Curtea de Conturi a prins MApN-ul cu mâța-n sac, cum s-ar spune, dar, fiind vorba de Armata Română, contractele cu dedicație s-au lăsat doar cu o mică dojeneală și o recomandare, că, mai nou, instituția de control a statului nu se mai obosește să sesizeze DNA. Modalitatea stupefiantă de a fenta legile găsită de Direcția Domenii și Infrastructuri din cadrul Ministerului Apărării Naționale a fost să posteze trei anunțuri pe SEAP cu termen de depunere a ofertelor de doar 2 ore și jumătate. Bineînțeles, ca o coincidență, un singur SRL a depus oferte pentru toate cele 3 contracte.
Raportul de audit de conformitate privind „Controlul situației patrimoniului și a legalității achizițiilor” la Direcția Domenii și Infrastructuri (DDI) din cadrul Ministerului Apărării Naționale este plin de nereguli și deficiențe găsite la această instituție. DDI este structura centrală de specialitate a MApN care asigură administrarea patrimoniului imobiliar, elaborarea și aprobarea programelor de investiții şi a documentațiilor tehnico-economice pentru lucrările de investiții și urmărește şi coordonează executarea lucrărilor de investiții și reparații.
Totodată, DDI este structura tehnică de specialitate în domeniul managementului proprietății imobiliare a MApN și reprezintă investitorul ministerului pentru proiectele de investiții imobiliare finanțate din programele proprii și din Programul de Investiții în Securitate NATO. În urma controalelor efectuate de inspectorii Curții de Conturi, una dintre neregulile flagrante depistate a fost stabilirea unor termene foarte scurte pentru depunerea ofertelor în cazul anunțurilor publicitare. Din verificările efectuate s-a constatat că atribuirea către un operator economic a unui număr de 3 contracte de achiziție publică de servicii având ca obiect „Consultanță/ supervizare, dirigenție de șantier și supraveghere lucrări”, pentru 3 obiective diferite, s-a efectuat, în mod direct, prin intermediul platformei electronice SEAP, autoritatea contractantă publicând în prealabil câte un anunț publicitar însoțit de caietul de sarcini.
3 minute, 3 contracte
Dat fiind faptul că serviciile solicitate puteau fi executate de mai mulți operatori economici, fără a exista un deficit de concurență în acest domeniu, coroborat cu stabilirea în anunțul publicitar a unui termen limită de depunere al ofertelor de aproximativ 2 ore și jumătate (data anunțurilor 14.09.2023 orele 12:26, 12:27 și 12:28, termenul limită de depunere al ofertelor a fost stabilit pentru toate cele trei anunțuri ca fiind data de 14.09.2023 ora 15:00), singurele oferte depuse în termenul stabilit au fost ale aceluiași operator economic, se arată în raportul Curții de Conturi.
Măsura luată în această speță a fost doar emiterea unei recomandări, de genul ”conducerea DDI va dispune măsuri pentru publicarea anunțurilor publicitare însoțite de documentația de atribuire și descrierea serviciilor care urmează a fi achiziționate, cu stabilirea unor termene rezonabile de depunere a ofertelor, care să asigure o concurență reală și posibilitatea autorității contractante de a obține o ofertă cât mai avantajoasă”. Un fel de ”bă, băieți, fiți și voi mai discreți!”.
Respectarea legii, opțională
Unele contracte de achiziție publică încheiate în anul 2023 nu conțin toate anexele prevăzute ca parte integrantă a acestora, contrar prevederilor art. 147 alin. (1) din N. M. aprobate prin H.G. nr. 395/2016, precum și cele ale Procedurii operaționale privind fluxul documentelor în desfășurarea procedurilor de achiziții publice/semnarea contractelor, urmărirea acestora și modificarea prin acte adiționale, a mai semnalat Curtea de Conturi. Este vorba despre un acord contractual, încheiat în urma unei proceduri simplificate, un contract de prestări servicii și execuție lucrări încheiat în urma unei cereri de oferte, și 3 contracte de prestări servicii încheiate în urma unor achiziții directe, între unitățile militare și diferite SRL-uri. Potrivit art. 147(1) din H.G. nr. 395/2016, contractul de achiziţie publică/acordul-cadru trebuie să aibă cel puţin următoarele anexe, ca parte integrantă: caietul de sarcini, oferta, garanţia de bună execuţie, angajamentul ferm de susţinere din partea unui terţ și contractele cu subcontractanţii și acordul de asociere, dacă este cazul.
Armata (inutila) a Romaniei ar trebui desfiintata si banii economisiti dati la NATO ca sa aiba grija de noi.
Dacă îi pui cu mana pe Biblie spun toată schema de relații!
Dacă-i treceați în rezervă pe toți cei implicați erați deștepți. Ei vor continua să fure din bani publici. Până la urmă tot în pușcărie vor ajunge. Să ne amintim de SMFT?
Banii au ajuns târziu DDI. Că sa nu se piardă, limita fiind 15-17.12.2024 data până la care lucrează trezoreria s-a recurs la acest lucru. Sigur banii sunt veniți de la alte ministere. Repede ,,patrioții,, sa se desființeze Armata.
Anonimii ar trebui sa se identifice.
Nu sa se desfiinteze, dar esaloanele 1,2,3 sa fie trecuti in rezerva fara pensie speciala.