AcasăEconomie"Proiectul secolului" de un trilion de dolari al Chinei se confruntă cu...

„Proiectul secolului” de un trilion de dolari al Chinei se confruntă cu un viitor incert

Inițiativa Belt and Road nu mai stârnește interesul din ultimii ani

În 2017, când președintele Xi Jinping a adunat pentru prima dată liderii mondiali pentru a trasa viziunea sa privind extinderea puterii Chinei prin intermediul unei rețele de investiții în infrastructură, a numit Belt and Road(BRI) „proiectul secolului”.

Xi deschide săptămâna aceasta cel de-al treilea Forum Belt and Road, dar  viitorul creației sale pare nesigur. Deși proiectul a atras 1.000 de miliarde de dolari în primul său deceniu, potrivit estimărilor think tank-ului Green Finance & Development Center, impulsul s-a diminuat în ultimii ani.

Activitatea globală a Chinei în țările BRI a scăzut cu aproximativ 40% față de vârful din 2018, pe măsură ce a doua cea mai mare economie a lumii încetinește.

Beijingul se confruntă cu acuzații de a fi un creditor iresponsabil care împinge țările să intre în incapacitate de plată. Legăturile fracturate cu SUA au făcut ca asocierea cu proiectul preferat al lui Xi să fie din ce în ce mai divizorie – Italia, singurul membru al Grupului celor Șapte, urmează să iasă din el până la sfârșitul anului.

Statele Unite evaluează că BRI are mari probleme, potrivit unui oficial american de rang înalt care a cerut să nu fie identificat, notează Bloomberg. China are mai puțin capital de împrumutat și crește presiunea pentru recuperarea sumelor restante.

Xi va avea șansa de a le răspunde criticilor săi atunci când o serie de lideri din Sudul Global vor sosi în această săptămână pentru a promite sprijin pentru program – principalul dintre ei fiind președintele rus Vladimir Putin.

Dar perspectivele sunt modeste: pandemia Covid-19 a pus frână inițiativei Chinei în materie de infrastructură și comerț, în timp ce încetinirea globală a pus în pericol capacitatea debitorilor de a-și rambursa împrumuturile.

Angajamentul anual în cadrul BRI s-a prăbușit la 63,7 miliarde de dolari în 2020, de la un vârf de peste 120 de miliarde de dolari în 2018. Această scădere a fost susținută de tensiunile geopolitice și de problemele interne care afectează economia chineză – și nu dau semne de diminuare.

„Șocurile externe, precum războiul din Ucraina și, probabil în următoarele săptămâni, noul război din Orientul Mijlociu, adâncesc povara datoriei și a inflației”, a declarat Michael Kugelman, directorul Institutului pentru Asia de Sud din cadrul Wilson Center.

După ce Italia a semnat un acord de cooperare cu privire la BRI în 2019, importurile sale din China s-au accelerat, dar această creștere nu a fost reciprocă. Anul trecut, exporturile italiene către China au crescut cu doar 5%, rămânând în urma celor ale Germaniei și Franței, două țări care nu fac parte din BRI.

Inițiativa Belt and Road a fost întotdeauna definită în mod vag, eticheta fiind deseori aplicată oricăror proiecte din țările care au legături de prietenie cu China.

Aici se impune o întrebare: câte națiuni vor mai fi dispuse să orbiteze în jurul BRI și să se îndatoreze pe termen lung pentru un viitor incert?

author avatar
Radu Jacotă Redactor