AcasăEconomieSebastian Burduja atacă ziarul Național: Costurile reactoarelor americane sunt secrete comerciale

Sebastian Burduja atacă ziarul Național: Costurile reactoarelor americane sunt secrete comerciale

S-a dezlănțuit ministrul Burduja. Pumnul în gură celor care mai scriu despre reactoarele modulare americane

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a ieșit la atac, amenințând ziarul Național, după publicarea articolelor legate de reactoarele modulare americane. Deși proiectul NuScale a fost abandonat de anul trecut în SUA, ministrul crede că și acum acesta este finanțat de americani, iar cele 9 milioane de dolari dați firmei private NuScale din bugetul companiei de stat Nuclearelectrica nu ar fi donați, zice Burduja, ci investiți strategic(!).

După seria de articole care au avut în vizor finanțarea de către Nuclearelectrica a firmei private americane NuScale pentru continuarea cercetărilor în proiectul reactoarelor modulare, Sebastian Burduja, ministrul Energiei, a trimis ziarului Național opiniile sale referitoare la acest subiect, proliferând amenințări pe motiv că am fi încălcat secretul comercial. Asta în condițiile în care tocmai secretizarea excesivă a cheltuirii banilor publici era marea problemă semnalată.

La fiecare punct emis de ministrul Sebastian Burduja, i-am răspuns corespunzător.

1.Investiția de 9 milioane de dolari în proiectul NuScale reprezintă o parte a bugetului total alocat pentru faza FEED (Front-End Engineering and Design) Faza 1, co-finanțat de US TDA (14 milioane USD), SNN (9 milioane USD) și NuScale (5 milioane USD). Aceasta nu este o donație, ci o investiție strategică necesară pentru studiile de inginerie și planificare”.

Această finanțare este un lucru neobișnuit pentru dezvoltarea unui proiect de reactor nuclear, care se face, de obicei, pe costurile proiectantului, ale dezvoltatorului. Plus că Nuclearelectrica nu este proiectant, ci vrea să fie utilizator, dar nu trebuie să plătească dezvoltarea proiectului, care nici nu se știe dacă va ajunge la final. În al doilea rând, banii dați de Nuclearelectrica nu trebuie să fie o investiție strategică, pentru că România nu a semnat niciun contract de preluare a documentației acestui reactor sau de preluare a dreptului de proprietate al proiectului.

Devenim și acționari minoritari

2. Statul român, prin SNN, deține 50% din acțiunile RoPower Nuclear
S.A., iar structura de acționariat poate evolua în funcție de
atragerea de noi investitori, dar aceasta nu implică automat pierderea
controlului majoritar sau reducerea la un „pricăjit de acționar
minoritar” fără justificare clară și transparent”.

Prin această afirmație, Sebastian Burduja recunoaște și admite că statul român ar putea deveni acționar minoritar, cu sau fără justificare clară și transparentă. Oricum, este greu de presupus că mai vine cineva în această afacere în care nici nu se știe cât va fi costul efectiv pe MW instalat sau, oricine ar veni, ar aștepta un studiu de fezabilitate ca să vadă dacă va conduce la un cost competitiv al MW pe piață.

3. Studiul de prefezabilitate include informații sensibile și confidențiale legate de aspectele tehnice și financiare ale proiectului, care sunt protejate prin legislația privind secretul comercial și concurența. Secretizarea nu se datorează costurilor, ci necesității de a proteja informațiile strategice, conform legislației naționale în domeniu”.

Nu dorim să obținem detalii tehnice despre reactorul modular al NuScale, noi dorim transparență în legătură cu costurile. Cât costă proiectul? Cât costă implementarea? Cat va costa MWh? Informații care, așa cum se arată în HG 907/2016, sunt obligatorii într-un studiu de (pre)fezabilitate pentru investiții publice. Vorbim de o investiție publică, nu de una privată. Dacă era o investiție privată, nu ne interesa decât impactul asupra mediului și asupra populației, dar vorbim despre bani publici.

Tot țeapă rămâne

4. Transferul de teren și capitalizarea companiei RoPower Nuclear S.A. a fost realizat prin acorduri transparente între SNN și Nova Power & Gas, având în vedere evaluările și beneficiile reciproce. Nu există nicio probă de <<țeapă>> sau activitate frauduloasă în acest proces dovedită de autorul articolului”.

Transparența acordurilor a fost doar între SNN și Nova Power & Gas, pentru că nimeni altcineva, în afară de Sebastian Burduja, poate, și de fostul ministru Virgil Popescu, nu știe ce conțin aceste acorduri. Despre acest amplasament de la Doicești se vorbește de mai bine de 2 ani. A venit și o misiune de la Agenția Internațională de Energie Atomică de la Viena pentru a constata dacă amplasamentul este în regulă, s-au făcut niște recomandări, dar nu se știe care sunt acestea, pentru că au fost trecute la secret, și nu se știe nici dacă au fost îndeplinite cerințele misiunii de la Viena.

În final, ne punem întrebarea: oare va rămâne acest amplasament pentru reactoarele modulare? Nu s-a depus nicio aplicație la CNCAN, conform Legii 111/1996, astfel încât nu putem să fim siguri că acest amplasament va fi cel final pentru o centrală SMR. În aceste condiții, cum se poate garanta un împrumut de peste 240 milioane de dolari cu acest amplasament. Este ca și cum ai avea un teren de casă, pe care vrei să faci un reactor SMR, nu știi dacă este bun pentru așa ceva, dar garantezi cu acel teren.

Ce știe ministrul și noi nu știm?

5. Fondul pentru Modernizare este utilizat pentru diverse proiecte de infrastructură energetică, inclusiv energie nucleară, care sunt esențiale pentru tranziția la energie verde și securitatea energetică a României. Alocarea fondurilor este realizată în conformitate cu prioritățile strategice și reglementările europene”.

La acest paragraf generalist, nu prea sunt multe de spus. Ideea criticată de ministru era că s-a introdus posibilitatea finanțării cercetărilor firmei americane pentru finalizarea proiectului SMR din Fondul pentru modernizare. Însă, în conformitate cu Tratatul Euratom, orice investiție nucleară realizată în România, așa cum s-a întâmplat recent cu reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă, trebuie notificată la Comisia Europeană, care trebuie să aprobe. Ca să aprobe, însă, este nevoie de descrierea obiectivului, cu toate datele, pentru analiză, ceea ce, deocamdată, nu este cazul, având în vedere că investiția strategică a statului român este un proiect al unei firme americane aflat în fază de cercetare.

6. Proiectul NuScale nu a fost abandonat în SUA. Dimpotrivă, acesta a primit aprobări și sprijin din partea autorităților americane, inclusiv Comisia de Reglementare Nucleară (NRC). Proiectul continuă să fie dezvoltat atât în SUA, cât și la nivel  internațional”.

La începutul lunii noiembrie 2023, Utah Associated Municipal Power Systems (UAMPS) a decis să abandoneze finanțarea proiectului reactoarelor modulare ale NuScale. Ministrul Burduja face o confuzie între autoritățile de reglementare și licențiere și relația cu beneficiarii care vor să folosească acest proiect. UAMPS, după ce a cheltuit foarte mulți bani, și-a dat seama că proiectul nu este competitiv și s-a retras. În ianuarie 2023, NuScale declara că prețul țintă al energiei de la centrală este de 89 dolari per megawat oră, în creștere cu 53% față de estimarea anterioară de 58 dolari pe MWh, ridicând îngrijorări cu privire la disponibilitatea clienților de a plăti. Comparativ, prețul MWh al energiei produsă de Nuclearelectrica este de aproximativ 50 dolari/MWh.

Informații clasificate

”7. Nuclearelectrica a asigurat transparență în procesul de finanțare și implementare a proiectului. Costurile și detaliile financiare sunt gestionate în conformitate cu reglementările naționale și internaționale, iar secretizarea anumitor aspecte este necesară pentru protejarea informațiilor sensibile, clasificate și competitive”.

Informații sensibile sau clasificate pot fi datele privind tehnologia utilizată, nu și estimarea costurilor de implementare și de producere a MWh într-o centrală nucleară. În plus, dacă în studiul de prefezabilitate costurile ar fi fost mici, în goana după finanțatori, NuScale ar fi făcut publice aceste date. Faptul că Ministerul Energiei a decis să le secretizeze sugerează contrariul. În plus, un studiu de fezabilitate nu prezintă în detaliu secretele de fabricație a unui reactor nuclear.

8. Toate deciziile privind utilizarea Fondului pentru Modernizare sunt luate prin procese transparente și reglementate, implicând consultări și aprobări la nivel guvernamental și european. Nu există nicio dovadă de utilizare necorespunzătoare sau <<pe șest>> a fondurilor”.

În ce privește consultările, nu există date despre faptul că acestea au avut loc, cel puțin cele publice și instituționale. Nici consultările cu Comisia Europeană nu par să fi avut loc, în ce privește utilizarea banilor din Fondului de modernizare pentru un proiect al unei firme private americane aflat în faza de cercetare. Referitor la utilizarea acestor fonduri, au fost create premisele prin introducerea finanțării NuScale în proiectele cheie cărora le vor fi alocați bani din Fondul pentru Modernizare.

A aprobat AGA

9. Articolele conțin numeroase afirmații false și defăimătoare care sugerează, fără dovezi, că SNN și Guvernul României ar fi implicate în activități ilicite sau nepotrivite. De exemplu, articolele susțin că SNN <<a donat>> 9 milioane de dolari către NuScale și că fondurile pentru modernizare au fost <<sifonate>> pentru a finanța proiectul NuScale. Aceste afirmații sunt factual incorecte, deoarece:- SNN a efectuat o investiție strategică și transparentă, aprobată de Adunarea Generală a Acționarilor și în conformitate cu normele legale și de reglementare în vigoare:- Finanțarea proiectului NuScale a fost realizată printr-un proces riguros de due diligence și evaluare financiară, asigurând astfel protecția intereselor statului român și ale acționarilor săi”.

Dacă banii nu au fost donați, înseamnă că au fost împrumutați către NuScale și atunci ministerul să comunice când vor fi rambursați către Nuclearelectrica. Este posibil să se fi făcut un proces de due diligence, care înseamnă o verificare în detaliu a situației din punct de vedere tehnic și financiar a firmei pe care vrei să o cumperi sau de la care vrei să iei ceva, adică faci o verificare foarte în detaliu să vezi dacă banii pe care îi investești vor avea efect benefic asupra ta. Dar nu este cazul aici, pentru că statul român, prin Nuclearelectrica, nu cumpără NuScale, ci dă bani lui NuScale să facă un produs pe care noi vrem să-l cumpărăm.

S-au încălcat secretele

10. Articolele publicate de Ziarul Național dezvăluie detalii despre investițiile și strategiile financiare ale SNN care, deși sunt false sau trucate și scoase din context,  nu sunt destinate publicului larg, încălcând astfel secretul comercial protejat prin lege. Conform Legii nr. 11/1991 privind concurența neloială și Directivei (UE) 2016/943 privind protecția know-how-ului și a informațiilor comerciale, divulgarea neautorizată a informațiilor confidențiale care au valoare comercială constituie o încălcare a secretului comercial. Publicarea detaliilor comerciale poate conduce la dezavantaje competitive pentru SNN pe piața de energie, eroziunea încrederii investitorilor și a partenerilor de afaceri și potențialele sancțiuni legale și financiare pentru entitățile responsabile de divulgarea neautorizată. În acest sens, Ministerul Energiei, în calitate de autoritate publică tutelară, va întreprinde demersurile necesare cercetării și atragerii răspunderii civile și penale a persoanelor responsabile de divulgarea secretului comercial”.

În niciun articol din ziarul Național nu s-a vorbit despre tehnologie, despre modul de oprire a reactoarelor nucleare, despre secrete de fabricație. Costurile de implementare, durata de implementare, costul MWh produs sunt informații care trebuie făcute publice pentru orice proiect din România. Iar secretele comerciale pe care le tot invocă ministrul sunt singurele date care au fost făcute publice, trecând peste amenințarea abuzivă și fără temei, care este, flagrant, o încercare de a stopa discuțiile pe marginea utilizării banilor publici.

11. Articolele au un impact negativ direct asupra imaginii și reputației SNN, ceea ce poate conduce la fluctuații nefavorabile ale prețului acțiunilor pe bursa de valori. Conform Regulamentului (UE) nr. 596/2014 privind abuzul de piață (MAR), publicarea de informații false sau înșelătoare care pot afecta prețul valorilor mobiliare constituie o manipulare a pieței. Afirmațiile nefondate din articolele respective pot determina: scăderea artificială a valorii acțiunilor SNN; pierderi financiare pentru investitori și acționari; deteriorarea capitalizării bursiere a companiei”.

Noi susținem parteneriate strategice care duc spre bunul mers la României, dar doar pe cele bazate pe informații corecte și clare. Implicarea Nuclearelectrica într-un proiect abandonat de SUA, care dispune de resurse financiare net superioare României, cu ascunderea costurilor estimate pe motiv de secrete comerciale, afectează, într-adevăr, imaginea companiei de stat.

”Informații alarmiste”?

12. Publicarea unor informații inexacte și alarmiste despre proiectele nucleare ale SNN poate genera instabilitate pe piața de energie din România. Conform Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, asigurarea unui cadru stabil și transparent pentru funcționarea pieței de energie este esențială pentru securitatea energetică a țării”.

Datoria mass-media este de a veghea la trasparența și corectitudinea cheltuirii banilor publici, de a semnala nereguli și neclarități, precum și de a sancționa, public, derapajele constatate. Deocamdată, reactoarele modulare nu reprezintă o investiție strategică, ci cel mult, atunci când proiectele vor fi mature și sustenabile, o achiziție strategică pentru asigurarea securității energetice a României.

13. Proiectul Reactoarelor modulare mici (SMR) este prevăzut și implementat întocmai în conformitate cu obiectivele și proiectele din Hotărârea Parlamentului nr. 22 din 15 iunie 2023 pentru acordarea încrederii Guvernului, astfel: ”Reactoarele modulare mici (SMR) sunt reactoare nucleare avansate care au o capacitate instalată de până la 300 Mwe/reactor, ceea ce înseamnă aproximativ o treime din capacitatea unui reactor de ordinul gigawaților. Un reactor modular mic NuScale are o capacitate instalată de 77 Mwe și poate fi utilizat în centrale de 4, 6 sau 12 module în funcție de necesități. Proiectul SMR Doicești este un obiectiv strategic al României, Ministerul Energiei va sprijini Nuclearelectrica în evaluarea acestei tehnologii și, împreună, cele două companii vor adopta măsurile pentru dezvoltarea reactoarelor modulare mici în România. Finalizarea unui prim proiect SMR într-una dintre țările partenere din Inițiativa Trei Mări (I3M) este esențială pentru a demonstra eficiența strategiei de înlocuire a centralelor electrice pe cărbune cu SMR-uri. România are toate premisele pentru prima dezvoltare de SMR-uri în regiune pe un sistem de 50 Hz și poate deveni un hub pentru producerea de SMR-uri în regiune, precum și o bază pentru pregătirea și susținerea operării acestei noi tehnologii în alte țări din cadrul Inițiativei Trei Mări. SMR-urile vor fi construite pe amplasamentele existente ale centralelor pe bază de cărbune, fiind o sursă de generare de energie curată, fără emisii de carbon, menținând locurile de muncă și veniturile fiscale, contribuind în același timp la economia locală.”

Pe scurt, Parlamentul României a dat girul Nuclearelectrica pentru a evalua tehnologia reactoarelor modulare, nu de a finanța cercetările unei firme private americane, fără niciun beneficiu clar pentru țara noastră. Între timp, suntem în 2024 și nici amplasamentul de la Doicești nu este aprobat. Susținem o implementare eficientă a reactoarelor modulare, nu o implementare cu orice preț.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.