Afacerea Șantierului Naval Mangalia este încă un exemplu al trădării intereselor naționale. Contractul de asociere cu Damen a fost făcut în defavoarea statului român, iar astăzi, după ce olandezii au deținut managementul operațional, datoriile pretinse de aceștia depășesc cu mult valoarea șantierului. Ministrul Economiei inventează alți investitori, în condițiile în care compania este ca și pierdută de statul român în favoarea olandezilor de la Damen.
Membrii Sindicatului Liber Navalistul, de la Șantierul Naval Mangalia, au protestat până și în fața Ambasadei Olandei, pentru a atrage atenția asupra situației disperate și fără ieșire în care se găsește compania. Motivele protestului au fost legate de incertitudinea privind viitorul celui mai mare șantier naval din România, suspendarea activității și pericolul falimentului, concedieri colective care afectează sute de familii și lipsa unor măsuri concrete pentru relansarea producției.
”Nu acceptăm să fim victimele unui conflict dintre acționari. Cerem asumarea responsabilității și găsirea urgentă a unei soluții pentru salvarea șantierului și a locurilor de muncă. Angajații Damen Shipyards Mangalia au construit timp de decenii nave de renume mondial. Ei merită respect, stabilitate și un viitor sigur.”, au transmis sindicaliștii.
Ministrul Economiei le-a comunicat luni sindicaliștilor că va avea întâlnire cu un alt investitor interesat. Problema este însă că structura acționariatului este la fel și nu s-au rezolvat divergențele dintre Damen și statul român. ”Din ultimele comunicări ale olandezilor a reieșit că ei nu renunță la niciun cent din cei 310 milioane de euro, plus penalități și dobânzi calculate din august 2023, care va duce suma totală la 400-500 milioane de euro. Ar trebui ca Damen să suporte 49% din creanțe, dar Damen vrea să vândă acțiunile și să suporte statul român tot, ceea ce nu este corect. Culmea este că tot Șantierul Naval Mangalia nu valorează atât, ci mult mai puțin, cu tot cu activele societății”, ne-a declarat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.
Atac direct la interesul național
Practic, Damen ar fi investit presupusa sumă 160 milioane de euro, din 2018 până în 2024, sumă împrumutată de la firma mamă din Olanda, dar olandezii au calculat dobândă la dobândă de au ajuns la 310 milioane de euro, ne spune Laurențiu Gobeajă.
De precizat că olandezii de la Damen au deținut, prin contract, managementul operațional al societății, ceea ce înseamnă că poartă integral responsabilitatea activității companiei. Ei însă s-au împrumutat de la firma mamă din Olanda și au dus Santierul Naval Mangalia în insolvență, iar acum vor să-și recupereze integral banii de la statul român, care figurează ca acționar cu 51%. Culmea este că cele 51% din acțiuni nu au însemnat că statul român a avut vreun cuvânt de spus. Și asta pentru că, în contract a fost prevăzută o clauză prin care se stipula că în consiliul de supraveghere reprezentanții statului român puteau să-și spună părerea doar când erau implicate sume de peste 200 milioane de euro, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată.
”Din păcate, statul român este slab și nu a verificat modul în care a fost administrat acest șantier timp de 6 ani și a reacționat abia când a intrat în insolvență. În Consiliul de Supraveghere erau 4 reprezentanți ai statului român și 3 ai olandezilor. Dar rolul reprezentanților statului român era doar de a viza documente. Contractul a fost în defavoarea statului pentru că avea o clauză prin care directoratul, până la limita de 200 de milioane de euro pe tranzacție, nu avea nevoie de aprobarea acționarilor. Iar suma asta nu s-a atins vreodată. Cert este că statul român a încheiat un contract în defavoarea intereselor naționale, iar acum Damen profită și spune că ori se judecă 10 ani, ori declară faliment și preia toate activele. Damen este pe o poziție de forță cu statul român”, ne-a precizat Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.
95% din datorii, deținute de Damen
În aceste condiții, informațiile transmise de Ministerul Economiei, referitoare la discuții cu potențiali investitori, sunt doar praf în ochi. Realitatea este că se trage de timp pentru a mai prelungi agonia până la un sfârșit inevitabil, acela al pierderii totale a Șantierului Naval Mangalia în favoarea olandezilor.
”Grupul Damen deține 95% din creanțele Șantierului Naval Mangalia. Damen a respins constituirea comitetului creditorilor, în care ar fi fost reprezentați și creditorii cu creanțe mai mici. Acum, adunarea creditorilor, adică Damen, va putea să constate că nu se poate implementa un plan de redresare a șantierului și să declanșeze procedura de faliment, există acest risc. Pentru olandezi totul este o afacere, nu au emoții, nu au sentimente, vor să-și scoată banii. Pe 21 martie, vom avea o delegație de 30 de persoane și ne vom deplasa în Olanda, la sediul central al companiei, să le cerem să ajungă la un acord cu statul român, ca să poată veni un alt investitor și să plece Damen”, a mai afirmat președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
„Afacerea Șantierului Naval Mangalia este încă un exemplu al trădării intereselor naționale”.Cine e acuzat de tradare? Cine sunt tradatorii?
Unde-s procurorii aia care l-au perchezitionat ptr tradare pe batranul ala de 101 ani? Mergeti la Mangalia sa vedeti tradare si furt.
Procurorii români sunt ocupați cu Georgescu nu cu fleacuri.
generalul Teodoru cel de 101 ani este tradatorul , țara fara legi
Statul român slab, este trădat zi de zi. Și în acest caz se vede din Luna trădarea, incompetenta, nepăsarea părții române, culmea majoritară. Cine a scris și cine a semnat contractul ??
Vedeti, aici este tradare?
Cine plateste? Mai puneti coafeze la conducere?
Da plătim ,dar statul să aducă comenzi.
ANAF-ul să verifice la sânge toate firmele cu capital olandez.
Si dacă olandezii (orice firmă), să depună garantii de minim 500 000 euro indiferent de profilul firmei.
De altfel toate firmele străine care sunt pe pierderi invitate să plece, ce să mai facă in România dacă au pierderi.
Statul român acționar majoritar,51%.cine e vinovat?
A scris cineva mai sus si a intrebat „Cine e acuzat de tradare? Cine sunt tradatorii?” . Foarte simplu, tradatorii sunt acei politicieni care au semnat asocierea cu damen, plus toti generalii si acoperitii din servicii care au fost in comitetul director( a se vedea poza oficiala damen romania). Iar cel mai mare tradator a fost si este Florin Marin Spataru,a fost director hr la Galati, a fost adus pe acelasi post la Mangalia si apoi uns ministru al economiei. Si tot el i-a distrus si pe cei de la mecanica moreni,le-a luat licenta pentru piranha 5 si s-au sudat in Santierul NAVAL de la Mangalia. Sa se vada si afacerea olandezilor, ei au cumparat de la coreeni cu 26 mil. si vot acum aproape 500 de mil, dar nu au adus absolut nimic nou fata de ceu lasat coreenii cand au plecat, nu au facut nicio investitie care sa ajunga la suma de 180 milioane…