Cauta

Degeaba iei foc dacă nu ești subiect de film

Degeaba iei foc dacă nu ești subiect de film - Ziarul National

La Constanța au luat foc 37 de mașini în parcarea unui bloc, câțiva oameni au ajuns la spital, zeci de apartamente au fost distruse, sute de locatari au fost evacuați. Da, dar întâmplarea asta nu e subiect de film. Nici spitalele care au ars pe vremea guvernării useriste n-au fost subiecte de film. Când s-a aflat la Putere, partidul trotinetist era mai nesătul decât pe vremea când era nemâncat. Singurul subiect de film e Colectiv. Și de șase ani jucăm toți în filmul ăsta. Vrem nu vrem, jucăm. E ca la defilările lui Ceaușescu. Nu ne întreba nimeni dacă vrem să mergem. Mergeam, trebuia să mergem. 

Nici covidul nu e vreun subiect. De covid și de boli asociate covidului au murit vreo 60.000 de români. Foarte puțini. La Colectiv au fost mai mulți, normal. Credeați că  istoria se face cu cifre? Nu se face cu cifre. Se face cu imagini, dar, mai ales, cu reconstituiri artistice. Dacă îi întrebi pe ăștia mici și digitalizați ce s-a întâmplat din 1910 în 1920, nu-ți vor spune că atunci au fost Revoluția din Rusia, Primul Război Mondial, Unirea de pe 1 Decembrie, Trianonul. Generația Gadget îți va explica frumos că în 1912 s-a scufundat Titanicul. În filmul “Titanic”, Di Caprio s-a înecat. Eroul de la Colectiv a trecut prin foc, a ajuns ministru al Sănătății și ne-a regalat cu “imunoglobina”, “pacienți transplantați”, “să abată lumea” (în loc de “să abată atenția lumii”) și pleonasmul de pedichiuristă “panaceu universal”.

Apropo de Primul Război Mondial. Când a turnat filmul “Noi, cei din linia întâi”, Sergiu Nicolaescu a dat foc unui castel din Apuseni și a promis că se va ocupa el să fie restaurat. N-a plătit nimic, așa e în filme. “Noi, cei din linia întâi” n-a luat premii, fiindcă era prost și tezist, dar a avut spectatori. Spectatori, nu telespectatori, spectatorii sunt la cinema. “Colectiv” a luat premii, n-a avut spectatori și a fost un documentar bun. Dar la fel de tezist.

Tezistă, tot tezistă e abordarea “italianca Dianei Șoșoacă – mare ziaristă”. Să fim serioși, presa a început cu scrisul și înseamnă doar scrisul. Broscărița s-a dus în Afganistan și l-a întrebat pe un taliban de ce nu se uită în ochii ei. Asta nu e presă. E perversiune, e ceva între exhibiționism și masochism. Cel mai mare reporter de front a fost Geo Bogza, care transmitea din Franța, în 1937, corespondențe despre războiul civil din Spania. Alți mari corespondenți din străinătate au fost Fănuș Neagu și Ion Băieșu, care au povestit ce se petrecea la campionatul mondial de fotbal din Anglia (1966). Ce n-a aflat lumea e că Fănuș și Băieșu nu erau pe stadion, la Londra, ci la hipodromul din Paris. Dar oamenii ăia știau să scrie. Dacă italianca Dianei Șoșoacă rămâne fără baterie (la telefonul sau camera cu care filmează), s-a terminoiu cu ea.

 

Ultimele stiri

  • FOTO. Pompierii din Giurgiu au salvat un cățeluș dintr-un apartament în care izbucnise un incendiu. „Toto este acum în siguranță”
  • Zeci de turiști salvați de pe munte în ultimele 24 de ore. Unde au fost cele mai multe intervenții ale salvamontiștilor
  • A murit scriitorul Radu F. Alexandru. „Cultura română pierde una din personalitățile sale de excepție”
  • VIDEO. Scandal la primele ore ale dimineții, la intrarea în Mamaia. Șase tineri au ajuns la Poliție după o încăierare
  • Cele mai grave greşeli pe care le fac oamenii când folosesc un cuptor cu microunde. Unele pot pune locuinţa în pericol!
  • Miliardarul rus care a fondat Telegram vrea să lase cât mai mulţi moştenitori. Oferta lui pentru femeile care acceptă să-i nască un copil
  • Tragedie de proporţii în a doua zi de Crăciun! Doi tineri au murit după ce două maşini s-au ciocnit violent într-o comună din Bistrița-Năsăud
  • Ce se întâmplă cu vremea după valul de frig de Crăciun. Prognoza meteo până spre final de ianuarie/Informațiile vin de la ANM
  • Locuri de muncă în Bucureşti. Românii care vor să muncească în Capitală pot alege dintre 7.000 de joburi disponibile
  • Muncitorii au găsit o casetă metalică sub talpa Cavalerului de pe acoperişul Castelului Corvinilor. Ce se ascundea înăuntru
  • Exit mobile version