AcasăEconomieȘantierul naval, abandonat și de Guvern. Orașul Mangalia, în moarte clinică

Șantierul naval, abandonat și de Guvern. Orașul Mangalia, în moarte clinică

Statul, țepuit a doua oară de investitorii străini

Insolvența declarată de olandezii de la Șantierul Naval Damen Mangalia și lipsa de reacție a acționarului majoritar, care este statul român, au blocat, efectiv, orice activitate. Salariații, aruncați în șomaj tehnic de prea mult timp, se simt abandonați și de Guvern, care ar trebui să ia măsuri pentru continuitate într-unul dintre obiectivele strategice naționale. Fără cel mai mare angajator din zonă, cu industria de pe orizontală cu tot, orașul Mangalia a intrat în moarte clinică.

Cel mai mare șantier naval al României riscă ori să fie vândut pe bucăți, ori să fie preluat de olandezi, în numele unor datorii către firma mamă din Olanda și către alte firme din grup, pe care le contestă și inspectorii ANAF. Fără acest mare angajator din zonă, la care se adăuga și industria pe orizontală, orașul Mangalia va intra în moarte clinică, pe aici urmând să rămână doar bătrânii și copiii, căci ceilalți au plecat să muncească în alte țări.

”Sunt 45 de dosare în instanță față de procesul inițial de insolvență a Șantierului Naval Damen Mangalia, cerută de olandezii de la Damen. Mai mulți creditori contestă numirea administratorului judiciar, convocarea Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor, tabelul de creanțe, Adunarea creditorilor, raportul de cauze etc. La ora actuală sunt peste 176 de creditori care cer șantierului aproape 2 miliarde de lei, acumulați în perioada asta de 6 ani în care olandezii de la Damen au deținut managementul operațional, pe care îl dețin și azi. Marea majoritate a acestor datorii sunt către firma mamă Damen din Olanda, dar și către firme din grupul Damen. Un fel de Damen contra Damen. Statul a aprobat rezilierea contractului de asociere cu Damen, cu notificarea de remediere, despre care nici acum nu am aflat ce înseamnă”, ne-a declarat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia.

Lipsă de reacție a statului român

Până în prezent, statul român, prin Ministerul Economiei, nu a avut nicio reacție, ne spun sindicaliștii. Soluția pentru redresarea șantierului ar fi implicarea efectivă a statului român și găsirea unui alt investitor. Oamenii sunt în șomaj tehnic de prea mult timp, din 1.400 angajați, doar vreo 200 mai lucrează acum pe șantier, pe zona de reparații. Pentru a semna noi contracte, șantierul are nevoie de o garanție bancară sau o linie de credit, tocmai de aceea este nevoie de implicarea statului, pentru a emite aceste scrisori de garanție, susțin sindicaliștii.

”Încă mai avem specialiști, care au plecat să muncească în străinătate și sunt dispuși să se întoarcă, dar pentru o perioadă de 2-3 ani, nu pentru o săptămână-două sau o lună. Statul poate să-și exercite dreptul de preempțiune și să preia tot pachetul de acțiuni și să vândă unui alt investitor. Numai că, având în vedere rezultatele din rapoartele de evaluare, se pare că datoriile societății depășesc activele cu 133 milioane de euro. Nu este însă o sumă atât de mare încât statul să nu găsească o soluție. Este a doua oară când statul colaborează cu investitori străini și, după ce se încheie afacerea, statul român rămâne cu datorii. În situația în care suntem acum, dacă statul nu face ceva, ne putem trezi că Damen va prelua șantierul pentru niște datorii care sunt, o mare parte, dubioase, nejustificate. Sunt suspiciuni privind prețurile de transfer, descoperite doar pentru o anumită perioadă de către inspectorii ANAF, pentru 55 milioane de euro. Dar mai au de analizat, că sunt 6 ani de când olandezii conduc Șantierul Naval Damen Mangalia”, ne-a precizat președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia, Laurențiu Gobeajă.

Procese peste procese

Potrivit unui comunicat al Sindicatului Liber Navalistul, în perioada următoare, vom afla dacă statul român va exercita dreptul de preemțiune pentru a prelua pachetul de 49% din acțiunile DSMa deținute de Damen sau, dacă nu va opta pentru acest drept, Damen va putea să vândă acțiunile către un alt investitor interesat.

”Cei doi acționari trebuie să ajungă la un acord privind creanțele, iar acest lucru poate fi rezolvat prin negociere directă sau în instanță, având în vedere că un proces este deja în derulare la Curtea de Arbitraj de la Viena. Este vital ca aceste demersuri să fie finalizate rapid, pentru a facilita implementarea urgentă a unui plan de reorganizare ce va asigura reluarea activității șantierului. Doar prin acest demers societatea va putea să se redreseze și să iasă din insolvență. SLN face apel către acționarii DSMa și decidenții politici să adopte măsuri urgente pentru rezolvarea acestei crize, pentru a salva un șantier esențial pentru industria navală din România, un obiectiv strategic de interes național”, se arată în comunicatul Sindicatului Liber Navalistul.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
7.338 afisari

6 COMENTARII

  1. Statu român cine e? cine reprezinta statu român? Ciolacu,johannes,ciuca? Daca ăștia-s statu român lasați orice speranță, cum scrie in opera lui Dante!

  2. De ce nu ma mir ?? Incompetenții au fost votați și vor continua. Fapta noastră se cheamă masochism.

  3. Rusia, China, si Japonia au foarte multe porturi si, in plus, sunt/pot fi experti de incredere pentru a termina acel port.

  4. Lasa ca-l invie monstruoasa coalitie, doar e democrata si devotata poporului roman, pana la genunchiul broastei.

  5. Muncitorii de la Mangalia lucrează prin Norvegia.
    Gata, i-am alungat și pe ăștia!

  6. La ce s a întâmplat ieri în legătură cu alegerile pentru președinte, mai aveți cumva vreo speranța? Nu au nici un interes, probabil va sfârși la fier vechi ca restul industriei românești. Totul este putred de corupt, în curând vom fi 10 mil în afara țării. Țara este în moarte clinica mulțumită clasei politice.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger