AcasăEconomieȘocul pe lanțul de aprovizionare pornește de la americani: de ce se...

Șocul pe lanțul de aprovizionare pornește de la americani: de ce se cumpește hârtia igienică

Prețurile hârtiei igienice sunt din nou în creștere, iar vina poate fi aruncată pe prăbușirea pieței imobiliare din SUA.

Problemele cu care se confruntă această piață au declanțat o criză în industria de cherestea, unde cotațiile futures au scăzut cu peste 60% în ultimele șase luni, potrivit Bloomberg.Ca urmare, fabricile din sector au oprit producția.

Diminuarea capacităţilor gaterelor a creat o undă de şoc pe lanţul mondial de aprovizionare cu hârtie, care depinde de un produs secundar generat de fabricile de cherestea. Acum lumea se confruntă cu o criză de celuloză, materia primă pentru produse precum hârtia igienică.

Costurile cu celuloza au crescut cu un efect de domino: producătorii de hârtie igienică, precum Kimberly-Clark, au majorat la rândul lor preţurile pentru a-şi consolida marjele.

Potrivit firmei de cercetare NielsenIQ, preţurile cu amănuntul la hârtie igienică în SUA au crescut cu aproximativ 20% în perioada cuprinsă între luna iulie 2021 şi sfârşitul anului 2022.

Această criză demonstrează cât de vulnerabilă este revenirea lanțurilor globale de aprovizionare după  şocurile care au bulversat pieţele de materii prime în ultimii ani. Volatilitatea crescută, problemele de logistică create de pandemie şi consecinţele invadării Ucrainei de către Rusia au creat fluctuaţii mari de preţuri.

În ceea ce privește cheresteaua, piața a început să alunece în 2021, după un record amețitor. Reversul i-a determinat pe producătorii West Fraser Timber Company și Canfor Corp. să reducă sau să închidă operațiunile din Columbia Britanică. Această regiune produce o celuloză premium utilizată la producţia de hârtie igienă de calitate ridicată.

Producătorul brazilian de celuloză Klabin SA a confirmat joi că producătorii de celuloză din întreaga lume au majorat preţurile cu 30 de dolari pe tonă pe fondul problemelor de pe piaţă, de la 940 până la 970 de dolari pe tonă.

Consumatorii încearcă să facă față prețurilor mai mari la hârtia igienică trecând la mărci mai ieftine din magazine, cumpărând pachete mai mici sau pur și simplu reducând cantitatea.

Vânzările cu amănuntul de hârtia igienică Kimberly-Clark au scăzut cu 2,9% în perioada noiembrie-ianuarie, după ce compania a majorat preţurile cu 9,7%. Rivalul Georgia-Pacific LLC a înregistrat un declin similar.

Totuși, există semne de optimism: până la finalul acestui an, producătorii de celuloză din Suedia şi Finlanda vor adăuga noi capacităţi de producţie echivalente cu un milion de tone pe an, estimează Patrick Cavanagh, economist şef la Fastmarkets.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
960 afisari

9 COMENTARII

  1. Se pot spala la … gura si fac economie la hartia igienica, nu este o noutate.
    Toti pupatorii in ku r ai lui Zelenski pot folosi aceasta metoda cu deosebit succes .

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger