Cauta

Șocul pe lanțul de aprovizionare pornește de la americani: de ce se cumpește hârtia igienică

Prețurile hârtiei igienice sunt din nou în creștere, iar vina poate fi aruncată pe prăbușirea pieței imobiliare din SUA.

Problemele cu care se confruntă această piață au declanțat o criză în industria de cherestea, unde cotațiile futures au scăzut cu peste 60% în ultimele șase luni, potrivit Bloomberg.Ca urmare, fabricile din sector au oprit producția.

Diminuarea capacităţilor gaterelor a creat o undă de şoc pe lanţul mondial de aprovizionare cu hârtie, care depinde de un produs secundar generat de fabricile de cherestea. Acum lumea se confruntă cu o criză de celuloză, materia primă pentru produse precum hârtia igienică.

Costurile cu celuloza au crescut cu un efect de domino: producătorii de hârtie igienică, precum Kimberly-Clark, au majorat la rândul lor preţurile pentru a-şi consolida marjele.

Potrivit firmei de cercetare NielsenIQ, preţurile cu amănuntul la hârtie igienică în SUA au crescut cu aproximativ 20% în perioada cuprinsă între luna iulie 2021 şi sfârşitul anului 2022.

Această criză demonstrează cât de vulnerabilă este revenirea lanțurilor globale de aprovizionare după  şocurile care au bulversat pieţele de materii prime în ultimii ani. Volatilitatea crescută, problemele de logistică create de pandemie şi consecinţele invadării Ucrainei de către Rusia au creat fluctuaţii mari de preţuri.

În ceea ce privește cheresteaua, piața a început să alunece în 2021, după un record amețitor. Reversul i-a determinat pe producătorii West Fraser Timber Company și Canfor Corp. să reducă sau să închidă operațiunile din Columbia Britanică. Această regiune produce o celuloză premium utilizată la producţia de hârtie igienă de calitate ridicată.

Producătorul brazilian de celuloză Klabin SA a confirmat joi că producătorii de celuloză din întreaga lume au majorat preţurile cu 30 de dolari pe tonă pe fondul problemelor de pe piaţă, de la 940 până la 970 de dolari pe tonă.

Consumatorii încearcă să facă față prețurilor mai mari la hârtia igienică trecând la mărci mai ieftine din magazine, cumpărând pachete mai mici sau pur și simplu reducând cantitatea.

Vânzările cu amănuntul de hârtia igienică Kimberly-Clark au scăzut cu 2,9% în perioada noiembrie-ianuarie, după ce compania a majorat preţurile cu 9,7%. Rivalul Georgia-Pacific LLC a înregistrat un declin similar.

Totuși, există semne de optimism: până la finalul acestui an, producătorii de celuloză din Suedia şi Finlanda vor adăuga noi capacităţi de producţie echivalente cu un milion de tone pe an, estimează Patrick Cavanagh, economist şef la Fastmarkets.

Ultimele stiri

  • Publicarea de Anunțuri de Mică și Mare Publicitate în Ziare Naționale din România – Ghid Complet pentru 2025
  • Caz cutremurător în Dolj! O femeie a murit după ce a căzut de la etajul 4. Descoperirea macabră făcută în apartamentul ei
  • Șeful DSU, întrebat ce măsuri vor lua autorităţile pentru a preveni dezastre precum inundaţiile din zona Moldovei: Nu mai construim nimic în albiile râurilor şi în zonele inundabile – VIDEO
  • Guvernul aprobă ajutoarele pentru sinistraţii din județele Suceava şi Neamţ/Bolojan: Este un prim pachet – VIDEO
  • VIDEO. Călin Georgescu a ajuns la Broșteni, localitate grav afectată de inundații: „Românii se ajută unii pe alții/Noi nu putem înlocui datoria statului”
  • Decizia instanței care face lumină după 35 de ani: Crescent nu a fost firma Securității
  • Trump a semnat un decret ce majorează tarifele vamale pentru zeci de țări/De când vor intra în vigoare – VIDEO
  • Marcel Ciolacu ia în calcul o candidatură la șefia CJ Buzău: „Nu exclud”
  • Ministrul Finanțelor susține că „vor fi bani şi de salarii, şi de pensii”/„Nu ne mai putem permite să facem tot felul de festivaluri, de serbări câmpeneşti”
  • Gastrocolită delictuală: când colonul „vorbește” despre stresul tău emoțional
  • Exit mobile version