Comisia Europeană a anunțat sancțiuni financiare împotriva giganților tehnologici americani.
Apple a fost amendată cu 500 de milioane de euro pentru clauze abuzive în App Store, în detrimentul furnizorilor de aplicații și al clienților acestora. Meta va trebui să plătească 200 de milioane de euro pentru încălcarea unei norme care reglementează utilizarea datelor cu caracter personal, relatează Le Monde.
Aceste sancțiuni sunt primele impuse în temeiul noului regulament european privind piețele digitale, care a intrat în vigoare anul trecut pentru a pune capăt abuzurilor de poziție dominantă ale companiilor tech.
Dar vin într-un moment delicat pentru relațiile transatlantice. Uniunea Europeană este în plină negociere cu administrația SUA pentru a obține ridicarea tarifelor lui Donald Trump.
Poate din această cauză amenzile sunt moderate în comparație cu cele impuse până în prezent de UE „marilor companii tehnologice”. Nu vor speria Apple și Meta, care au înregistrat în 2024 profituri nete de 93,7 miliarde de dolari și, respectiv, 62,4 miliarde de dolari.
Comisia susține că încearcă să aducă companiile în conformitate prin dialog, pedeapsa fiind un factor de descurajare, dar nu un obiectiv al regulamentului. Cu toate acestea, factura s-ar putea umfla rapid dacă Apple și Meta nu dau dovadă de bunăvoință, deoarece „sunt obligate să se conformeze deciziilor Comisiei în termen de 60 de zile, în caz contrar urmând să plătească penalități”.
Apple va face apel
Considerând că a fost „vizată pe nedrept”, Apple a anunțat imediat că va face apel, continuând în același timp dialogul cu autoritățile de reglementare.
Meta a fost și mai dură. „Comisia Europeană încearcă să stea în calea companiilor americane de succes, permițând în același timp companiilor chineze și europene să opereze în conformitate cu standarde diferite”, a declarat Joel Kaplan, directorul de afaceri internaționale al grupului, un fost membru al Partidului Republican și aliat al lui Trump.
Potrivit Comisiei, Apple împiedică capacitatea furnizorilor de aplicații distribuite în magazinul său online de a comunica direct cu utilizatorii finali pentru a oferi prețuri mai mici prin alte canale.
Meta, la rândul său, este vizată pentru nerespectarea normei care îi impune să solicite consimțământul utilizatorilor înainte de a combina datele cu caracter personal din diferitele sale servicii, cum ar fi Facebook și Instagram, în scopul creării de profiluri publicitare.
Dar grupul lui Mark Zuckerberg a propus o modificare a ofertei sale pentru a se conforma, rezultând într-o sancțiune financiară mai mică decât cea impusă Apple. Această propunere, care este în prezent examinată de Comisie, ar putea pune capăt procedurii dacă este considerată satisfăcătoare.