fi fost după specialiștii de pe centurile de socializare, nu aveam azi nici ansamblul statuar al lui Brâncuși, de la Târgu-Jiu. Ei sunt spiritualizați ca vameșul elvețian, care, atunci când l-a oprit la graniță pe Paul Klee (pictorul se întorcea din Germania, scârbit de fasciști) și i-a văzut tablourile, l-a întrebat „tu ești pictor? Așa mâzgălește și fiul meu, care are patru ani.” După câteva zile, Paul Klee a murit.

Pe sculptorul „Monicilor” nu-l cunosc. Dar pe Buculei și Gorduz i-am cunoscut. Tot așa îl înjurau inteligenții ăștia și pe Gorduz, pentru statuia lui Traian de pe Calea Victoriei, și pe Buculei pentru „Aripile” de la Casa Scânteii. Proiectul lucrării monumentale a lui Buculei este foarte izbutit, dar prelucrarea industrială și finisarea au hibe. Iar statuia lui Traian a devenit, în viziunea țăranilor de oraș, „Lupoaica cu fular”, cu tot cu cacofonie. În realitate, e vorba despre o suprapunere a Crucii creștine cu simboluri dacice.

Regret că voi scrie ceva pe placul useriștilor, deși scârba mea față de ei rămâne aceeași. Toate generațiile noastre de sculptori au fost foarte bune și, prin valoare artistică, România a recuperat un retard religios, pentru că sculptură a intrat târziu la noi din cauza Bisericii ortodoxe. Monumentele funerare, troițele nu au fost considerate artă. Omul care meșterea cruci sau porți de lemn era așezat pe aceeași prispă culturală cu fierarul din sat. Dar de la Paciurea încoace stăm bine cu sculptura.

Brâncuși s-a născut în România, și-a construit numele la Paris și l-a făcut mare America. Dar au fost unii – ăștia la nivelul AUR –  care au vrut să-i repatrieze osemintele de la Paris (Montparnasse nu e un cimitir, ci un muzeu în aer liber), în loc să propună să se facă Muzeu de Artă Modernă Brâncuși la București și Tabără internațională de Sculptură la Hobița. Ar veni francezi și americani la Târgu-Jiu, ar crește turismul din zonă. Brâncuși a fost șmecher imobiliar și la Paris. El spunea „ăștia de abia așteaptă să mor ca să dărâme tot ce e pe strada mea.”

La orice licitație on-line în America, în Anglia sau în Franța se adună live minimum 1000 de oameni. 900, poate 980 sunt gură-cască, dar așa li se deschide apetitul pentru artă și intră și ei intr-o galerie să își înceapă colecția cu o litografie. La licitațiile de la noi, sunt live 10-12  persoane. Uneori doar 4. Dar avem păreri despre arta modernă.

author avatar
Razvan Ioan Boanchis Publicist-comentator
Publicist-comentator la "Național" din 1997. Ziarist original și de contra-opinie. Autor a zece cărți. I s-au decernat numeroase premii jurnalistice și literare. Îl citesc cu plăcere chiar și cei care nu îi împărtășesc părerile. Uneori, nici el nu e de acord cu el.
3.556 afisari

12 COMENTARII

  1. Ce opinie ar fi avut Brancusi despre ” Lupoaica cu fular” ?
    Taranii de oras au bun simt si mult umor.Asa au rezistat de-a lungul vremii.

  2. Păi lovineasca asta nu a fost una din semnatarii declarației trădătoare antinaționale de la Budapesta în1989 ? De unde să fie anticomunistă?

  3. Cuplu anticomunist?????????????????????? Adica o jegoasa care a stat toata viata ei la Paris fiind fugita in 47 din Romania? Ce fel de anticomunista a fost jegoasa care primea salariu si de la Europa Libera si de la Vocea Americii??? Spunea pe unde ce i se dicta de la Washington, jegoasa a fost anticomunista??? Daca o faceti asa, sa va fie rusine romani de rahat ce sunteti.

  4. Bre nene, văd că te dai deștept aici nu este vorba de artă modernă sau nu, este vorba că reprezentarea nu are nici un sens.
    Monica lovinescu și Virgil Ierunca au fost cunoscuți doar prin intermediul radioului.
    Dacă era o lucrare care să sugereze prin mai multe llinii ondulate sunetul glasurilor care străbate spațiul fără nici o barieră gem cotina de fier, mai spun, dar așa sunt două statui și un par pe care stau niște beatmani. Nu sugerează nimik. Plus că cei tineri habar nu au cine au fost cei doi iar cei mai în vârstă nu i-au văzut niciodată doar i-au auzit.
    Cum am spus, au fost doar niște glasuri care stăbătei spațiul, niște unde radio. Atât.

  5. În legătură cu comentariile : Iartă-i Doamne că nu știu ce vorbesc ! Sunt ori prea tineri, ori suferizi de surdocecitate. Domnule care ai dat-o anonimă, ai auzit despre aviatorii polonezi din Anglia ? Dar despre antinaziștii francezi din Marea Britanie ? Și unii și alții au luptat împotriva lui Hitler din afara hotarelor Franței,respectiv Poloniei, ambele ocupate. Și au făcut asta foarte concret și foarte eficient. Dacă nu știai, Monica Lovinescu a fost CEA MAI MARE LUPTĂTOARE ANTICOMUNISTĂ din Europa. Limbajul folosit nu vă face cinste.Umberto Ecco a avut dreptate…

  6. Cei care-i denigreaza pe Monica Lovinescu și Virgil Ierunca sunt nostalgicii care regreta regimul dictatorial bolșevic românesc și „revoluționarul” analfabet politic și economic care a adus Romania in sapa de lemn, N.Ceausescu. Cei 46% care spun că era mai bine înainte de ’89 și uita de foamea, frigul, cartelele, cozile interminabile la”poate baga ceva”!

    • Aveți perfectă dreptate domnule Petrică. Dacă cei care regretă „iepoca de aur”, frigul, întunericul și foamea sunt nostalgici de fapt după tinerețe (și confundă marfa cu ambalajul), cei născuți după 1989 sunt analfabeți funcționali dovediți. Profesorul de psihologie Daniel David, de la Cluj, a explicat fenomenul astfel : dacă ei nu înțeleg ce citesc, atunci cum să înțeleagă ce a fost înainte de 1989 ?! Pentru asta trebuie să citești și să procesezi, să înțelegi, să ai imaginație, să ai ceva în cap. Or mulți dintre acești tineri „excepționali” ascultă de cei bătrâni și nostalgici care repetă ca placa zgâriată: „erea mai bine înainte” și „ce a făcut Ceaușescu nu mai face nimeni”. Ce să-i explici unuia care mai sus semnează ” Anonimul”, că postul de radio Vocea Americii a fost înființat și finanțat de Congresul S.U.A. pentru a lupta împotriva comunismului ? ..
      Lupta cu comunismul a fost grea, și încă nu s-a terminat, dar următorul război mondial se va duce cu Prostia care are miliarde de adepți. A spus-o Einstein : totul este relativ în Univers, doar prostia este eternă.
      Vă doresc : Sărbători cu liniște și belșug !

  7. Pe fond, „monicii” au fost niște cronicari radio, instrumente plătite în războiul rece. Nu intelectuali de marcă, nu conștiințe. Câte minciuni și dezinformări conștiente nu au făcut… Nu are Iorga statuie, dar are EBA lui Eugen Lovinescu. Iar Noel Bernard a făcut infinit mai mult pentru România decât soții. O aberație, la fel ca bulevardul Corneliu Coposu. Să se recunoască meritele, conform realității, nu ăla de pe locul 17 să fie cocoțat pe locul 1.

    • Lîiceanu, Humanitas , profitorii ,,politicii” lui Plesu cand era ministru, au astfel de initiative antiromanesti. Toti sunt niste prifitori!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger