Cauta

Șocul pe lanțul de aprovizionare pornește de la americani: de ce se cumpește hârtia igienică

Prețurile hârtiei igienice sunt din nou în creștere, iar vina poate fi aruncată pe prăbușirea pieței imobiliare din SUA.

Problemele cu care se confruntă această piață au declanțat o criză în industria de cherestea, unde cotațiile futures au scăzut cu peste 60% în ultimele șase luni, potrivit Bloomberg.Ca urmare, fabricile din sector au oprit producția.

Diminuarea capacităţilor gaterelor a creat o undă de şoc pe lanţul mondial de aprovizionare cu hârtie, care depinde de un produs secundar generat de fabricile de cherestea. Acum lumea se confruntă cu o criză de celuloză, materia primă pentru produse precum hârtia igienică.

Costurile cu celuloza au crescut cu un efect de domino: producătorii de hârtie igienică, precum Kimberly-Clark, au majorat la rândul lor preţurile pentru a-şi consolida marjele.

Potrivit firmei de cercetare NielsenIQ, preţurile cu amănuntul la hârtie igienică în SUA au crescut cu aproximativ 20% în perioada cuprinsă între luna iulie 2021 şi sfârşitul anului 2022.

Această criză demonstrează cât de vulnerabilă este revenirea lanțurilor globale de aprovizionare după  şocurile care au bulversat pieţele de materii prime în ultimii ani. Volatilitatea crescută, problemele de logistică create de pandemie şi consecinţele invadării Ucrainei de către Rusia au creat fluctuaţii mari de preţuri.

În ceea ce privește cheresteaua, piața a început să alunece în 2021, după un record amețitor. Reversul i-a determinat pe producătorii West Fraser Timber Company și Canfor Corp. să reducă sau să închidă operațiunile din Columbia Britanică. Această regiune produce o celuloză premium utilizată la producţia de hârtie igienă de calitate ridicată.

Producătorul brazilian de celuloză Klabin SA a confirmat joi că producătorii de celuloză din întreaga lume au majorat preţurile cu 30 de dolari pe tonă pe fondul problemelor de pe piaţă, de la 940 până la 970 de dolari pe tonă.

Consumatorii încearcă să facă față prețurilor mai mari la hârtia igienică trecând la mărci mai ieftine din magazine, cumpărând pachete mai mici sau pur și simplu reducând cantitatea.

Vânzările cu amănuntul de hârtia igienică Kimberly-Clark au scăzut cu 2,9% în perioada noiembrie-ianuarie, după ce compania a majorat preţurile cu 9,7%. Rivalul Georgia-Pacific LLC a înregistrat un declin similar.

Totuși, există semne de optimism: până la finalul acestui an, producătorii de celuloză din Suedia şi Finlanda vor adăuga noi capacităţi de producţie echivalente cu un milion de tone pe an, estimează Patrick Cavanagh, economist şef la Fastmarkets.

Ultimele stiri

  • Comunicat de presă KOMORA ENGINEERING SRL
  • VIDEO. Guvernul israelian anunță: majoritatea comandanților Forței Aerospaţiale a Gardienilor Revoluţiei din Iran, uciși
  • Ce povestește singurul supraviețuitor al accidentului aviatic din India: „Încă nu-mi vine să cred cum am scăpat cu viață” – VIDEO
  • Surse. Anca Dragu, în cărți ca propunere de premier
  • Locul norocos în avion
  • TikTok, elitism și haine cu pretenții: cum o ținută „neutră” a enervat internetul
  • Dragoș Dobocan, micul pictor care a cucerit Parisul și Dubaiul, selectat în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României” a Fundației Dan Voiculescu
  • Zborurile București – Tel Aviv și retur au fost anulate/Mai multe companii aeriene mută avioane de la Tel Aviv spre aeroporturile din România
  • Israelul așteaptă atacul Iranului: „Zeci de mii” de rezerviști convocați/Școli închise, spitale în alertă
  • Prima reacție a lui Donald Trump, după ce Israelul a atacat Iranul
  • Exit mobile version