Operatorii privați de pe calea ferată au depus din nou plângere la Comisia Europeană pentru a îngropa și ultima soluție găsită de Guvern în scopul salvării companiei de transport marfă pe calea ferată, care reprezintă un serviciu de interes strategic pentru statul român. Prima plângere făcută de privații din România la Comisia Europeană a avut drept consecință falimentarea CFR Marfă, care a fost obligată să restituie un așa-zis ajutor de stat.
Înființarea societății de stat Carpatica Feroviar a fost singura soluție găsită de Guvern pentru a asigura continuitatea unei companii de transport feroviar pe calea ferată, care reprezintă un serviciu de interes strategic, iar sincopele în funcționarea acestuia pot genera perturbări în funcționarea altor ramuri ale economiei naționale.
Guvernul atrăgea atenția, în ordonanța privind capitalizarea noii societăți, că absența unei asemenea măsuri ar avea drept consecință negativă riscul ca statul român să nu aibă o companie pentru transport de marfă, iar într-o eventuală situație de criză, cât și de război, statul să nu aibă posibilitatea de a acționa în nume propriu, contrabalansând eventualul refuz din partea celorlalte companii private de transport de marfă.
”Orice întârziere în adoptarea măsurilor poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute”, susținea Executivul. La două luni de la emiterea ordonanței, în mod dubios, atât companiile private din sector, cât și Consiliul Economic și Social au țipat, la unison, condamnând capitalizarea noii societăți de stat. Mai mult, operatorii privați au mers și mai departe și au depus o nouă plângere la Comisia Europeană, acuzând statul român că nu recuperează ajutorul de stat de la CFR Marfă și că folosește bani publici pentru a achiziționa material rulant de la fosta companie pentru Carpatica Feroviar.
Vulturii dau târcoale
Un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut, urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă, au transmis reprezentanții Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR). Potrivit acestora, Decizia Comisiei Europene din februarie 2020 obliga statul român să recupereze ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020.
Până în prezent, această obligație nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieței și încălcând legislația europeană privind ajutoarele de stat, susțin operatorii privați. Mai mult, OPSFPR a atras atenția asupra intenției vădite a autorităților române de a eluda dispozițiile Comisiei Europene, prin înființarea și capitalizarea companiei Carpatica Feroviar România, căreia îi vor fi transferate activele viabile ale CFR Marfă printr-o procedură netransparentă și neconcurențială.
”Această operațiune, evaluată la peste 300 de milioane de euro și finanțată din fonduri publice, va avea loc într-un context național economic și financiar extrem de delicat. OPSFPR semnalează faptul că transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, fără o licitație publică sau o consultare reală a operatorilor privați, distorsionează grav concurența pe piața transportului feroviar de marfă. Această măsură exclude operatorii privați de la accesul la resurse strategice și consolidează o poziție favorizată pentru Carpatica Feroviar, perpetuând practicile neconcurențiale sancționate deja de Comisia Europeană”, se arată într-un comunicat al OPSFPR.
Hop și CES-ul
În același timp, în avizul nefavorabil emis pentru proiectul bugetului pe 2025, Consiliul Economic și Social (CES), format, bineînțeles, și din patronate, a atras atenția asupra alocării a 2 miliarde de lei ca aport de capital pentru Societatea Carpatica Feroviar România S.A., cu scopul de a achiziționa activele viabile ale SNTFM „CFR Marfă” S.A. și secții de reparație a materialului rulant.
”Crearea noii societăți și preluarea activelor riscă să fie considerate o încercare de evitare a obligației impusă de Comisia Europeană, ceea ce poate atrage impunerea de returnare a sumelor respective și poate amplifica problema existentă. Totodată, neimplementarea deciziei de recuperare a ajutorului de stat expune România unei posibile proceduri de infringement și unor sancțiuni financiare considerabile. Într-un context economic dificil, alocarea a 2 miliarde de lei către această societate ridică întrebări privind prioritățile strategice ale statului în sectorul feroviar. Aceste fonduri ar putea fi utilizate mai eficient pentru finanțarea lucrărilor urgente de mentenanță a infrastructurii feroviare, obligație legală neglijată de stat de ani de zile, și modernizarea rețelei feroviare pentru a sprijini competitivitatea transportului pe calea ferată”, se precizează în avizul CES.
Nu dușmanul ce-l știe toată lumea e cel mai mare pericol ci trădătorii din propria tabără. Se prea poate că noile firme private pe căile ferate de stat să fie de fapt ale unora din minister, guvern, CFR. Nu ai cum să-și dai cu stîngu-n dreptu la fiecare pas.
Mai tata, uite cum stau lucrurile. Un baiat , destul de cheltuitor din banii babacilor a facut cateva socoteli gresite (adica contracte, parandarat, politichie, etc) si s-a indatorat. Acu nu mai are bani sa iasa la liman. Tat-su, ca nu stie ca sa faca, il preseaza altii, promite sa ia datoria pe seama lui. Toata. Dar dupa ce acordurile sunt semnate si parafate, hop !, taticu se rasgandeste. Nu-i mai place de baiat. Vrea sa il lase de izbeliste. Numa’ ca datoria luata este deja un fapt concret. Baiatul stia ca acum e limpede, nu mai are datorii. Si ce sa vezi, acu’ le are din nou. Complicata chestie, nu ? Cine are acum datorie, baiatu sau taticu ? toate lumea a nedumerita dar sare din nou la gatul baiatului. Si vrea sa-l sugrume. sa-l desfiinteze. Cum este drept ? Mai are datorii baiatu sau acum apartin lui taticu ? Eu consider ca fiind semnate si parafate, apartin lui taticu. Prezentarile: baiatu’ e cfr marfa si taticu’ este guvernul ponta VV. Care a semnat din pozitia de pm si respectiv ministri de finante, transporturi s.a. Acum stim la cine se afla datoria reala. Logic, nu ?