Supracapacitatea de producție auto din China a devenit un punct de tensiune cu alte economii mari. În general, occidentalii se plâng că politica industrială a Beijingului a avantajat pe nedrept companiile chineze, ceea ce a dus la un val iminent de exporturi sub costuri.
Temerile occidentalilor s-au adâncit când China a depășit anul trecut Japonia ca cel mai mare exportator de automobile din lume. În acest an, potrivit FT, exporturile continuă să bată noi recorduri – una din cinci mașini fabricate în China este acum expediată în străinătate.
Deși aproximativ 80% din exporturile auto ale Chinei sunt reprezentate de modele cu motoare cu combustie internă, expansiunea vehiculelor electrice ieftine a atras reacții protecționiste din partea SUA și UE, care au majorat în ultimele luni tarifele pentru EV-urile fabricate în China.
Cota de piață a mărcilor străine în vânzările de mașini din China se situează la un nivel minim record de 37% în primele șapte luni ale acestui an, în scădere de la 64% în 2020, conform datelor Automobility.
Mărcile americane au scăzut cu peste 23%, în timp ce producătorii japonezi, coreeni și germani au suferit, de asemenea, scăderi de două cifre. În schimb, vânzările companiilor chineze au crescut cu aproape 22 %, dominând piața vehiculelor electrice.
Vânzările Tesla în China au stagnat în ultimii ani și aproape trei din fiecare 10 mașini pe care compania americană le produce în Shanghai sunt destinate în prezent piețelor de peste mări, în special Europei.
„Vor exporta toate din China”
Scăderea cotelor de piață ale grupurilor occidentale are loc în contextul unei piețe auto bifurcate în China. Vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in au crescut cu peste 30 % în 2024, în timp ce vânzările de autovehicule alimentate cu combustibil au scăzut cu 7 %.
În acest context, mărcile străine, de la Hyundai și Nissan la Volvo și BMW, au început să se orienteze către exporturile de vehicule fabricate în China. Tesla, Volkswagen și Honda, au reprezentat mai mult de jumătate din vehiculele electrice fabricate în China importate în Europa în primele patru luni ale anului.
Tu Le, fondatorul firmei de consultanță Sino Auto Insights, prezice că, în cele din urmă, GM și Ford, precum și Stellantis – care deține mărcile Jeep, Peugeot și Fiat – „vor exporta toate din China”.
Pe măsură ce grupurile străine vor fi supuse unei presiuni financiare tot mai mari, vor trebui să își mărească aprovizionarea de la furnizorii chinezi pentru a fi competitive.
Goana după profit cu forță de muncă ieftină este o sabie cu două tăișuri. În trecut, era de neconceput ca producătorii mașinilor occidentale să-și stabilească strategiile în funcție de piața chineză. Acum au ajuns dependenți de ea. Poate că primesc ce merită.