AcasăEconomieTarife pentru mașinile electrice din China. Ce mare brânză va face UE?

Tarife pentru mașinile electrice din China. Ce mare brânză va face UE?

Producătorii europeni sunt deja copleșiți de un val de automobile electrice cu prețuri mai mici de la rivalii chinezi

Potrivit Reuters, se așteaptă ca săptămâna aceasta Comisia Europeană să facă publice tarifele pe care intenționează să le impună vehiculelor electrice chinezești, din cauza a ceea ce consideră a fi subvenții excesive, o decizie care ar putea provoca represalii dure din partea Beijingului.

La mai puțin de o lună după ce Washingtonul a cvadruplat taxele pentru vehiculele electrice chinezești la 100%, Bruxelles-ul va stabili, aproape sigur, tarife mult mai mici pentru importurile de la producători chinezi precum BYD și Gelly, dar și pentru Tesla,  care exportă în Europa automobile asamblate în China.

UE s-a trezit prea târziu

Dacă Comisia a ales să-și încordeze mușchii în fața gigantului asiatic, o face prea târziu: producătorii europeni sunt deja  copleșiți de un val de mașini electrice cu prețuri mai mici de la rivalii chinezi. Însăși industria auto europeană nu pare dornică să spijine planurile Comisiei. Companiile germane – BMW, Mercedes, Vokswagen – sunt puternic dependente de piața chineză(generează 23% din profiturile lor globale, potrivit HSBC) și se tem de represaliile Beijingului. De asemenea, companiile europene importă propriile lor modele produse în China.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat în repetate rânduri că UE trebuie să acționeze pentru a împiedica China să inunde piața blocului cu vehicule electrice subvenționate. Poate că nu știe ce va urma.

„Dacă sunt provocate, reacția și repercusiunile ar putea duce la un război comercial care ar fi devastator pentru o regiune care este încă puternic dependentă de lanțurile de aprovizionare dominate de chinezi pentru a-și atinge obiectivele climatice nobile”, a declarat Will Roberts, șeful departamentului de cercetare în domeniul auto de la Rho Motion.

În aprilie, Beijingul  a adoptat o lege pentru a-și întări capacitatea de a riposta în cazul în care  UE sau Statele Unite ar impune taxe vamale asupra exporturilor celei de-a doua economii mondiale.

Analiștii se așteaptă ca tarifele suplimentare ale Comisiei Europene să se situeze între  10% și 25%.Fiecare 10 % în plus față de taxa existentă de 10 % i-ar costa pe importatorii UE de vehicule electrice chinezești aproximativ un miliard de dolari, pe baza datelor comerciale din 2023, o altă lovitură pentru un sector care se luptă cu încetinirea cererii. Acest cost va crește în acest an, pe măsură ce producătorii chinezi de EV își vor extinde exporturile către Europa.

Comisia Europeană a estimat că ponderea mărcile chineze în automobilele electrice vândute în UE a crescut până la 8%, de la sub 1% în 2019, şi ar putea ajunge la 15% în 2025. Prețurile sunt de obicei cu 20% mai mici decât cele ale modelelor fabricate în UE.

author avatar
Radu Jacotă Redactor