AcasăEditorialMonica TatoiuGrăbește-te încet

Grăbește-te încet

Grăita întâi stătătorul într-ale legii și ordinii, Bode, după ce s-a grăbit încet la ministerul drumurilor. Cică este o vorbă din popor. Care se trage din Traian. Care vorbea latină. Festina Lente. Personajul în cauză vrea musai să ne arate că este cult de ori câte ori i se plantează un microfon în față. Care cultură nu-l prea ajută cu explicațiile și mai ales cu soluțiile la problema accidentelor care omoară românii pe șoselele patriei mai abitir decât Covidul.

Când vine vorba de accidente în trafic cauzele care ni se pun în față sunt viteza și drumurile proaste. Or fi doar astea? Ce să zicem despre accidentele din capitala noastră iubită, unde pedala de accelerație o poți folosi doar noaptea la cursele de mașini ilegale. Iar bulevardele metropolei, la câte campanii electorale am avut cu parandărătul emanat de ele, nu arată chiar atât de rău. Nici o vorbă despre locurile morții, unde ar trebui puse separatoare de sens. Nici o vorbă despre mașinile parcate pe trecerile de pietoni, despre lucrările de pe carosabil neanunțate din timp. Și ceea ce mi se pare cel mai periculos în trafic, nimic despre sancțiunile privind schimbarea direcției de mers fără semnalizare. Sau despre vitezomanii adolescentini care iubesc planeta gonind ca nebunii pe trotinete verzi. Îl invit pe marele Bode, iubitor de rădăcinile latine ale neamului să se plimbe, fără escortă prin București, într-un weekend la ceas de seară.

Să își ia cu el și niște pilule anti stres pentru momentul când prin dreapta îi ia fața de mers o trotinetă și prin stânga își face loc o motocicletă cu motoarele turate la maximum de un neoliberal supărat că bitcoinul cade la bursă. În timp ce mașinile se târăsc încolonate spre stopurile care sunt programate să ne disciplineze, nici o mașină de poliție care să îi urecheze pe imberbi. Horror. Altă problemă sunt mașinile oprite pe carosabil cu avariile pornite. Doar o secundă și mă duc, spun contravenienții, n-am unde să parchez. Pe principiul ăsta mâine să furi sau să intri în dormitorul omului, că ești sărac , o să fie legal. Păi nici în Londra, Paris, Frankfurt, Viena nu ai unde . Și acolo de ce nu vedem așa ceva? Sunt prea multe mașini pentru cât spațiu există în orașe. Cum să rezolvi problema? Simplu. Financiar. Mașina nu costă numai atunci când o cumperi. Parcarea trebuie să coste. Blocarea unei căi de acces cu o mașină poate să coste vieți.

Cine plătește? Întoarcerea peste linia continuă poate să omoare oameni și să producă pagube. Câți morți din această iresponsabilitate? Avem legi pentru toate aceste cazuri. Dar pentru ca legile să se aplice este nevoie de autorități  care să vegheze la respectarea lor. Fără derogări politice. Cum a fost  în cazul șoferului lui Bode care s-a grăbit repede pe contrasens pe DN7. Ați uitat? Dacă cei care sunt responsabili în aplicarea legii, sunt primii care o încalcă de ce omul de rând să facă altfel? De ce suntem pe primul loc la accidente rutiere în Europa? Pentru că suntem pe primul loc la aplicarea legilor cu dublă măsură. Soluția? Educație rutieră în loc de educație sexuală în școli. Examene mai drastice pentru permisul auto. Examene psihologice mai dure la obținerea permisului. Pierderea uniformei pentru polițiștii corupți. Norme și proceduri clare în justiție pentru judecarea cauzelor în cazul accidentelor rutiere. Sancțiuni financiare drastice pentru companiile de maxi taxi în cazul unor accidente. Și uite așa nu te mai votează nimeni. Pentru că voturile vin de la oamenii care vor drepturi fără responsabilități. Responsabilitățile costă mai mult decât drepturile. Scapă cine poate … da un telefon.

author avatar
Monica Tatoiu
454 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger