Instituția cu salarii de lux, Autoritatea Națională de Reglementare ăn domeniul Energiei (ANRE), a fost prinsă de Curtea de Conturi cu nereguli grave, printre care și detașări de la Parlament a unor persoane, în scopul încasării unor venituri mai mari. Totodată, închirierea locuințelor de serviciu se face ”pe viață” și fără respectarea criteriilor prevăzute de lege, iar nivelul chiriilor se situează undeva la 79 de lei pe lună, care nu acoperă nici cheltuielile cu amortizarea imobilelor.
Raportul de audit al ANRE, publicat de Curtea de Conturi, relevă deficiențe grave în administrarea fondurilor instituției, finanțată, în principal, din cotizațiile obligatorii ale operatorilor din domeniul energiei. Curtea de Conturi a depistat că au fost detașate la ANRE persoane de la alte instituții, fără îndeplinirea cerințelor din fișa postului.
Astfel, în 2023, ANRE a acceptat ocuparea unor posturi cu persoane detașate de la alte instituții, în condițiile în care, potrivit art. 45 din Codul muncii, detașarea reprezintă o situație de excepție prin care se dispune schimbarea temporară a locului de muncă la un alt angajator, în vederea executării unor lucrări în interesul acestuia. În ceea ce privește ocuparea posturilor vacante, entitatea nu avea posibilitatea să organizeze concurs, întrucât, începând cu 15.05.2023, potrivit art.IV(1) din OUG nr. 34/2023, a fost suspendată ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice. În cazul unei persoane s-a constatat că inițiativa detașării a aparținut angajatorului la care salariatul își desfășura activitatea, și nu ANRE, având în vedere că detașarea s-a solicitat ”în vederea specializării în acest sector de activitate”.
În acest caz, detașarea în cadrul ANRE s-a realizat la doar câteva zile de la data angajării la instituția publică (Parlamentul României) de la care salariatul s-a detașat, iar salariul acordat în cadrul ANRE a fost mult mai mare față de cel de care beneficia anterior, situație care se regăsește și în cazul altor persoane detașate, arată Curtea de Conturi.
De la consilier parlamentar, la mare investigator
ANRE a acceptat ocuparea prin detașare a posturilor de expert și investigator cu persoane care, la angajatorul de la care au fost detașați, au ocupat anterior posturile de consilier birou parlamentar și expert în management și care nu au dovedit îndeplinirea tuturor cerințelor din fișa postului, prin documentele aferente detașării, din care: experiență de minimum 3 ani în domeniul de activitate sau în activitatea de reglementare, cunoștințe privind activitățile sectorului energetic, actele normative, strategia, programele și tendințele de restructurare specific funcționării și evoluției activității specifice domeniului de activitate.
În cazul persoanei detașate pe postul de investigator, deși ulterior a ocupat alte posturi (inspector și consilier juridic), salariul de bază a rămas la același nivel, fără a avea loc o negociere a acestuia în raport cu activitatea depusă, cu importanţa şi răspunderea acesteia și a unei ierarhii juste a salariilor de bază brute. De precizat că salariile de investigatori la ANRE sunt între 14.000 lei și 17.000 lei net pe lună, conform declarațiilor de avere de pe site-ul instituției.
Criterii subiective
Închirierea de imobile aflate în domeniul privat al statului s-a făcut de către ANRE în alte condiții decât cele legale. Închirierea celor 8 imobile cu destinația locuințe de serviciu nu s-a efectuat în scopul alocării locuințelor de serviciu reglementat prin lege, respectiv în vederea relocării personalului de specialitate de pe întreg teritoriul țării, fiind închiriate începând cu anul 2003 (2 imobile au fost atribuite direct în anii 2003 și 2008, 1 imobil a fost atribuit în anul 2011, iar 5 imobile în anul 2017), fără ca, ulterior anului 2020, să se efectueze o analiză a contractelor existente, în vederea identificării cazurilor care nu corespund scopului prevăzut în actul de înființare, sau să aibă loc atribuiri noi sau inițierea de astfel de demersuri.
”De menționat faptul că 5 din cei 7 salariați care beneficiază în prezent de locuințe de serviciu sunt angajați la direcțiile de specialitate, iar 2 dintre aceștia la servicii suport. Din cele 8 imobile, 2 imobile au fost atribuite în mod direct (nu există documente de atribuire/predare), 1 imobil a fost atribuit la recomandarea unui director general, iar pentru 5 imobile, repartizarea s-a efectuat de către o comisie. În atribuirea imobilelor nu au fost stabilite și aplicate criterii care să corespundă scopului (relocării personalului de specialitate de pe întreg teritoriul țării) pentru care ANRE, începând cu anul 2020, a fost îndreptățită să închirieze aceste imobile salariaților.
Locuințe ”pe viață”
Curtea de Conturi a constatat că nu a fost asigurat dreptul de acces liber și neîngrădit la locuințele de serviciu și a altor angajați. Începând cu anul 2012, durata contractului de închiriere a fost stabilită pe durata de valabilitate a contractului individual de muncă. Astfel, în cazul a 5 imobile (str. Apostol Mărgărit nr.1, Bdul Unirii nr. 64, str Novaci nr. 7, str Buturugeni nr. 2 și str.Agricultori nr. 119), termenul de închiriere din contract nu a fost limitat la o perioadă determinată, închirierea efectuându-se pe durata de valabilitate a contractului individual de muncă. ANRE, deși era îndreptățită să stabilească și să perceapă un nivel maxim al chiriei, în funcție de venitul lunar pe familie putând ajunge până la 25% din acesta, conform prevederilor OUG 40/1999, aceasta a stabilit și încasat un nivel minim al chiriei.
Astfel, valoarea chiriei a fost calculată la nivelul tarifului de bază lunar aplicat pentru spațiile cu destinația de locuințe (tarif de la care se pornește potrivit legii), chiriașii achitând la ANRE chirii lunare cuprinse între 74 și 129 lei, care nu acoperă nici cheltuielile cu amortizarea aferente imobilelor în cauză. Astfel, în anul 2023, au fost încasate chirii în sumă de 9.078 lei, sumă de aproape 8 ori mai mică decât cheltuielile cu amortizarea înregistrate, în sumă totală de 72.041 lei. În cazul imobilulului din București, str. Știrbei Vodă nr. 164, pentru care contractul de închiriere a încetat de drept din anul 2020, ca urmare a decesului beneficiarei, ANRE nu a procedat la atribuirea acestuia altui salariat, context în care, în anul 2023, ANRE a suportat cheltuieli cu întreținerea acestui imobil în sumă de 1.786 lei și a înregistrat cheltuieli cu amortizarea în sumă de 9.897,72 lei, se mai arată în raportul Curții de Conturi.