Retailerii o duc bine în România. Adaosul comercial a crescut spectaculos de la un an la altul, înainte de plafonare.
Adaosul comercial total adăugat prețului de achiziție de către lanțurile de magazine din România cu mai mult de 250 de angajați a atins o medie de 848,3 milioane de lei în 2022.
Profituri din adaos comercial
Companiile cu activități în comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate și care au între 50 și 249 de angajați au înregistrat un adaos mediu per companie de 11 milioane de lei. În contrast, retailerii cu până la nouă angajați au realizat anual, în medie, 642.000 lei din adaosuri, potrivit economica.net, preluat de stiripesurse.ro.
Raportat la adaosul comercial per angajat, companiile mari, cu peste 250 de angajați, au reușit o medie de peste 222,2 mii lei pe persoană. Cei din societățile cu 50-249 de angajați au avut o medie a adaosului comercial de 114,3 mii lei pe persoană, în timp ce angajații firmelor cu până în nouă angajați au obținut o medie de 59,2 mii lei.
Tertipurile psihologice din supermarket
Psihologii ne atrag atenţia că supermarketurile folosesc diferite tertipuri subtile pentru a ne convinge să cumpărăm produse de care, iniţial, înainte să intrăm în magazin, nu aveam nevoie.
Aşa se face că ajungem la risipă alimentară, dar şi la cheltuieli inutile!
În lipsa unei liste de cumpărături, ajungem să punem în coș mult mai mult decât avem nevoie. Pe lângă poftele de moment, și magazinele au strategii subtile.
„Pentru a ajunge la produse esențiale, trebuie să traversezi tot magazinul. Pentru că de multe ori, lactatele și mezelurile se regăsesc în partea din spate a supermarket-urilor și hypermarket-urilor.
Iar pe traseu ai toate șansele să fii distras de tot felul de produse. Putem vorbi, de exemplu, despre zona de snacks-uri și dulciuri, produse extrem de colorate și atrăgătoare. Până ajungi la ouă și la lapte, te mănâncă detergenții și cremele”, a explicat Elena Filip, specialist în comunicarea de retail.
Sunt strategii puse la punct de o armată de psihologi și specialiști care cunosc comportamentul clienților. În joc intră toate simțurile.
În primul rând mirosul, dacă ne gândim la insulele de patiserie sau rotiserie care ne fac poftă instantaneu. Apoi, de la ambalaje, la poziționarea pe rafturi și până la culoarea pereților, nimic nu este întâmplător.