AcasăEconomieStatul falimentează CFR Călători. Subvenția, plătită integral doar firmelor private

Statul falimentează CFR Călători. Subvenția, plătită integral doar firmelor private

Compania publică de transport pe calea ferată, împinsă spre faliment

În anul 2024, subvenția (compensația) primită de la Guvern pentru compania CFR Călători a fost de 70% din cea de la nivelul anului 2014, atrag atenția sindicaliștii din acest sector. Și asta în timp ce operatorii privați primesc banii integral de la statul român, plus trasee profitabile și plecări înaintea trenurilor de stat. Concurența neloială, întreținută și încurajată de statul român, riscă să împingă spre faliment CFR Călători, la fel ca și în cazul CFR Marfă.

sursa foto FacebookCFR Călători

Guvernul pregătește transferul călătorilor spre transportul pe calea ferată, prin liniile metropolitane, fără să facă, însă, niciun fel de investiții. În primul rând, este nevoie de mai multe trenuri, care să opereze pe anumite rute scurte.

CFR Călători are 1.150 de locomotive, din care doar 450 în circulație. Pentru restul, care sunt trase pe dreapta, este nevoie de revizii sau de schimbare a unor piese, însă nu există bani în buget pentru așa ceva. La fel se întâmplă și la vagoane, unde doar jumătate sunt scoase pe traseu, din cauza lipsei finanțării pentru revizii și reparații.

”Statul, în calitate de unic acționar la CFR Călători, trebuie să dea compensația integral, pentru ca să putem face revizii și reparații. Nu se poate ca în 2024 să dai la CFR Călători 70% din compensația pe care i-ai dat-o în 2023, în condițiile în care compensația din 2023 era echivalentă cu compensația din 2014. În schimb, operatorii privați de pe calea ferată primesc integral compensația. Ceea ce înseamnă o concurență neloială, pe care statul o încurajează”, ne-a declarat președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim. În plus, spun sindicaliștii, toate liniile profitabile sunt date privaților, iar trenurile private pleacă înaintea trenurilor de la CFR Călători, ca să facă nerentabilă compania de stat.

Un singur tarif

Pentru că au subvenții mai mari și linii profitabile, privații de pe calea ferată și-au permis întotdeauna să perceapă prețuri mai mici la bilete decât CFR Călători.

Ministerul Transporturilor a decis însă să unifice toate tarifele, astfel că privații nu vor mai avea voie să vândă sub prețurile stabilite, susțin sindicaliștii. În acest sens, ministerul a emis un proiect de ordin în care se stabilesc tarife pentru o călătorie, metropolitan, de abonament, de abonament metropolitan, tarif unic, tarif tichet rezervare loc, tarif supliment pentru vagoane de dormit, tarif supliment pentru vagoane cușetă, tarif supliment transport biciclete  și de transport schiuri.

La trenurile interregio, tariful la clasa a II-a pentru distanțe între 31 și 40 km va fi de 14 lei, ître 51-60 km, de 18,50 lei, între 91 și 100 km, de 33,50 lei, între 251 și 300 km, de 81,50 lei, iar între 901 și 1.000 km, de 174 lei. Pentru trenurile regio, un bilet la clasa a II-a va costa 7 lei, pentru distanțe între 31 și 40 km, 12 lei, între 51 și 60 km, 17,50 lei, între 91 și 100 km, 33,50 lei, între 181 și 200 km, și 52 lei, pe distanțe între 301 și 350 km. Abonamentele se vor putea emite pe 5 zile, 10 zile, 15 zile și lunar. De exemplu, un abonament pe distanța între 51 și 60 km, la clasa a II-a, va costa 407 lei.

Zone metropolitane, pe hârtie

Ministerul Transporturilor a stabilit și tarifele pentru zonele metropolitane, care au fost stabilite pentru fiecare municipiu. Sindicaliștii din CFR spun că, deocamdată, se va merge, probabil, pe stațiile care există și acum, iar o eventuală extindere a acestora va depinde de finanțările primite de la autoritățile locale. Pentru zona metropolitană București, stațiile CFR vor fi Băneasa, Basarab, București Nord, București Obor, București Sud, Triaj, București Vest, Bucureștii-Noi, Carpați, Pajura, Pantelimon, Buftea, Săbăreni, Chitila, Otopeni Nord, Patinoar, Aeroport Henri Coandă, Balotești, Brănești, Islaz, Chiajna, Dârza, Moara Vlăsiei, Parc Mogoșoaia, Domneștii de Sus, Periș și Scroviștea.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.