Producătorii din Europa nu pot să oprească o viitoare invazie a vehiculelor electrice din China. Din cauza costurilor tranziției verzi impuse de Bruxelles, modele europene devin nerentabile.
Explorer, nava portcontainer a companiei chineze BYD, a acostat în portul german Bremen. Aduce 5000 de vehicule electrice. „Cererea este în creștere.Vom realiza multe lucruri pe piața europeană”, a declarat Michael Shu, director general al BYD Europe.
Producătorii de automobile din bloc susțin că sunt hotărâți să riposteze, dar nu au multe cărți de jucat. Șeful Renault, Luca de Meo, a profitat de Salonul Auto de la Geneva pentru a prezenta o serie de mașini care, în opinia sa, vor ajuta producătorul francez să se mențină în fața rivalilor asiatici.
Dar cum va face acest lucru, de vreme ce Dacia Spring, fabricată în China, are un preț de 20.000 de euro, iar viitorul Renault 5 electric va costa 25.000? Ambele mașini au autonomie redusă și sunt de clasă mică – de regulă respinsă de consumatori, mai ales în Europa de Est.
Previziunile grupului Stellantis, care deține mărci precum Peugeot și Fiat, de a oferi în Europa un model electric care să coste mai puțin de 20.000 de euro sunt nerealiste.
Lupta pentru partea ieftină a pieței EV este crucială. Multe companii au renunțat la automobile mici deoarece costurile tot mai mari de respectare a normelor privind emisiile le-au făcut neprofitabile pentru a le produce la un preț accesibil.
Dimpotrivă, chinezii lansează tot mai agresiv modele de familie și SUV-uri premium, la mare căutare pe piața europeană. Strategia este evidentă: un client de EV-uri are bani pentru a cumpăra o mașină cu performanțe superioare.
BYD Seal, o berlină care costă aproximativ 45.000 de euro, se vinde deja mai bine decât echivalentul Tesla Model 3 pe unele piețe, cum ar fi Irlanda și Austria
Constructorii europeni se simt abandonați de guverne, ale ale căror politici de decarbonizare i-au obligat să dezvolte vehiculele cu baterii la care China excelează.
„Strategia industrială a Europei lipsește cu desăvârșire”, a avertizat De Meo, care conduce, de asemenea, asociația constructorilor europeni de automobile, ACEA. „Trebuie să fim ascultați de politicieni, noi suntem cei care punem banii și riscăm investițiile.”
Interzicerea motoarelor cu combustie internă până în 2035 a fost o măsură nesăbuită a UE. Economiile europene depind în mare măsură de industria auto. Europa riscă să îngroape această industrie. Cum să concurezi cu China în aceste condiții? Comisia Europeană pare condusă de sabotori, nu de oameni resposabili pentru competitivitatea unui continent.
Potrivit directorului comercial al Stellantis, Uwe Hochgeschurtz, chinezii sunt acum axați pe calitate, pot absorbi tarife mai mari, dar pot reduce prețul „mult mai jos” decât își închipuie europenii. “Europa este un paradis pentru ei”.