Cauta

România a intrat în Schengen cu stângul. Pierderi de peste 100 milioane de euro

Guvernul refuză să ia măsuri pentru a stopa pierderile CNAIR

Sindicaliștii de la CNAIR au semnalat că România pierde peste 100 milioane de euro pe an odată cu intrarea în Schengen. În fapt, nu intrarea propriu-zisă naște pierderi, ci incompetența sau interesele obscure ale autorităților, care refuză să ia măsuri pentru taxarea vehiculelor care intră în țară pentru rovinietă și supraîncărcarea vehiculelor, așa cum se întâmplă în toate statele din spațiul Schengen. Un pericol și mai mare este legat de distrugerea autostrăzilor cu tonajele depășite ale transportatorilor.

La nivelul CNAIR, existau informații complete și clare încă din octombrie 2022 asupra posibilelor implicații financiare grave asupra veniturilor proprii ale CNAIR rezultate din încasarea rovinietelor sau a tarifelor AST (taxa de supratonaj/depășire dimensiuni), dar aceste implicații au fost evident ignorate, au atras atenția reprezentanții Sindicatului Drumarilor ”Elie Radu”. Legea nr. 108/2014 (de înființare a ISCTR) și alte prevederi conexe stabilesc competențele ISCTR pe parte de legalitate a transporturilor (tahografe, licențe, timpi de conducere etc.), iar CNAIR rămâne focusată pe taxele rutiere (roviniete), controlul maselor și protecția infrastructurii.

Prin urmare, ambele entități pot efectua controale  și aplica sancțiuni, dar în CNAIR este condiționat în  exercitarea obligațiilor conforme OG nr. 43/1997 strict de punctele de frontieră, care nu mai există azi pe frontiera de sud și de vest, odată cu intrarea în Schengen, susțin sindicaliștii. Aceștia arată că, fără cântărirea la frontieră și controlul rovinietei efectuate de angajații CNAIR, transportatorii străini pot intra nestingheriți cu tiruri supraîncărcate, care distrug șoselele din țară. ”Supraîncărcarea vehiculelor de marfă reprezintă una dintre principalele cauze ale deteriorării premature a infrastructurii rutiere. Atunci când vehiculele depășesc greutatea maximă admisă pe axe, forțele exercitate asupra drumurilor și podurilor cresc exponențial, cauzând daune ireversibile. Studiile de specialitate arată că un vehicul supraîncărcat poate produce daune de până la 100 de ori mai mari decât un vehicul care respectă greutățile admise”, se precizează într-un comunicat al Sindicatului Drumarilor ”Elie Radu”.

Se distrug autostrăzile

Dacă un drum este proiectat pentru vehicule care au o sarcină pe osie de 10 tone, o depășire cu 20% poate reduce durata de viață a drumului cu până la 40%. Supraîncărcarea vehiculelor nu doar că afectează infrastructura, dar are și consecințe economice și sociale majore, din cauza costurilor uriașe pentru reparații și întreținere. Repararea drumurilor și podurilor afectate de supraîncărcare necesită alocări financiare suplimentare, care ar putea fi investite în extinderea sau modernizarea rețelei rutiere, susțin sindicaliștii din CNAIR.

Conform datelor interne ale CNAIR, reabilitarea unui kilometru de drum deteriorat poate costa de 5-7 ori mai mult decât întreținerea periodică efectuată pe un drum în stare bună. Pe de altă parte, vehiculele supraîncărcate sunt mai greu de controlat, având distanțe de frânare mai mari și risc crescut de răsturnare, punând în pericol siguranța participanților la trafic. ”Controalele efectuate de CNAIR nu trebuie percepute ca o simplă sursă de venit, ci ca o măsură esențială pentru protejarea infrastructurii și prevenirea daunelor majore. Totodată, controalele contribuie la identificarea operatorilor străini care desfășoară activități ilegale de transport pe teritoriul României, afectând piața internă”, se mai arată în documentul citat.

Pagube enorme

Sindicaliștii avertizează că CNAIR pierde veniturile proprii de 272.165.911,00 lei anual pe intern ca urmare a ineficienței controlului intern (în principal din cauza slabei colaborări cu ISCTR, dar și a legislației deficitare),  45.543.383,10 lei ca urmare a eliminării singurelor controale eficiente efectuate cu resurse proprii in Agențiile de Control și Încasare, 92.020.000 lei ca urmare a eliminării controalelor de roviniete în frontiere, singurele care permiteau amendarea autocamioanelor străine.

În același timp, bugetul de stat pierde venituri din amenzi de 112.806.075 lei prin eliminarea totală a controalelor pe ieșirea din țaaă în vămile desființate ca urmare a aderării la Schengen. ”Gravitatea situației subliniată și detaliată mai sus necesită adoptarea de măsuri urgente și ferme care să prevină pierderea totală de 522.534.616,65 lei anual, evidențiind posibilitatea urgentă de a menține controalele la frontieră și de a implementa mecanisme similare pe rețeaua internă, având în vedere și protecția infrastructurii rutiere, care este grav afectată de utilizarea vehiculelor neautorizate, ceea ce accelerează deteriorarea drumurilor”, mai precizează Sindicatului Drumarilor ”Elie Radu”.

Ultimele stiri

  • Comunicat de presă KOMORA ENGINEERING SRL
  • VIDEO. Guvernul israelian anunță: majoritatea comandanților Forței Aerospaţiale a Gardienilor Revoluţiei din Iran, uciși
  • Ce povestește singurul supraviețuitor al accidentului aviatic din India: „Încă nu-mi vine să cred cum am scăpat cu viață” – VIDEO
  • Surse. Anca Dragu, în cărți ca propunere de premier
  • Locul norocos în avion
  • TikTok, elitism și haine cu pretenții: cum o ținută „neutră” a enervat internetul
  • Dragoș Dobocan, micul pictor care a cucerit Parisul și Dubaiul, selectat în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României” a Fundației Dan Voiculescu
  • Zborurile București – Tel Aviv și retur au fost anulate/Mai multe companii aeriene mută avioane de la Tel Aviv spre aeroporturile din România
  • Israelul așteaptă atacul Iranului: „Zeci de mii” de rezerviști convocați/Școli închise, spitale în alertă
  • Prima reacție a lui Donald Trump, după ce Israelul a atacat Iranul
  • Exit mobile version