Din 2031, automobiliștii din Uniunea Europeană vor plăti cel puțin 50 de cenți în plus pe litru de motorină pentru a acoperi costurile emisiilor de dioxid de carbon, potrivit unei noi analize care stârnește temeri cu privire la noi proteste împotriva legislației privind clima.
Furnizorii de combustibili vor fi obligați să cumpere cote începând cu 2027 pentru a-și acoperi emisiile de dioxid de carbon și acest cost va fi transferat consumatorilor.
Potrivit Financial Times, Veyt, o firmă de analiză a pieței carbonului, se așteaptă ca sistemul să adauge 14 cenți la litrul de motorină în 2027, cu o primă care va ajunge la 54 de cenți pe litru în 2031, pe măsură ce mai multe măsuri vor fi introduse treptat.
Emisiile provenite de la combustibilul pentru încălzirea clădirilor vor trebui, de asemenea, să fie plătite, ceea ce va duce la creșterea prețului cărbunelui cu 68 de cenți pe kg până în 2031
În 2022, UE a convenit să instituie un al doilea sistem de comercializare a certificatelor de emisii (ETS2) care să acopere transporturile și locuințele, ca parte a unui set ambițios de reforme menite să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 55 % până în 2030. Sistemul va funcționa în același mod ca ETS inițial al blocului comunitar, care acoperă emisiile provenite de la producătorii de energie electrică și din industria grea.
„Ar fi inacceptabil pentru toți europenii”
În cadrul ETS2 nu vor fi emise certificate gratuite pentru acoperirea emisiilor de carbon. Cu toate acestea, o parte din veniturile generate de taxă va fi direcționată către un „fond social pentru climă” pentru a ajuta gospodăriile cu venituri reduse și întreprinderile mici să acopere costurile de izolare, eficiență energetică sau transport decarbonizat.
Fondul, care promovează utilizarea combustibililor cu emisii reduse de dioxid de carbon, urmărește, de fapt, să prevină repetarea protestelor „gilets jaunes”, declanșate în Franța anului 2018, provocate parțial de o creștere a taxelor naționale pe motorină. Creșterea costului combustibililor a fost și un motiv pentru protestele agricultorilor din întreaga UE la începutul acestui an.
„Cred că înființarea acestui fond a fost o alegere foarte politică”, spune Marcus Ferdinand, director analitic al Veyt. Pascal Canfin, președintele francez al Comisiei pentru mediu a Parlamentului European, a avertizat că, dacă prețul carbonului ar fi prea ridicat, „ar fi inacceptabil pentru toți europenii”.
„Scopul directivei este, desigur, reducerea emisiilor, dar mă tem că nu toate gospodăriile își pot permite o pompă de căldură și nu toate casele sunt potrivite pentru aceasta”, a declarat Johan Mattart, șeful Federației belgiene a distribuitorilor de carburanți.