AcasăEconomieTransportatorii români reacționează: ”O să iasă măcel la vamă cu șoferii ucraineni"

Transportatorii români reacționează: ”O să iasă măcel la vamă cu șoferii ucraineni”

Șoferii români fac front comun: ”Pe aici nu se trece”

Reprezentanții transportatorilor români și-au manifestat indignarea față de prevederile Acordului prelungit de Comisia Europeană în care să fie rarefiate controalele la frontieră pentru șoferii ucraineni, semnalând riscurile unor altercații cu șoferii din țara noastră. Mai mult, permisiunea pentru ucraineni de a umbla beți și drogați la volan contrastează flagrant cu noile reglementări pentru români, care pot rămâne zile întregi fără permis din cauza erorilor date de drug test.

Vestea că Acordul încheiat de Comisia Europeană cu Ucraina dă drepturi absolute transportatorilor din această țară a stârnit indignare maximă în rândul reprezentanților transportatorilor români. Aceștia au avertizat că șoferii români, care înțepenesc zile întregi la cozile din vamă, nu vor accepta ca ucrainenii să treacă înaintea lor.

”Cum adică să fie controlați mai puțin spre deloc șoferii ucraineni? Noi stăm cu zilele la cozi la vamă și ăștia vor să treacă ca prin brânză? Păi o să iasă măcel la vamă, dacă văd transportatorii români cum îi lasă pe ucraineni să treacă. Dacă ai noștri vor fi ținuți la vamă și vor trece camioanele ucrainene, că vezi Doamne trebuie să îi favorizezi, o să iasă un scandal și niște bătăi între șoferii noștri și șoferii ucraineni că n-o să se vadă om cu om”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Reamintim faptul că, potrivit acordului semnat de Comisia Europeană, controalele efectuate transportatorilor ucraineni nu trebuie să fie sistematice, în special la frontiere, și trebuie organizate astfel încât să reducă la minimum impactul asupra fluxurilor de transport și, în orice caz, să prevină perturbările acestora. În același timp a fost inventat autocolantul de liberă trecere, care descurajează orice intenție de verificare a ucrainenilor.

Liber la ucis

De departe cea mai mare aberație a Comisiei Europene este introducerea permisiunii pentru șoferii ucraineni de a circula beți și drogați la volan și de a-i ucide, nestingheriți, pe ceilalți participanți la trafic. Comisia Europeană a decis că autoritățile ucrainene trebuie să ia măsuri împortiva propriiilor transportatori doar dacă comit fărădelegi grave în mod repetat și persistent.

”Autoritățile competente ale fiecărei părți iau măsuri pentru a identifica operatorii de transport rutier de mărfuri stabiliți pe teritoriul celeilalte părți care desfășoară operațiuni de transport rutier de mărfuri neautorizate, cum ar fi operațiuni de transport în contul terților sau de cabotaj, care sunt implicați în fraudarea sau falsificarea documentelor conducătorului auto sau utilizează aceste documente ori beneficiază de pe urma lor; sau ai căror conducători auto au comis, în mod repetat și persistent, încălcări grave ale normelor de circulație legate de siguranța rutieră, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului, astfel cum este definită în legislația Ucrainei sau a statului membru al Uniunii Europene în care a fost săvârșită infracțiunea, depășirea limitelor de viteză în vigoare în Ucraina sau în statul membru al Uniunii Europene în care a fost săvârșită infracțiunea pentru drumul sau tipul de vehicul în cauză, conducerea sub influența drogurilor sau a altor substanțe cu efect similar, astfel cum este definită în legislația Ucrainei sau a statului membru al Uniunii Europene în care a fost săvârșită infracțiunea, precum și un comportament care încalcă regulile de circulație rutieră ale Ucrainei sau ale statului membru al Uniunii Europene în care a fost săvârșită infracțiunea și care a dus la deces sau la vătămare corporală gravă”, se arată în acordul cu Ucraina.

Guvernul vrea să elimine concurența din România

Conducerea COTAR se întreabă ce înseamnă ”în mod repetat și persistent”. ”De câte ori trebuie să-l prindă pe ucrainean beat sau drogat la volan și de câte ori trebuie să ucidă români în accidente făcute cu încălcarea regulilor de circulație, ca autoritățile din Ucraina să ia măsuri împotriva lor? Nouă premierul ne spune că, dacă prinde un șofer care iese la aparatele alea drug test care dau erori în 70% din cazuri, nu e nicio problemă dacă rămâne fără permis două-trei zile sau o săptămână. Cu toate că IML-ul în București îți dă rezultatul după 6 luni de zile. Noi nu ne opunem la controalele în trafic și nici la sancționarea șoferilor drogați depistați în trafic, indiferent că sunt șoferi amatori sau șoferi profesioniști. Dar nu putem să mergem în controale cu aparate care dau atâtea erori. Omul ăla trebuie să plece în cursă pentru două săptămâni, deci tu îi iei dreptul la muncă dacă îl lași fără permis. Păi ne trezim așa, deodată, că ne face pe toți drogați? Dacă iei un Nurofen sau o pastilă pentru răceală, pe care ți-o recomandă doctorul, ieși pozitiv la test. Și ce faci? Rămâi fără serviciu? Culmea este că ies pozitiv la drug-teste exact medicamentele care se găsesc în farmacii la liber, fără prescripție medicală. Astea sunt niște controale făcute pe picior și nu ai nicio garanție că nu se vor comite abuzuri grave. Și asta în timp ce șoferii ucraineni au primit undă verde de la Comisia Europeană de a conduce beți și drogați. Probabil că, în contextul în care ucrainenii fac deja concurență neloială transportatorilor români, Guvernul vrea să ne elimine de tot de pe piață. Noi, românii, avem numai obligații? Dar drepturile noastre, ca cetățeni ai Uniunii Europene, unde sunt?”, ne-a declarat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.