În condițiile în care România are unul dintre cele mai mari prețuri din UE la energia electrică, Guvernul a decis să liberalizeze total piața de la 1 aprilie 2025. În acest sens, ANRE a emis un proiect de Ordin prin care va obliga furnizorii să pregătească psihic populația pentru șocul prețurilor. Astfel, începând cu 1 noiembrie, facturile vor fi însoțite de avertizări privind încetarea plafonării, iar de la 1 ianuarie 2025, de oferta cu noile prețuri.
În timp ce Sebastian Burduja se laudă că România s-ar afla în mijlocul unei revoluții energetice, cu zeci de mii de MW pe țeavă și miliarde de euro dați mediului privat, realitatea imediată este cruntă. Cu un deficit de producție și niciun MW intrat în sistem, la care se adaugă și obligativitatea livrării de energie către Republica Moldova și Ucraina, România a ajuns la prețuri record, în contrast cu țările bogate din UE, care se bucură de tarife rezonabile. Singura măsură care a oprit o explozie în lanț a prețurilor a fost plafonarea, suportată tot din banii contribuabililor, având în vedere că furnizorii primesc diferența de preț din bugetul de stat.
Plafonarea, însă, se va stopa de la 1 aprilie, iar declarațiile oficialităților privind o posibilă prelungire a acesteia nu au fost decât vorbe în vânt. În fapt, procedurile au fost deja declanșate, printr-un proiect de ordin al ANRE, care cere furnizorilor de energie să pregătească psihic populația pentru șocul prețurilor. ”Având în vedere faptul că la data de 1 aprilie 2025 se va elimina schema de sprijin instituită prin art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, se impune instituirea unui set de măsuri de ordin legislativ cu privire la obligația de informare de către furnizorii de energie electrică/gaze naturale a clienţilor finali din portofoliul propriu din această
perspectivă”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordin al ANRE.
Avertizare scrisă în fiecare lună
Potrivit proiectului de ordin, furnizorii sunt obligați să informeze lunar clienţii finali din portofoliul propriu, în perioada 1 noiembrie-31 decembrie 2024, cu privire la faptul că, începând cu data de 1 aprilie 2025, își încetează aplicabilitatea schema de sprijin instituită prin OUG 27/2022. Totodată, proiectul de act normativ introduce și obligativitatea pentru furnizorii de energie electrică și gaze naturale de a transmite lunar clienţilor finali din portofoliul propriu, în perioada 1 ianuarie-28 februarie 2025, a unei informări cu privire la faptul că, începând cu data de 1 aprilie 2025, își încetează aplicabilitatea schema de sprijin instituită prin OUG 27/2022.
Aceasta va avea ataşată, în cazul clienților casnici de energie electrică care au contracte de furnizare încheiate în regim de serviciu universal, atât o ofertă de serviciu universal, cât şi o ofertă-tip în regim concurențial, aplicabile de la data de 1 aprilie 2025. În cazul clienților finali care au contracte încheiate în regim concurențial, informarea va avea atașată o ofertă-tip concurențială, iar în cazul clienților casnici de energie electrică, suplimentar, o ofertă de serviciu universal, aplicabile de la data de 1 aprilie 2025. În plus, în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea energiei electrice/gazelor naturale în regim de ultima instanță, furnizorul comunică și condițiile aplicabile acestora de la data de 1 aprilie 2025.
Oferte cu noile prețuri
Pentru a facilita clientului final realizarea unei comparații între noile condiții contractuale și cele existente, ofertele-tip de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale transmise de furnizori, în perioada 1 noiembrie 2024 – 31 martie 2025, vor conţine și informații privind prețul final al energiei electrice/gazelor naturale din contractele de furnizare în vigoare la data transmiterii ofertelor-tip, defalcat pe elementele componente, respectiv prețul energiei electrice/gazelor naturale, tarifele pentru serviciile de rețea/de sistem, în vigoare la data elaborării ofertei-tip și taxele/impozitele/contribuțiile în vigoare la data elaborării ofertei-tip, se mai precizează în proiectul de ordin al ANRE. Aceste prevederi nu sunt însă aplicabile furnizorilor care au calitatea de furnizori de ultimă instanță, în relația cu clienții preluați în regim de ultimă instanță.