În perioada ianuarie-octombrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, România s-a situat pe primul loc la scăderea procentuală a achiziției de mașini electrice și pe al doilea loc în UE la numărul de mașini noi diesel cumpărate. Per total, la nivelul Uniunii Europene achiziția de mașini noi a avut o creștere anemică de doar 0,7%, singurele autovehicule care au înregistrat creșteri importante fiind cele hybrid electrice.
Datele Asociației Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) arată că în primele 10 luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, creșterea vânzărilor de autovehicule în UE a fost doar una marginală, de doar 0,7%. În ce privește mașinile electrice, scăderea în Uniunea Europeană a fost de 4,9%, iar reducerile cele mai importante au fost raportate în România, cu -33,6%, Letonia, cu -34,2%, Finlanda, cu -30,2%, Slovenia, cu -28,2%, Germania, cu -26,6%, și Irlanda, cu -25,4%. La vehiculele noi diesel achiziționate, România ocupă locul 2 în UE, cu o creștere de 21%, după Estonia, care a înregistrat o majorare de 30,5%.
Pe locurile următoare la apetitul pentru autoturisme pe motorină s-au clasat Bulgaria, cu +18,5%, Lituania, cu +16,3%, Ungaria, cu +9,9%, și Croația, cu +6,3%. La achiziția de vehicule noi pe benzină România a înregistrat o scădere cu 6%, în timp ce majorări au fost constatate în Slovenia, cu +18,3%, Bulgaria, cu +16%, Malta, cu +10,3%, Croația, cu +6,7%, și Italia, cu +4,6%. La numărul total de mașini noi cumpărate în perioada ianuarie-octombrie 2024, comparativ cu anul trecut, cele mai importante scăderi au fost raportate în Finlanda, cu -18%, în Letonia, cu -11,2%, și în Suedia, cu -7%. În România, numărul de autoturisme noi achiziționate a crescut cu 5,4%, față de aceeași perioadă a anului 2023.
Volkswagen Group conduce detașat
În clasamentul mărcilor cele mai vândute în luna octombrie, Volkswagen Group conduce detașat, cu 293.327 vehicule și o creștere de 12,6% față de aceeași lună a anului trecut. Stellantis a reușit să vândă 150.346 vehicule, dar în scădere cu 16,7% față de octombrie 2023, iar Renault Group, 102.737 autoturisme, în scădere cu 0,4%. Cea mai mare reducere s-a înregistrat la vânzările Jaguar Land Rover Group, de -22,1%. La mărcile din afara grupurilor, cele mai mari scăderi ale vânzărilor le-au raportat Tesla, cu -23,1%, Ford, cu -13,6%, Mazda, cu -12,8%, Suzuki, -10,5%, Honda, cu -10,4%, și Nissan, cu -8%. Singurele care au înregistrat creșteri la acest capitol au fost Volvo Cars, cu +22,5%, și Mitsubishi, cu +8,6%. În ce privește clasamentul pe perioada ianuarie-octombrie 2024, primele trei locuri rămân neschimbate, însă Volkswagen Group are o creștere de doar 2,3% față de același interval al anului trecut, Stellantis, o scădere de -7,1%, iar Renault Group, o creștere de +1,2%. De departe cele mai mari creșteri procentuale ale vânzărilor în această perioadă le-au raportat Mitsubishi, cu + 52,5%, și Honda, cu + 29,7%.
Compromisul hybrid electric
La nivelul Uniunii Europene, cele mai importante creșteri ale vânzărilor s-au înregistrat la mașinile hybrid electric, cu + 19,8% în perioada ianuarie-octombrie 2024. La majorări procentuale, primele locuri au fost ocupate de Grecia, cu +40.3%, Franța, cu + 35,9%, Bulgaria, cu + 35,8%, și România, cu + 34,7%. Mașinile hybrid emit și ele dioxid de carbon când intră pe combustibil, sunt mult mai scumpe și mai greu de întreținut și necesită mentenanță în service-uri specializate, cu costuri pe măsură.
pai da, probabil au aflat si romanii ca arde sarac!