AcasăEconomieViață de bogătaș. Banii nu aduc stima, dar miliardul de dolari rămâne...

Viață de bogătaș. Banii nu aduc stima, dar miliardul de dolari rămâne cool

Astăzi, un miliard de dolari reprezintă cel mai puternic simbol pentru a revendica apartenența la ultra-elită

„Un milion de dolari nu este cool”, îi explică Sean Parker unui Mark Zuckerberg prost crescut în filmul The Social Network din 2010. „Știi ce este cool? Un miliard de dolari.”

 Astăzi, un miliard de dolari reprezintă cel mai puternic simbol pentru a revendica apartenența la ultra-elită. Potrivit listei Forbes din 2023, 2.640 de persoane de pe glob sunt miliardari. Acest număr aproape s-a dublat în ultimul deceniu.

Persoanele de top sunt fețe cunoscute – Bill Gates, Jeff Bezos și Elon Musk – dar marea majoritate a miliardarilor sunt necunoscuți.

Finn Rausing, moștenitorul Tetra Pak (8,6 miliarde de dolari), este o figură de nișă, indiferent de măsură, notează UnHerd. Cu toate acestea, acești oameni exercită o influență extraordinară asupra economiei, politicii și tehnologiei mondiale.

Un miliard de dolari cumpără cu siguranță influență, faimă și stil de viață. Judecând după estetica răspândită de mărcile de modă de lux, de filmele de la Hollywood și de publicitate, „clasele creative” – cu celebritățile ca segment de elită – par să dețină încă cea mai mare putere în modelarea gusturilor.

Termenul de „miliardar” este mai bine înțeles ca fiind cel mai înalt indicator al succesului în afaceri, tehnologiei și divertisment, iar fiecare miliardar tinde să socializeze cu persoane cu aceleași păreri.

În trecut, clasa superioară (upper class) însemna mai mult sau mai puțin Old Money, iar aceste familii conspirau pentru a bloca ascensiunea socială a New Money. În prezent, clasa miliardară este un amestec de indivizi „self-made” și de cei născuți în familii oligarhice. Această discrepanță de origini este din ce în mai vizibilă.

Spre deosebire de Bezos, Sergey Brin și Larry Page, care au crescut în clasa de mijloc, moștenitorii părinților super-bogați cunosc doar o viață premium: vile asemănătoare unor fortărețe, iahturi uriașe, opere de artă grandioase și avioane private.

Deoarece bogăția brută nu poate aduce stima, bogații trebuie să își convertească bunurile în trei tipuri de afișare: risipa ostentativă, petrecerea timpului liber ostentativă și consumul ostentativ. Aceste acțiuni conduc la anumite preferințe care stabilesc standardele pentru restul societății.

Dar mai există o categorie de miliardari: cei discreți – și poate cei mai bogați. Acești magnați din umbră își limitează cu înțelepciune propriile cheltuieli la vedere pentru a distrage atenția de la marile lor averi. Cel mai bun mod de a păstra banii în familie este să dispari din ochii publicului.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
295 afisari
Zenville