AcasăEconomieUE s-a blocat la sub 2% mașini electrice. În 2024, cota de...

UE s-a blocat la sub 2% mașini electrice. În 2024, cota de piață scade și mai mult

Pornind de la o analiză crucială a lanțului valoric al bateriilor în UE, Curtea de Conturi Europeană a semnalat un fenomen îngrijorător în atingerea obiectivelor Green Deal. La sfârșitul anului 2023, UE avea o flotă totală de 290 de milioane mașini și camionete și mai puțin de 2% dintre ele erau electrice. După ce a crescut la o cotă de piață de 14,6 % în 2023, vânzările de vehicule electrice par să fi stagnat, cota de piață în primul trimestru al anului 2024 scăzând la aproximativ 10%.

În producția și comercializarea bateriilor, securitatea economică și dependența de materiile prime critice vin împreună, a atras atenția Afonso de Castro Malheiro, administrator superior la Curtea de Conturi Europeană, Direcția pentru acțiune externă, securitate și justiție. Acesta a amintit de planul strategic de acțiune privind bateriile din 2018, lansat de Comisia Europeană, prin care UE trebuia să devină lider global în acest domeniu.

O provocare provine din lipsa de detalii despre ceea ce înseamnă să fii „lider global în producția și utilizarea durabilă a bateriilor”, obiectivul final al politicii. Fără ținte cuantificate sau date adecvate despre producția reală a bateriilor, evaluarea ”unde suntem, unde ne îndreptăm și ce progrese am făcut” devine deosebit de dificil„, susține reprezentantul Curții de Conturi Europene. Cifrele sunt, însă, grăitoare:  UE reprezintă mai puțin de 10 % din producția globală de baterii, în timp ce ponderea Chinei este de 76 % (2021). Pe de altă parte, UE depinde în mare măsură de importurile de materii prime, iar bateriile costă mai mult decât era planificat. ”Este în joc autonomia strategică, pentru că vorbim de o concurență globală acerbă în domeniul producției bateriilor”, a semnalat Afonso de Castro Malheiro.

Momentul adevărului

Eșecul în lanțul valoric al bateriilor înseamnă neatingerea obiectivelor de emisii zero pentru vehiculele noi în 2035 și continuarea utilizării unei flote mereu îmbătrânită, dat fiind că mașinile din UE au în prezent peste 12 ani în medie, susține reprezentantul Curții de Conturi Europene. Potrivit oficialului, datele recente dau motive de îngrijorare.

”La sfârșitul anului 2023, UE avea o flotă totală de 290 de milioane mașini și camionete. Mai puțin de 2% dintre ele erau alimentate complet de la baterie. După ce a crescut la o cotă de piață de 14,6 % în 2023, vânzările de vehicule electrice cu baterii noi par să fi stagnat. Cota de piata in primul trimestru al anului 2024 a scăzut la aproximativ 10%, ceea ce înseamnă că șoferii europeni încă în mare parte preferă motoarele cu ardere. Mai multe stații de încărcare și vehicule electrice cu baterii mai accesibile în special sunt esențiale pentru schimbarea acestei tendințe. Poate deloc surprinzător, mărcile din afara UE par să aibă un avantaj competitiv în ceea ce privește prețul. Întrebarea rămâne: lanțul valoric al bateriilor din UE va fi în măsură să sprijine Green Deal?”, a mai afirmat Afonso de Castro Malheiro, administrator superior la Curtea de Conturi Europeană.

România, în tendințele europene

O statistică a Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile a arătat că în luna mai a anului 2024, față de aceeași perioadă a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 14.4%, însă mașinile electrice au înregistrat o scădere de 46,3%. În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45.2% în creștere cu 24.1%, urmat de Clasa C cu o cotă de 30.3%, în creștere cu 13.9% și Clasa B cu o cotă de 17.1%, în creștere cu 14.6% față de cota deținută în luna mai a anului trecut. În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna mai a acestui an,

motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creștere de 16.2% față de perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 67.5%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea înregistrează o creștere de 44.3% și dețin o cotă de 13.3% din total.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.