Regulamentul privind regimul de trecere a frontierelor a fost schimbat pe șest. Potrivit acestuia, orice stat UE poate introduce controale la frontieră, sub diferite pretexte, printre care se numără migranții, amenințări interne și niscaiva epidemii sau pandemii. În fapt, Regulamentul transpune teoria austriecilor, potrivit căreia Schengen-ul nu mai funcționează în condițiile actuale. În acest ritm, până se va decide intrarea României și Bulgariei cu drepturi depline în structură, Schengen-ul nu va mai exista.
Atunci când într-un spațiu fără controale la frontierele interne există o amenințare gravă la adresa ordinii publice sau a securității interne într-un stat membru, statul membru respectiv poate reintroduce în mod excepțional controalele la toate frontierele interne sau în anumite părți ale frontierelor sale interne, se arată într-un Regulament publicat recent în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Amenințări grave la adresa ordinii publice sau a securității interne pot fi incidente sau amenințări teroriste și forme grave de criminalitate organizată, situații de urgență de sănătate publică de amploare, o situație excepțională caracterizată de deplasări neautorizate, neașteptate și de amploare ale resortisanților țărilor terțe între statele membre, care exercită o presiune considerabilă asupra resurselor și capacităților generale ale autorităților, precum și evenimentele internaționale de proporții ori cu mare vizibilitate.
Controalele la frontiere pot fi reintroduse sau prelungite numai în cazul în care un stat membru a stabilit că o astfel de măsură este necesară și proporțională, ținând seama de rezultatele evaluării riscurilor. Se consideră că persistă aceeași amenințare gravă în cazul în care justificarea prezentată de statul membru pentru prelungirea controalelor la frontiere se bazează pe aceleași motive ca cele care au justificat reintroducerea inițială a controalelor la frontiere, se precizează în Regulament.
Evenimente imprevizibile
Actul normativ european prevede că atunci când, într-un stat membru, o amenințare gravă la adresa ordinii publice sau a securității interne este imprevizibilă și necesită luarea imediată a unor măsuri, statul membru poate, în mod excepțional, să reintroducă imediat controalele la frontierele interne. În același timp cu reintroducerea controalelor la frontiere, statul membru notifică Parlamentul European, Consiliul, Comisia și celelalte state membre despre reintroducerea controalelor la frontiere.
”Atunci când un stat membru reintroduce controalele la frontierele interne, controalele la frontiere rămân în vigoare pentru cel mult o lună. În cazul în care amenințarea gravă la adresa ordinii publice sau a securității interne persistă după această perioadă, statul membru poate prelungi controalele la frontierele interne pentru perioade suplimentare, până la o durată maximă ce nu depășește trei luni”, se arată în Regulamentul UE. Potrivit acestuia, controalele la frontierele interne pot fi reintroduse pentru o perioadă de până la șase luni. În cazul în care amenințarea gravă la adresa ordinii publice sau a securității interne persistă după această perioadă, statul membru poate prelungi controalele la frontierele interne pentru perioade de maximum șase luni, care pot fi reînnoite, însă durata maximă a controalelor la frontierele interne nu poate depăși doi ani.
Criterii permisive
Regulamentul a stabilit și criterii pentru reintroducerea temporară și prelungirea controalelor la frontierele interne, astfel că statele trebuie să evalueze oportunitatea măsurii, având în vedere natura amenințării grave identificate și, în special, probabilitatea ca reintroducerea controalelor la frontierele interne să remedieze în mod corespunzător amenințarea la adresa ordinii publice sau a securității interne. În același timp, statele UE trebuie să analizeze dacă obiectivele urmărite de o astfel de reintroducere ar putea fi atinse prin utilizarea unor măsuri alternative, precum verificările proporționale efectuate în contextul verificărilor în interiorul teritoriului, alte forme de cooperare polițienească și măsuri comune privind restricțiile temporare de călătorie către statele membre. De asemenea, analiza trebuie să vizeze impactul probabil al unei astfel de măsuri asupra circulației persoanelor în spațiul fără controale la frontierele interne și funcționării regiunilor transfrontaliere, ținând seama de legăturile sociale și economice strânse dintre acestea.
”În cazul reintroducerii sau prelungirii controalelor la frontierele interne, statele membre în cauză se asigură că acestea sunt însoțite de măsuri adecvate care atenuează impactul reintroducerii controalelor la frontiere asupra persoanelor și transportului de mărfuri, acordând o atenție deosebită legăturilor sociale și economice strânse dintre regiunile transfrontaliere și persoanelor care efectuează călătorii esențiale”, se mai arată în Regulamentul UE.
Am facut pe noi si ne-am dat peste cap pentru ceva care nu mai exista. Libertatea si democratia sunt haine prea grele pentru omenire.
O sa ajungem la performanta de a fi singuri in „Șenghen”..
Prostii cât casa! Trebui să ai orbul găinilor, pentru a da asemenea titluri alarmiste. Contrazis integral de însuși corpul articolului…
E vorba de masuri excepționale, introduse pe timp limitat, în cazuri de forță majoră.
Că se fac controale prin sondaj – e o realitate, care n-are nimic de-a face cu Acordurile de la Schengen.
Între Germania și Belgia singurul indiciu că ai trecut dintr-o țară în alta e schimbarea limbii panotajului rutier!