Tarifele comerciale impuse de Donald Trump asupra importurilor de petrol canadian și mexican vor oferi rafinăriilor europene și asiatice un avantaj competitiv față de rivalii lor americani.
Trump a ordonat deja taxe vamale de 25% pentru importurile din Canada și Mexic și de 10% pentru bunurile din China începând de marți, pentru a răspunde unei urgențe naționale privind fentanilul și străinii ilegali care intră în SUA, au precizat oficialii Casei Albe.
America va trebui să importe mai multă benzină
Tarifele impuse celor mai mari două surse de import de petrol din SUA vor crește costurile pentru tipurile de țiței de care rafinăriile americane au nevoie pentru o producție optimă, au declarat pentru Ruters surse din industrie. În prezent, America este exportator de motorină și importator de benzină.
„Mai puține exporturi de motorină din SUA ar susține marjele europene, în timp ce mai multe oportunități de export ar putea rămâne pe piața puternic tensionată a benzinei”, explică economistul șef al companiei de consultanță Vortexa, David Wech.
„Marjele europene se pot îmbunătăți deoarece nord-estul SUA va trebui să importe mai multă benzină”, a declarat un director de la o casă de brokeraj. „Cred că rafinăriile europene și asiatice sunt marii câștigători”.
Tarifele ar forța, de asemenea, vânzătorii de țiței afectați să reducă prețurile pentru a găsi cumpărători, afirmă Matias Togni, fondator al firmei de analiză Next Barrel. Rafinăriile asiatice sunt bine pregătite pentru a absorbi aceste reduceri la țițeiul mexican și canadian, ceea ce ar putea să le crească marjele de profit.
Pentru Randy Hurburun, analist senior la Energy Aspects, rafinăriile asiatice ar putea obține un avantaj competitiv deoarece dispun de echipamentele necesare pentru a procesa țițeiuri grele și sunt pe cale de a-și crește ratele de producție.
Extinderea conductei Trans Mountain (TMX) din Canada, care a fost lansată în luna mai a anului trecut, înseamnă că această conductă poate transporta acum 590 000 de barili în plus pe zi către coasta canadiană a Pacificului.
Rafinăriile din Asia-Pacific vor exploata oportunitățile de arbitraj al combustibilului către Coasta de Vest a SUA, care ar putea fi afectată de costurile mai mari ale materiilor prime generate de aprovizionarea cu petrol din țări mai îndepărtate.
Cu siguranță, există așteptări ca rafinăriile din Midwest să continue să cumpere țiței canadian, dar ar transfera pur și simplu costurile către clienții lor la pompă.
Conform EIA, importurile americane de țiței canadian au atins cel mai ridicat nivel din istorie în săptămâna care a durat până la 3 ianuarie, un semn potențial al faptului că rafinăriile își fac provizii în perspectiva tarifelor.
Între timp, rafinăriile americane au înregistrat deja o scădere a veniturilor de la nivelurile record din 2022. De exemplu, Chevron a raportat câștiguri pentru trimestrul al patrulea sub estimările Wall Street, după ce marjele slabe i-au adus activitatea de rafinare în pierdere pentru prima dată din 2020.