AcasăEconomieValul deflaționist: China exportă ieftinire în restul lumii?

Valul deflaționist: China exportă ieftinire în restul lumii?

Ce impact vor avea prețurile de export ale celei de-a doua economii globale?

Deflația, pentru un economist, este puțin mai sofisticată decât „un preț în scădere”. Prețurile individuale urcă și coboară tot timpul, indicând schimbări în oferta și cererea pentru un singur produs. Deflația este o scădere mai amplă a mai multor prețuri – opusul inflației.

Dar o  scădere generală a prețurilor este un semnal că există un dezechilibru în economie, ceea ce reprezintă o problemă mai mare decât un dezechilibru pe o anumită piață de produse.

În China, prețurile la producător au continuat să scadă în august pentru a 11-a lună consecutiv. Dintre cele 29 de subcategorii principale cu date publicate,  prețurile scad în 20 dintre ele. La fel și prețurile de export.

Impresia care se desprinde din gama largă de indici este că în China se înregistrează o scădere generală a prețurilor în întregul său sector de producție, notează Financial Times. Se ridică întrebarea dacă va exporta apoi această deflație în restul lumii.

China se află la capătul multor lanțuri de producție globale și este cel mai mare producător. Prin urmare, este posibil ca un val deflaționist să se abată asupra economiilor avansate. Posibil, dar nu sigur.

În mod critic, China se află la capătul multor lanțuri de producție, dar nu și la capătul lanțurilor de aprovizionare. Lanțurile de aprovizionare se termină pe culoarele și pe site-urile web ale comercianților cu amănuntul din Europa și SUA. Între poarta fabricii și consumatorul final se pot întâmpla multe lucruri.

Consumatorul nu plătește doar bunurile, ci trebuie, de asemenea, să dea bani pentru a acoperi taxele comerciale, costurile de depozitare, transport, vânzare cu ridicata și cu amănuntul, publicitate, finanțare și impozitele pe vânzări – și, bineînțeles, marjele de profit pentru fiecare verigă a lanțului de aprovizionare care se prelungește.

Fiecare dintre aceste verigi ale lanțului de aprovizionare sunt componente locale ale prețului pe care îl plătește consumatorul, iar acestea vor evolua independent de prețurile exportatorilor sau ale producătorilor interni.

Îmbrăcămintea, încălțămintea  și mobilierul de uz casnic, reprezintă împreună puțin peste 10% din importurile SUA din China. În aceste sectoare, producătorii interni și străini obțin aproximativ 30-40% din prețul plătit de consumatorul american.

Evident,  exportatorii nu primesc o cotă atât de mică din prețul de consum pentru toate articolele. Pentru automobile, producătorii străini primesc aproximativ două treimi din prețul de consum. Dar, în general, un exportator care vinde în piețele dezvoltate se poate aștepta să primească mai puțin de jumătate din prețul plătit de consumator.

Asta  înseamnă că deflația prețurilor de export ale Chinei va fi probabil o forță de dezinflație modestă pentru restul lumii. Costurile și, în mod critic în ultimele luni, marjele de profit care apar mai târziu în lanțul de aprovizionare vor limita puterea deflației prețurilor de export ale Chinei de a influența prețurile de consum din economiile dezvoltate.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
359 afisari

3 COMENTARII

  1. adica comerciantii sint agenti ai chinei…..pana se distruge concurenta indigena
    dupa aia toti vor ajunge la „cosul de gunoi al Istoriei”.

  2. Hai nu zău… deflație??? Păi nu este timpul să mai scadă și prețurile? Că tot urcă de cîțiva ani încoace. Și urcă artificial.
    Unde ați fost voi la școală, ziaricilor?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger