Cauta

S-a întâmplat inevitabilul: mașinile occidentale, la mila pieței chineze

Supracapacitatea de producție auto din China a devenit un punct de tensiune cu alte economii mari. În general, occidentalii se plâng că politica industrială a Beijingului a avantajat pe nedrept companiile chineze, ceea ce a dus la un val iminent de exporturi sub costuri.

Temerile occidentalilor s-au adâncit când China a depășit anul trecut Japonia ca cel mai mare exportator de automobile din lume. În acest an, potrivit FT,  exporturile continuă să bată noi recorduri – una din cinci mașini fabricate în China este acum expediată în străinătate.

Deși aproximativ 80% din exporturile auto ale Chinei sunt reprezentate de modele cu motoare cu combustie internă, expansiunea vehiculelor electrice ieftine a atras reacții protecționiste din partea SUA și UE,  care au majorat în ultimele luni tarifele pentru EV-urile fabricate în China.

Cota de piață a mărcilor străine în vânzările de mașini din China se situează la un nivel minim record de 37% în primele șapte luni ale acestui an, în scădere de la 64% în 2020, conform datelor Automobility.

Mărcile americane au scăzut cu peste 23%, în timp ce producătorii  japonezi, coreeni și germani au suferit, de asemenea, scăderi de două cifre. În schimb, vânzările companiilor chineze au crescut cu aproape 22 %, dominând piața vehiculelor electrice.

Vânzările Tesla în China au stagnat în ultimii ani și aproape trei din fiecare 10 mașini pe care compania americană le produce în Shanghai sunt destinate în prezent piețelor de peste mări, în special Europei.

„Vor exporta toate din China”

Scăderea cotelor de piață ale grupurilor occidentale are loc în contextul unei piețe auto  bifurcate în China. Vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut cu peste 30 % în 2024, în timp ce vânzările de autovehicule alimentate cu combustibil au scăzut cu 7 %.

În acest context, mărcile străine, de la Hyundai și Nissan la Volvo și BMW, au început să se orienteze către exporturile de vehicule fabricate în China. Tesla, Volkswagen și Honda, au reprezentat mai mult de jumătate din vehiculele electrice fabricate în China importate în Europa în primele patru luni ale anului.

Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights, prezice că, în cele din urmă, GM și Ford, precum și Stellantis – care deține mărcile Jeep, Peugeot și Fiat – „vor exporta toate din China”.

Pe măsură ce grupurile străine vor fi supuse unei presiuni financiare tot mai mari, vor trebui să își mărească aprovizionarea de la furnizorii chinezi pentru a fi competitive.

Goana după profit cu forță de muncă ieftină este o sabie cu două tăișuri. În trecut, era de neconceput ca producătorii mașinilor occidentale să-și stabilească strategiile în funcție de piața chineză. Acum au ajuns dependenți de ea. Poate că primesc ce merită.

Ultimele stiri

  • VIDEO. Incendiu puternic, cu degajări mari de fum, la un depozit din Iași. A fost emis mesaj RO-Alert
  • VIDEO. Bolojan, fluierat la Constanța, înaintea discursului de Ziua Marinei. „Să trecem de această perioadă dificilă”
  • VIDEO. Motivul pentru care Nicușor Dan nu participă la festivitățile de Ziua Marinei, de la Constanța. Ministru: „E într-o perioadă de concedii”
  • Adormirea Maicii Domnului, prăznuită de credincioșii ortodocși pe 15 august. Tradiții și obiceiuri de Sfânta Maria Mare
  • UPDATE. Lumea întreagă, cu ochii pe întâlnirea Trump-Putin. Ce atitudine va adopta liderul de la Casa Albă la negocierile cu președintele rus?/Avionul lui Putin a aterizat în Alaska – VIDEO
  • Caricatura Zilei
  • Horoscop 15 august 2025 – Ai mult optimism și bună dispoziție astăzi
  • Alege ce citești
  • Trump și Putin împart lumea/România, piesa de decor pe care nimeni nu o vrea
  • Gata și cu PNRR. Bolojan blochează toate șantierele și renunță la contracte
  • Exit mobile version