Materia primă, separarea și rafinarea ei pentru fabricarea turbinelor eoliene, a bateriilor pentru stocarea energiei, precum și pentru mașinile electrice sunt concentrate, aproape în totalitate, în mâna Chinei. Politicile tarifare agresive împotriva acestei țări, precum și stupidele tentative de naționalizări ostile au determinat instituirea unui control extrem de strict al exporturilor. Controlul înseamnă, de fapt, o restricționare a elementelor vitale care alimentează Green Deal.
Prăbușirea Green Deal din UE, în fapt, singurul bastion din lume rămas, ar putea veni mai repede decât se spera. Practic, Uniunea Europeană, în pofida gargarei revoluționare cu diversificarea surselor de aprovizionare și forțarea inovării pe un continent mort la acest aspect, este nevoită să-și recunoască neputința. Green Deal-ul a rămas fără combustibil. Și asta pentru că aproape toate materiile prime esențiale, inclusiv tehnologia pentru prelucrarea acestora, se află în mâna Chinei. Țară care, odată ce și-a consolidat puterea economică, având în spate și BRICS, a trecut la contraatac cu o măsură devastatoare. A închis robinetul. Din luna aprilie a acestui an, guvernul chinez a introdus controale la export pentru șapte elemente grele de pământuri rare, precum și pentru toți compușii, metalele și magneții aferenți.
Deoarece volumele exporturilor au scăzut brusc în aprilie și mai mulți producători de automobile din Statele Unite, Europa și din alte părți s-au confruntat cu dificultăți în obținerea de magneți permanenți, unii fiind forțați să reducă ratele de utilizare sau chiar să închidă temporar fabricile. Chiar și după ce volumele comerciale și-au revenit, prețurile pământurilor rare din țările importatoare au rămas ridicate – prețurile europene ajungând de până la șase ori mai mari decât cele din China – afectând competitivitatea costurilor produselor pe bază de pământuri rare fabricate în afara Chinei.
Zarurile au fost aruncate
Pe 9 octombrie 2025, Ministerul Comerțului din China a anunțat noi controale la exportul de elemente de pământuri rare și produse, echipamente și tehnologii conexe. Noile controale impun companiilor străine să obțină o licență din China pentru a exporta „piese, componente și ansambluri” care conțin materiale de pământuri rare de proveniență chineză sau produse folosind tehnologii chinezești din domeniul pământurilor rare. Regula a fost aplicată cu efect imediat produselor fabricate în China. Cu toate acestea, începând cu 1 decembrie 2025, controalele vor fi intensificate pentru a include produse „fabricate la nivel internațional” care conțin materiale de proveniență chineză sau fabricate folosind tehnologii chinezești, chiar dacă acestea sunt comercializate pe plan intern, a semnalat Agenția Internațională pentru Energie (IEA).
Includerea pieselor, componentelor și ansamblurilor, dincolo de controalele izolate anterioare asupra anumitor magneți și materiale din pământuri rare, ar putea avea un impact dramatic asupra lanțurilor de aprovizionare globale, deoarece multe sectoare strategice se bazează pe produse și componente care conțin elemente de pământuri rare controlate din China. Aceste sectoare includ energia, industria auto, apărarea, semiconductorii, industria aerospațială, motoarele industriale și centrele de date IA.
Panică globală
Mai mult, lista elementelor de pământuri rare supuse controalelor a fost extinsă pentru a include cinci elemente suplimentare – holmiu, erbiu, tuliu, europiu și yterbiu – pe lângă cele șapte elemente restricționate inițial în aprilie, noile măsuri intrând în vigoare începând cu 8 noiembrie. Includerea holmiului este deosebit de semnificativă, deoarece mulți producători de magneți permanenți își revizuiesc abordarea pentru a înlocui pământurile rare restricționate anterior cu holmiu din aprilie 2025. De asemenea, au fost anunțate noi controale pentru o gamă largă de echipamente pentru prelucrarea pământurilor rare, inclusiv pentru măcinare, separare și rafinare – tot începând cu 8 noiembrie, se arată într-un raport al IEA.
Totodată, pe 9 octombrie 2025, China a anunțat controale majore la exportul lanțurilor de aprovizionare cu baterii litiu-ion, care intră în vigoare începând cu 8 noiembrie. Noile controale extind măsurile anterioare și acoperă o gamă mult mai largă de materiale, tehnologii și echipamente pentru baterii în mai multe etape ale lanțului de aprovizionare. Acestea includ acum celule și pachete de baterii pentru aplicații de înaltă performanță, precursori catodici, o gamă extinsă de materiale anodice, o acoperire mai largă a materialelor catodice cu fosfat de litiu-fier (LFP) și echipamente și tehnologii de producție a bateriilor și materialelor.
Sar în aer prețurile bateriilor
China domină în prezent lanțurile de aprovizionare intermediare și aval pentru baterii la nivel global, cu cote de 80% sau mai mult în multe domenii cheie. În unele segmente, cum ar fi materialele catodice precursoare și materialele catodice LFP, China menține un monopol aproape total, cu cote de 95% sau mai mult. Această concentrare excepțională creează multiple puncte de vulnerabilitate în întregul lanț de aprovizionare, atrage atenția IEA. Pe termen scurt, dacă aprobările de export pentru companii sunt întârziate, piața internațională s-ar putea confrunta cu o aprovizionare limitată cu materiale pentru baterii. Acest lucru ar putea duce la creșterea costurilor bateriilor, cu potențiale efecte de domino asupra accesibilității vehiculelor electrice și a stocării. Noile restricții creează, de asemenea, riscuri pentru sectoarele strategice care depind de bateriile litiu-ion, cum ar fi apărarea, industria aerospațială, centrele de date AI și chiar aplicațiile medicale.
Politicile climatice agresive se vor anula din lipsă de materii prime
