AcasăEconomieRăzboiul vehiculelor electrice. Europa intră în colții Chinei

Războiul vehiculelor electrice. Europa intră în colții Chinei

Comisia Europeană riscă un război comercial cu Beijingul

Beijingul a  numit investigația antisubvenții a UE privind industria automobilelor electrice din China drept un act protecționist și a avertizat că va avea un impact negativ asupra relațiilor comerciale.

Investigaţia anunţată miercuri de Comisia Europeană condusă de Ursula von der Leyen va stabili dacă sunt necesare tarife punitive pentru protejarea producătorilor auto din Uniunea Europeană de importurile mai ieftine de mașini electrice chineze.

„Este un act protecționist gol-goluț, care va perturba și distorsiona grav lanțul de aprovizionare al industriei auto globale, inclusiv în UE, și va avea un impact negativ asupra relațiilor economice și comerciale dintre China și UE”, a declarat Ministerul Comerțului din China.

China  va proteja „drepturile legitime” ale companiilor sale și a reamintit UE de prezența puternică și de lunga istorie a producătorilor europeni în cea de-a doua economie a lumii.

Vehiculele electrice chinezești reprezintă încă doar o cotă mică din piața blocului, dar acestea cresc rapid și ar putea ajunge la 15% în doi ani.  Pentru China, industria EV reprezintă un punct luminos într-o economie care se străduiește să se redreseze după restricțiile pandemice și criza din sectorul imobiliar.

Furia Beijingului are o explicație: producătorii de vehicule EV din China suferă ei înșiși de probleme de supraofertă. Exporturile către UE erau una dintre marile speranțe ale industriei, după ce SUA au limitat accesul prin impunerea unor tarife vamale ridicate la importurile de automobile chinezești, oferind în același timp subvenții pentru vehiculele electrice produse pe plan intern.

Se preconizează că mărcile auto chinezești vor reprezenta în acest an, pentru prima dată, mai mult de 50% din piața lor națională, iar China este pe cale să devină cel mai mare exportator auto din lume, înlocuind Japonia.

„Se întrevăd cu adevărat zorii erei chinezești a producției de automobile”, a declarat Stephen Dyer, partener și director general la firma de consultanță AlixPartners din Shanghai. „Nu este surprinzător faptul că UE a luat aminte”.

Producătorii chinezi de automobile au beneficiat de o serie de subvenții din partea guvernului central care, în cei cinci ani până în 2022, au totalizat 57 de miliarde de dolari – aproape de cinci ori mai mult decât suma totală cheltuită de SUA în stimulente pentru industrie înainte de Legea privind reducerea inflației a președintelui Joe Biden.

Constructorii auto germani, în special, s-au bucurat de o poziție puternică pe piața Chinei, dar recent au fost supuși la presiuni din cauza exploziei vânzărilor de vehicule electrice din partea producătorilor autohtoni.

Bill Russo, fondator al firmei de consultanță Automobility, cu sediul la Shanghai, a declarat că măsurile antisubvenție ale UE „ar putea plasa un șanț în jurul Europei, așa cum au făcut-o și măsurile protecționiste din SUA”.

Acest lucru i-ar forța pe consumatorii europeni să plătească mai mult pentru vehiculele electrice de la producătorii din afara Chinei.

De asemenea, ar încetini rata de adoptare a vehiculelor electrice, deoarece acestea vor avea prețuri mai mari, având în vedere că va exista mai puțină concurență din China.

author avatar
Radu Jacotă Redactor