O piață liberă este aceea în care cererea consumatorului și oferta producătorului determină costurile și volumele tranzacțiilor. Teoria funcționează în modelele ideale. Am simțit pe pielea noastră ce înseamnă liberalizarea pieței de energie în 2020. Turbulențe la greu. Cam asta ne așteaptă după ”liberalizarea” pieței electorale în 2024 după același model matematic. În toată lumea.
În economie există legi și autorități care combat monopolul prin fuziuni și achiziții, pentru a preveni creșterea costurilor produselor prin limitarea concurenței și controlul ofertei. În politica europeană monopolul asupra pieței voturilor este mai subtil. Se încurajează prin legislația electorală coaliții între companiile-partide mari și fracționarea ofertei electorale în companii-partide mici în sfera consumatorilor nehotărâți.
Motivul invocat permanent este atacul la democrație. Ce faci când ai nevoie de lapte și în galantar sunt câteva branduri al căror nume îl cunoști după zeci de reclame și încă niște sticle de lapte cu nume necunoscute. Stai să citești să vezi ce beneficii suplimentare are noul produs? Ai curaj să încerci ceva nou când te grăbești acasă după o zi de muncă obositoare, chiar dacă nu ești prea mulțumit de ceea ce ai cumpărat până acum? Preferi „stabilitatea”. Cam asta este statistica pe care se bazează și companiile-partide atunci când își construiesc strategiile de marketing electoral. Și dacă atunci când ajungi acasă și deschizi televizorul și un breaking news te informează că a apărut un o bacterie care afectează laptele, îți piere tot cheful de vreo schimbare de furnizor. Cam așa funcționează și achiziția de produse politice. Te gândești că dacă furnizorul este o companie mare este mai puțin vulnerabilă la bacterie. Suntem predictibili pentru sociologii cu studii serioase și la timp.
Așa că duminică pe 9 iunie ne ducem la cumpărături. Să cumpărăm produsele din galantarul partidelor politice. Oferta este generoasă. Aparent, piața electorală este liberă. Practic, dacă cumpărăm un produs unde nu citim atent lista de ingrediente, termenul de garanție și toate elementele la care de obicei nu suntem atenți, care ar putea să ne strice la burtă ca în cazul laptelui expirat, atunci să deschidem portofelul pentru consecințe. Pentru că noi vom plăti toate oalele sparte. Mărfurile politice din galantar își vor schimba eticheta. Companiile -partid își vor schimba viziunea și galantarul va arăta la fel și peste 4 ani. Consultanții de marketing politic vor trudi probabil la machiajul produselor pentru drogarea populației. Dar nu va să fie nevoie de prea multă creativitate. La analfabetismul funcțional care se prefigurează să se accentueze o să fie nevoie de niște știri cu impact emoțional și, hocus-pocus, produsul vechi-nou va deveni opțiunea perfectă.
Nu vă speriați! Nu se va întâmpla doar în România. Factura liberalizării pieței electorale va afecta toată Europa așa cum s-a întâmplat cu piața energiei. Sau poate urmează un punct de inflexiune. Depinde de noi? Depinde de ce vor fetele cu fustițe roz? Babele ca mine așteaptă un miracol.
Culmea tupeului , porcul de Nastase a iesit iarasi din cocina sa faca pe victima , cica Basescu e vinovat ca i-a facut dosar , pai sa-i pupe talpile la cat rau a facut nu a primit nici a mia parte din ce merita !
„piață liberă este aceea….”
-nu, „piatza” e din start REGLEMENTATA;
ne amintim mercurialul ceaushist,
bunicu alimenta cu fructe loazele clasei muncitoare la pretzul IMPUS,
noi am fi dat productia la „vin-alcool” PENTRU SPIRTOASE!
(ca sa combatem SELECTIA NEGATIVA BOLSHEVICA)
Si daca tot sapănd la dosarul generalilor dam de colectiv ? vai , ce-am spus ….. !
La usr n-ai cu cine sa vorbesti , pentru ei Barna si Voiculescu sint potriviti in PE , dar totusi dle Ciolacu , si Dancu ? va are cu ceva la mana , ca alt motiv nu vad ?