Prima consecință nefastă a noii ordonanțe a austerității, supranumită ”trenuleț”, a apărut deja. Sute de trenuri ale CFR Călători vor fi anulate, pe motiv că nu mai sunt mecanici de locomotivă. Sindicaliștii din sector susțin că se urmărește distrugerea companiei, printr-un management defectuos care a tăiat anul trecut posturile vacante ale mecanicilor de locomotivă, pentru ca anul acesta să se interzică plata orelor suplimentare. Măsura vine după ce s-a decis că privații vor primi 80% din trenurile noi, în condițiile în care aceștia acoperă doar 20% din activitate.
CFR Călători primește lovitură după lovitură din partea Guvernului. După ordonanța austerității de anul trecut, care a tăiat posturile vacante ale mecanicilor de locomotivă, noua ordonanță, tot a austerității, a interzis plata orelor suplimentare pentru aceștia, aruncând în haos activitatea companiei. Din cauza deficitului de personal, conducerea CFR Călători s-a trezit că nu mai are cu cine să lucreze și a trecut la anularea trenurilor pe bandă rulantă.
Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, ne spune că anul trecut s-a făcut schimbul de generații și mecanicii de locomotivă au ieșit la pensie. ”Ei au tăiat posturile, în loc să le completeze. Au completat, în schimb, la personalul TESA, unde au avut grijă să îi aducă pe toți de la CFR Marfă, care au participat la distrugerea companiei, la conducerea CFR Călători. Acum a venit iarăși ordonanța austerității, care impune să nu se mai plătească orele suplimentare, ci să se compenseze cu zile libere. Cum, însă, este deficit de personal, nu ai cum să dai zile libere. Iar acum s-a trezit conducerea CFR Călători că anulează trenuri pentru că nu mai are mecanici, și nu mai are pentru că nu le mai plătește orele suplimentare. Vorbim despre sute de trenuri anulate”, ne-a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Mai rămâne doar o treime din calea ferată
CFR Călători avea 1.150 de trenuri pe zi în extrasezon și 1.300 în sezon, însă acum numărul acestora va scădea drastic. ”Se urmărește îngroparea CFR Călători, nu vedeți că nu au vrut să ia nici cele 37 de trenuri noi, au luat doar 12. Vor să micșoreze CFR Călători, cum au micșorat CFR Marfă, ca să o facă neimportantă. Au dat trenuri noi mai multe operatorilor privați, în condițiile în care 80% din activitate este asigurată de CFR Călători. Își bat joc de tot ce este românesc, ca să nu mai ai nimic, și își bat joc de poporul român, în final. Au interes să distrugă CFR Călători pentru că e singura care poate să meargă pe toată rețeaua de cale ferată și nu pot să o închidă. Ei vor să rămână doar cu o treime din calea ferată, pe alea 3 coridoare pe care le finanțează UE”, ne-a mai precizat președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim.
Încep protestele
FSTFR a anunțat deja un protest al feroviarilor în 24 ianuarie 2025, între orele 13.00-16.00, în fața sediului Guvernului României din Piața Victoriei, împotriva modului de acordare de către statul român, prin ARF, a trenurilor noi de călători, în raport invers decât prestația avută, respectiv operatorului de transport feroviar de călători de stat CFR Călători, cu 80% din total prestație feroviară din România, i se dă doar 20% din total trenuri noi achiziționate pe fonduri europene, iar operatorii de transport feroviar de călători privați, cu 20% din total prestație trenuri de călători din România, primesc de la statul român 80% din total trenuri noi achiziționate pe fonduri europene. ”Mitingul de protest este și împotriva anulării de trenuri de călători ale CFR Călători din Mersul de Tren în vigoare pentru anul 2025, împotriva concedierilor colective din cauza subcompensarii operatorului de stat CFR Călători SA și împotriva subfinanțării infrastructurii feroviare CNCF,,CFR” SA”, se arată într-un comunicat al FSTFR.
Grindeneee,ce faci ba acolo ? Te pomenesti ca la fel ca expiratul,nici tu nu ai fost enformat.Ei as,noi credem dimpotriva ca sub inaltul tau patronaj pas cu pas se alege praful de CFR.’Ti-ai dreacu de nenorociti,Tagma jefuitorilor,” proeuropenii ” Europei.Daca nu paricipi la jaful Tarii,nu esti ” proeuropean „.Asa-i madam Ur suuula ?
Dacă susținerea este reală, cum sa cumpere statul român „trenuri noi” și sa înzestreaze firme PRIVATE cu ele ?, cum, românii chiar sunt un popor de p–ti ?.
Si ce să vezi, majoritatea în zona de sud a țării !
In 35 ani, CFR calatori a fost sabotat temeinic. Autostrazile sunt paralele si apropiatd cu marile magistrale ferate, la fel si drumurile expres. Lucru ce era de evitat. Cine sa o faca?!! Ministrii si premierii care nu stiu a descifra o harta topografica de detaliu, cu toate simbolurile si coordonatele geodezice ?!!
Se urmărește de mult ca cfr călători să rămână doar cu trenuri de lung parcurs!
Ansamblul de măsuri și procedări semnalate aici te duc cu gândul, fără nicio glumă, la posibilitatea existenței unei adevărate conspirații având drept scop lichidarea, desființarea companiilor feroviare naționale. Cine ar fi „conspiratorii” ? Guvernanții? Membrii conducerilor companiilor ? Probabil că s-ar cuveni să fie sesizat Parchetul, dar bănuiesc că n-ar fi ușor !
Cfr-ul trebuia să dispară din anii90,aceasta gaura neagra in bugetul de stat,care există încă ,datorita subvențiilor de 90 la sută.Caile ferate nu vor rămâne goale! Vor circula trenuri ca și în toate țările capitaliste,nu socialiste.
Cauza e ca se sifoneaza prea mulți bani .Au cheltuit zeci de miliarde și s-au modernizat doar 70 de km de cale ferata .Pai cu banii ăștia trebuiau câteva sute ,dar ca în orice contract cu statul costurile sunt de câteva ori mai mari știe toată lumea de ce și nu face nimeni nimic .Ar fi foarte ușor de verificat cât ar costa real un km și de ce costa de câteva ori mai mult ,dar nu se vrea .Când fac greva sa se ceara și analizarea costurilor pt ca în loc sa ajungă banii unde trebuie ajung în anumite buzunare .
O prietenă îmi povestea acum vreo 15 ani că a mers cu un tren ”scurt” și a plătit nașului 2 lei in loc 4 lei cât ar fi costat biletul. Ceilalți călători, care au văzut aceasta, s-au revoltat cum că „strică piața” și au cerut nașului să-i de-a un leu inapoi, adică cât dăduseră și ei.
Bă, noi am dus hoția la nivel de normalitate iar acum ne mirăm de ce se întâmplă căderea.
Cine ne spune sau ne îndeamnă să fim hoți? Eu nu știu pe nimeni. Ne furăm singuri căciula
A uitat romanul grevele angajaților CFR? Au fost ani când aproape că nu era luna fără greva,după care li se măreau veniturile cu 40,50,60 la sută,fiind unul dintre „regimentele” muncitorești ale FSN, PSDR,PSD!CFR trebuia,într-o economie de piață,să dispară demult!CFR,alaturi de sistemul sanitar și de învățământ sunt ultimele redute comuniste.
:))) mama ce deștept ești, hai sa privatizam tot nu? Uite ce bine o duce America cu sistemul sanitar privatizat, de trenuri nici nu își bat capul, luați exemple greșite, păcat că aveți drept de vot. Și greva CFR.. ce e ne in regula cu angajații să își ceară drepturile la un salariu decent ?
Sub nici o circumstanță, nu trebuie privatizat sectorul feroviar, absolut deloc, și dacă condițiile sunt subpare. Spre exemplu Anglia a privatizat la sfârșitul anilor 90, și acum prețurile sunt nesimțit de scumpe din aceasta cauză, ordonanța trenuleț asta e o idioțenie, „trickle down economics” ala Reagan, darrr sa dovedit acum 40 de ani că nu merge șmecheria asta și Reagan arde in iad :))) și la fel le doresc și acestor „oameni”