Din totalul de peste 10 milioane de autovehicule înmatriculate în România, mai puțin de 0,6% sunt electrice, ceea ce arată clar ”succesul” Green-Deal-ului în țara noastră. În primul trimestru al anului 2025, numărul de înmatriculări noi a crescut față de aceeași perioadă a anului trecut, însă majoritatea covârșitoare a acestora sunt mașini second-hand. În continuare, cel mai mare număr de autoturisme rămâne cel cu norma de poluare Euro 4.
Dacă se merge înainte cu absurditățile Green Deal, care impun taxe foarte mari pentru mașinile non-electrice, România (și nu numai) va avea o mare problemă socială. Și asta pentru că, dintr-un total de peste 10 milioane de vehicule înmatriculate, doar 58.000 sunt electrice, adică circa 0,6%, potrivit datelor statistice ale INS. Dintre acestea, puțin peste 52.000 sunt autoturisme, 2.660 sunt mopede și motociclete, 1.774 sunt autobuze și 2.022 sunt autocamioane. Excluzând firmele care și-au instalat panouri fotovoltaice și care sunt nevoite să-și cumpere mașini electrice pentru a-și amortiza, cât de cât, investițiile, românii nu sunt mari fani ai acestui tip de vehicule.
Infrastructura de încărcare deficitară, prețurile mari, autonomia redusă, adrenalina provocată de incertitudinea finalizării drumurilor mai lungi, precum și scăderea drastică a prețurilor acestora odată cu epuizarea bateriilor au transformat acest produs într-unul total neatractiv. Față de trimestrul IV al anului 2024, în primul trimestru al acestui an numărul vehiculelor electrice achiziționate a fost de doar 4.300. Numărul extrem de redus poate fi justificat și de demararea târzie a programului Rabla Electric, demarat abia la sfârșitul lunii aprilie, prin care tichetul s-a majorat la 7.500 euro, tocmai pentru a stimula vânzarea acestora. Este puțin probabil însă ca achizițiile să crească spectaculos, având în vedere și experiența anilor trecuți, când bugetele dedicate mașinilor electrice s-au consumat într-o foarte mică măsură.
Mașinile second hand, majoritate absolută
Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 11,3% în trimestrul I 2025 faţă de trimestrul I 2024, iar înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 2,7% comparativ cu trimestrul I din anul 2024. Totodată, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme second hand importate în total înmatriculări noi de autoturisme a crescut cu 2,3 puncte procentuale față de același trimestru al anului 2024, ajungând la 74,0%.
Astfel, în primele 3 luni ale acestui an, dintr-un total de 135.494 de înmatriculări noi, doar 37.182 au fost vehicule noi. Cele mai multe mașini second-hand au fost cele din categoria autoturismelor, unde, din cele 129.790 vehicule înmatriculate, doar 33.690 au fost noi. De asemenea, la categoria înmatriculări noi autobuze și microbuze, aproape jumătate au fost second hand, iar la autocamioane, din 13.715 înmatriculate în primul trimestru al acestui an, numai 3.739 au fost noi. La autotractoare și remorci, jumătate din achiziții au fost second hand. În trimestrul I 2025, comparativ cu trimestrul I al anului 2024, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creṣteri la toate categoriile astfel: la categoria mopede ṣi motociclete cu 36,3%, la categoria autoturisme cu 10,6% ṣi la categoria autobuze și microbuze cu 1,4%. În ceea ce privește înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creṣteri la categoria mopede ṣi motociclete cu 54,4% ṣi la categoria autoturisme cu 1,4% ṣi scădere la categoria autobuze ṣi microbuze cu 6,1%, arată INS.
Tot cu Euro 4
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2025, în proporție de 64,4%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 10,0%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro. Cele mai multe, peste 3 milioane, făceau parte din categoria Euro 4, pe locurile următoare clasându-se Euro 6, cu 1,9 milioane vehicule, și Euro 5, cu 1,6 milioane vehicule. În același timp, în România sunt înmatriculate peste un milion de mașini Non-Euro, 857.000 cu Euro 2 și aproape 60.000 de mașini cu Euro 1.
Potrivit INS, vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 27,1%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 44,9%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 22,3%, au fost clasificate în norma Non-Euro.
Sunt ffff multe. Corect este sa fie 1 . Doar o singura dacie spring.