Înlocuirea sau amestecul gazelor naturale cu hidrogen, este nu numai nesustenabilă, dar și extrem de periculoasă, atrag atenția analiștii de la Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA). Mai mult, împingerea în față a hidrogenului, operațiune dictată de Green Deal-ul Comisiei Europene, va avea drept consecință reducerea insignifiantă a CO2 și poluarea masivă cu oxizi de azot, cu efecte semnificative asupra mediului și sănătății umane.
Comisia Europeană trebuie să renunțe la introducerea forțată a extinderii utilizării hidrogenului pentru încălzire și în transporturi. Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA) avertizează asupra faptului că arderea hidrogenului nu este curată nici când hidrogenul este „verde” și asta pentru că produce poluare cu oxizi de azot (NOx). Atâta timp cât hidrogenul este ars în aer, va produce emisii de NOx, inclusiv al treilea cel mai important gaz cu efect de seră -protoxid de azot (N2O), semnalează IEEFA. Emisiile de NOx pot avea efecte locale și regionale de poluare a aerului, ca urmare a emisiilor directe. Din cauza interacțiunii cu compuși organici volatili din atmosferă, să formează poluarea cu ozon troposferic (o componentă a smogului). N2O este o preocupare și mai mare.
”Al treilea cel mai important gaz cu efect de seră după CO2 și metan, N2O este, de asemenea, în prezent substanța de epuizare dominantă a ozonului stratosferic (în urma Protocolul de la Montreal, care a redus emisiile de clorofluorocarburi sau CFC). Substanța chimică persistă în aer, cu o durată de viaţă atmosferică de peste 100 de ani. În procesul tipic de ardere a hidrogenului, hidrogenul gazos (H2) reacționează cu aerul pentru a produce apă (H2O) și azot, dar pot apărea diverse reacții intermediare și reacții ulterioare, mai ales având în vedere temperatura ridicată a ardere a hidrogenului, rezultând emisii de N2O și alți oxizi de azot”, se arată într-un raport al IEEFA.
Scurgeri periculoase
Potrivit unui raport tehnic al Laboratorului Național de Energie Regenerabilă (NREL) din SUA, hidrogenul este mai mult mobil decât metanul în multe materiale polimerice, inclusiv țevile din plastic și etanșările elastomerice utilizate în sistemele de distribuție a gazelor naturale.
Astfel, ratele de penetrare pentru hidrogen sunt de aproximativ 4 până la 5 ori mai rapide decât pentru metan, iar adăugarea de 20% hidrogen la gazul natural în conductele din plastic dublează pierderea totală de gaze. Scurgerile de hidrogen sunt îngrijorătoare din punct de vedere climatic, deoarece moleculele de hidrogen din atmosferă conduc la scăderea radicalilor hidroxil (OH). Radicalii hidroxil reacționează și reduc moleculele de metan din troposferă. În acest context, gestionarea riscurilor de siguranță implică în general costuri de întreținere mai mari.
”Managementul integrității sistemelor de distribuție în cadrul serviciilor de hidrogen poate necesita un detector de scurgeri sau un dispozitiv sau senzor de monitorizare. Costurile de întreținere pentru sistemele de distribuție sub serviciul de hidrogen probabil vor crește, deoarece aceste sisteme vor trebui inspectate mai des și vor necesita o detectare suplimentară a scurgerilor”, mai arată raportul IEEFA.
Risc de aprindere
Hidrogenul prezintă probleme de management și siguranță, în special la nivelul serviciilor locale. Departamentul de Conservare a Mediului din Statul York (NYSDEC) a explicat că, în comparație cu gazul natural, hidrogenul are un potențial exploziv mai mare, un risc de scurgeri mai mare, o valoare de încălzire volumetrică mai mică şi o temperatură mai mare a flăcării. Totodată, Departamentul de Energie al SUA a avertizat că flăcările de hidrogen sunt „practic invizibile la lumina zilei”.
Un studiu emis de Comisia de utilități publice din California în 2022 a concluzionat că amestecurile de hidrogen de peste 5% ar putea necesita modificări ale aparatelor pentru a evita scurgerile și funcționarea defectuoasă a echipamentului, în timp ce amestecurile de hidrogen de peste 20% prezintă un risc mai mare ca hidrogenul să pătrundă în țevile din plastic și un risc mai mare de aprindere a gazelor în exteriorul conductei, se mai precizează în raportul IEEFA.