Haos la Marea Roșie: industria mondială a transportului maritim se pregătește pentru perspectiva de a trăi săptămâni întregi fără o rută comercială vitală.
Chiar și în timp ce SUA încearcă să reunească un grup operativ pentru a-i împiedica pe militanții Houthi din Yemen să atace navele comerciale, transportatorii încă așteaptă detalii și își fac griji cu privire la punerea în aplicare.
Grupurile militante atacă navele pentru a-și arăta sprijinul pentru Hamas în războiul său împotriva Israelului, iar unii din regiune se tem că un răspuns prea energic nu va face decât să escaladeze violența.
Prin urmare, transportatorii trimit navele în jurul Africii pe un drum lung, ceea ce înseamnă costuri suplimentare de un milion de dolari – și șapte până la 10 zile de timp – pentru fiecare călătorie.
Prețul petrolului crește. Gigantul petrolier Euronav și transportatorului german Hapag-Lloyd au încetat să navigheze pe Marea Roșie. Alte companii au cerut escorte militare pentru navele lor.
Atacurile au creat o urgență maritimă potențial mai gravă – și mai durabilă – decât închiderea Canalului Suez în 2021, când o navă blocată timp de o săptămână a blocat comerțul mondial timp de luni de zile.
Pentagonul nu a detaliat încă modul în care așa-numita Operațiune Prosperity Guardian va proteja navele, relatează Bloomberg. Vincent Clerc, directorul executiv al transportatorului maritim de containere Moller-Maersk, consideră că va dura câteva săptămâni până când forța operațională va deveni operațională.
Convoaiele libere, sau tranzitul în grup, care urmează o anumită rută, au fost folosite în trecut atunci când pirateria somaleză a reprezentat o problemă, potrivit lui Jakob Paaske Larsen, șeful departamentului de siguranță și securitate maritimă din cadrul grupului Bimco. “Acum, un convoi strict – cu escortă militară – este mai puțin probabil, deoarece necesită foarte multe resurse. Pur și simplu nu cred că vor fi suficiente nave de război”.
Coaliția condusă de SUA care participă la Operațiunea Prosperity Guardian include doar câteva țări din Uniunea Europeană. Spania a declarat că implicarea sa este supusă deciziilor UE și NATO.
Washingtonul a cerut, de asemenea, Australiei să se alăture, o cerere respinsă în esență de guvernul de la Canberra.
„Aceste situații ar putea întârzia timpul necesar pentru ca securitatea operatorilor comerciali în Marea Roșie să fie ținută sub control”, potrivit lui Munro Anderson, șeful operațiunilor de la Vessel Protect, specialist în riscuri de război și asigurări maritime.
Strâmtoarea Bab El-Mandeb dintre Djibouti și Yemen, unde rebelii houthi atacă nave, marchează intrarea sudică în Marea Roșie, care se conectează la Canalul Suez și reprezintă o legătură crucială între Europa și Asia.
Se estimează că între 12 și 15 % din comerțul mondial se desfășoară pe această rută, reprezentând 30 % din traficul global de containere. Zece la sută din petrolul mondial și opt la sută din gazele naturale lichefiate sunt, de asemenea, transportate prin aceeași cale navigabilă.
„Situația este îngrijorătoare din toate punctele de vedere – în special în ceea ce privește energia, petrolul și gazele”, a avertizat Fotios Katsoulas, analist principal pentru transportul maritim la S&P Global Market Intelligence.