După ce au lăsat Santierul Naval Mangalia în sapă de lemn și îi mai cer și despăgubiri și returnarea unor împrumuturi de la firma mamă, olandezii de la Damen primesc cadou de la statul român un ditamai contractul de peste 450 milioane de euro pentru construcția navelor militare. Culmea este că navele ar fi putut fi construite de Damen Mangalia, unde acționar majoritar este statul român, însă Guvernul a decis să-și saboteze propria companie și să atribuie contractul către Damen Galați, unde acționari sunt doar olandezii.
În timp ce soarta Șantierului Naval Mangalia depindea mai mult ca oricând de comenzi care să-l scoată din insolvență, statul român, acționar majoritar la această companie, a decis să atribuie un contract de peste 450 milioane de euro olandezilor de la Damen Galați, spre stupefacția tuturor. Informația a apărut în europaliberă.org, care a semnalat că au avut deja loc discuții cu ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, șeful Statului Major al Forțelor Navale, viceamiralul Mihai Panait, și șeful grupului Damen, referitoare la atribuirea unui contract pentru construcția a trei corvete la Damen Galați, companie exclusiv olandeză.
”Această decizie ridică o întrebare fundamentală: de ce Guvernul României nu a negociat construcția acestor nave la Mangalia, unde statul român este acționar majoritar, și a ales să sprijine Damen Galați, în locul acestui șantier aflat în mare dificultate? Este cel puțin paradoxal și de neînțeles cum statul român atribuie contracte de sute de milioane de euro fără a impune măsuri pentru salvarea șantierului din Mangalia, tocmai companiei Damen, cea care a dat în judecată statul român la Curtea de Arbitraj Internațional de la Viena, solicitând despăgubiri de sute de milioane de euro. Coincidență sau nu, valoarea de jumătate de miliard de euro coincide cu suma vehiculată în presă despre valoarea pretinsă de Damen pentru a ieși din asocierea cu statul român”, se arată într-un comunicat al Sindicatului Liber Navalistul.
Interesele Damen, mai presus de interesele țării
Șantierul naval din Mangalia se află în insolvență, cu activitatea suspendată din iunie 2024 până în prezent, iar această perioadă a fost prelungită cu încă trei luni. Însă, fără finanțare și fără comenzi, șansele de redresare sunt extrem de reduse, atrag atenția sindicaliștii. Aceștia arată că, fără sprijin din partea acționarilor și, implicit, a statului român, acest șantier riscă să fie închis, în timp ce reprezentanții Guvernului României asistă pasiv la falimentarea și închiderea celui mai mare șantier naval din România și negociază cu firma Damen contracte de sute de milioane de euro, dar pentru șantierul din Galați, nu pentru cel din Mangalia.
”Atribuirea directă a acestor comenzi către Damen, în loc să fie distribuite către șantierul din Mangalia, pare să susțină mai degrabă interesele companiei Damen decât pe cele ale statului român și ale angajaților din Mangalia. Închiderea acestui șantier ar avea consecințe grave asupra economiei și siguranței naționale. Șantierul dispune de infrastructura necesară pentru construcția, reparația și modernizarea navelor militare, iar pierderea acestei capacități ar reprezenta un risc strategic major”, se mai precizează în comunicatul Sindicatului Liber Navalistul.
Decizie păguboasă
Ideal ar fi fost ca aceste corvete sau alte tipuri de lucrări pentru MApN să fi fost atribuite șantierului la care statul este acționar majoritar, ne spune președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă. Acesta consideră că ar fi fost o măsură optimă de redresare și l-ar fi salvat de la faliment, pe când ceea ce fac acum reprezentanții statului este un act de sabotaj. ”Șantierul Mangalia a mai făcut nave militare și are capacități de producție superioare. Este cel mai mare șantier și cel mai bine dotat din România, nici nu se compară cu Damen Galați. Dacă e secetă și scade nivelul Dunării, la Damen Galați nici nu au cum să lanseze nava. Noi, la Mangalia, avem docuri, nu trebuie să tăiem cu toporul parâma ca să lansăm nava la apă. Ultimele discuții despre Damen Mangalia erau referitoare la o compania turcească, Desan Shipyard, care ar dori doar să închirieze docurile șantierului. Turcii au nave mari pe care nu le pot repara la ei în șantier. Este o măsură disperată pe termen scurt a Guvernului, care nu reprezintă o soluție, dar nici despre asta nu se spune mare lucru, doar că turcii ar vrea să închirieze și forța de muncă, după cum ne-a spus ministrul Economiei, Bogdan Ivan. Eu i-am replicat faptul că forța de muncă nu reprezintă un bun care poate fi închiriat, că nu mai suntem în epoca sclavagismului”, ne-a declarat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.