Controalele efectuate de Curtea de Conturi la Primăria Sectorului 1, care au vizat perioada mandatului celebrei Clotilde Armand, au depistat o groază de nereguli. Printre acestea s-a numărat și achiziția directă a 100 de generatoare electrice, zice-se pentru Ucraina, care a încălcat legea și procedurile. Care a fost pedeapsa? Avertisment verbal. Semn că instituțiile de control au ajuns să protejeze ilegalitățile, nicidecum să le sancționeze.
Din verificarea modului de angajare, lichidare, ordonanțare și plată a 100 de generatoare de către Primăria Sectorului 1 a municipiului București s-a constatat că achiziția s-a făcut direct, cu nerespectarea principiilor tratamentului egal și transparenței, precum și predarea bunurilor în sumă de 200.107 lei, fără întocmirea tuturor documentelor justificative legale, se arată într-un raport al Curții de Conturi.
În referatul de necesitate s-a menționat achiziția a 100 bucăți generatoare de curent trifazic cu putere de circa 3 kW, la o valoare estimată a achiziției de 170.000 lei fără TVA (un preț foarte mare, de altfel), iar în nota justificativă s-a menționat că ”achiziția se va realiza prin intermediul catalogului electronic din SEAP, de la operatorul economic SC Office&More SRL, a cărui ofertă corespunde necesității autorității contractante”.
Atât referatul de necesitate privind achiziția de generatoare trifazice, cât și nota justificativă au fost aprobate de ordonatorul principal de credite. Potrivit Curții de Conturi, nominalizarea furnizorului în nota justificativă contravine Legii 98/2016 privind tratamentul egal și transparența. Și asta deoarece, potrivit legii, în cazul achiziției directe, autoritatea contractantă are obligația de a consulta minim 3 operatori economici pentru achizițiile a căror valoare estimată este mai mare de 140.000 de lei, fără TVA. De precizat că, în cazul de față, valoarea achiziției a fost de 168.157 lei fără TVA. La solicitarea echipei de audit, entitatea nu a pus la dispoziție documente din care să rezulte că au fost solicitate minim 3 oferte și că a primit doar una.
Din analiza achiziției directe inițiată din catalogul electronic din SEAP, document pus la dispoziție de reprezentanții entității, a rezultat că atât publicarea anunțului, cât și răspunsul ofertantului și finalizarea achiziției s-au efectuat în data de 30.12.2022. În aceeași zi a fost întocmită nota justificativă în care a fost menționat furnizorul de la care să se facă achiziția, a fost semnată de Achiziții Publice, de Direcția Investiții, de Direcția Management Economic și a fost și aprobată de primarul Sectorului 1.
Grabă suspectă
Viteza uimitoare de aprobare a achiziției contravine Procedurii operaționale privind realizarea achizițiilor directe, în care se precizează că responsabilul de achiziție trebuie să acceseze SICAP la o zi după primirea referatului de necesitate, selectează 3 oferte cu prețul cel mai scăzut, întocmește nota justificativă la o zi după primirea referatului de necesitate, iar responsabilul de achiziție înaintează nota justificativă spre verificare, avizare și aprobare la 3 zile de la data întocmirii.
La o zi după aprobarea notei justificative se inițiază achiziția direct în SICAP, iar termenul de acceptare a achiziției directe este de minim două zile lucrătoare. Totodată, termenul de deliberare a autorității contractante a achiziției directe acceptate de către operatorul economic este de maximum 5 zile lucrătoare.
”Toate aceste termene, dintre care unul de minimum 2 zile lucrătoare, au fost reduse, acțiunile respective efectuându-se în aceeași zi. Astfel a fost încheiat contractul de furnizare prin achiziție directă, având ca obiect achiziția a 100 bucăți generatoare 230v/380v, curent trifazic, 3 kW, 6.5 hp, în valoare de 168.157 lei fără TVA (200.107 lei cu TVA), cu o durată de la data semnării acestui contract și până la data de 31.01 2023”, a precizat Curtea de Conturi.
Predare către o persoană fizică
După 17 zile de la data încheierii contractului, a fost emisă factura, iar livrarea a fost efectuată la ADP Sector 1, fără a se întocmi vreun document privind preluarea în custodie a acestor produse primite, ci doar procesul-verbal de predare-primire, care face referire la predarea de către furnizor către reprezentanții Primăriei Sector 1 a 100 generatoare.
În data de 27 februarie 2023, la 2 săptămâni de la predarea de către furnizor a generatoarelor, se întocmește un alt proces verbal de predare primire între Primăria Sectorului 1 și o persoană fizică, care ar fi ridicat cele 100 generatoare, o persoană care s-a identificat cu un pașaport, fără a se preciza alte informații suplimentare privind calitatea persoanei care a ridicat produsele. Ulterior, a fost primită pe mail, la Primăria Sectorului 1, o adresa din data de 15.03.2023, emisă de ”Ukraine, Chernivsti City Council Executive Committee”, un document emis în limba engleză și netradus în limba română. Documentul a fost semnat doar de președintele Comitetului Executiv al Consiliului Orășenesc Cernăuți, însă acesta nu era în original.
Ulterior, la insistențele echipei de audit, Primăria Sectorului 1 a mai adus o adresă din care reieșea că persoana care ar fi ridicat generatoarele era președinta ONG-ului Alianța Geopolitică a Femeilor. Așa că… a rămas ca în tren. Deși abaterile depistate de Curtea de Conturi la achiziția directă a celor 100 generatoare și la absența documentelor oficiale care să ateste predarea produselor constituie contravenție între 5.000 și 30.000 de lei, Primăria Sectorului 1 a primit doar un avertisment verbal.