AcasăEconomie„Plăcinta e mare”. Căile ferate franceze se deschid către rivalii europeni

„Plăcinta e mare”. Căile ferate franceze se deschid către rivalii europeni

Operatorul feroviar național SNCF și filialele sale se vor confrunta cu concurență pe o treime din toate liniile până în 2030, în principal pe cele mai populare rute

În această vară, un tren de mare viteză de la Paris la Marsilia a circulat sub culorile italiene pentru prima dată, fiind cea mai recentă lovitură în poziția dominantă a operatorului feroviar național SNCF.

Serviciul Trenitalia către Marsilia se adaugă rutei Paris-Lyon-Milano pe care a deschis-o în 2021. Operatorul spaniol Renfe își extinde și el prezența în Franța, în timp ce start-up-urile strâng fonduri.

SNCF și filialele sale, inclusiv Eurostar, au operat anul trecut 98% din toate călătoriile cu trenuri de mare viteză, potrivit Financial Times. Dar se așteaptă să se confrunte cu concurență pe o treime din toate liniile până în 2030, în principal pe cele mai populare rute.

„Sper că SNCF este amenințată. Acesta este scopul concurenței. Operatorul istoric trebuie să își îmbunătățească serviciile”, a declarat Laurent Fourtune, directorul general al unui nou operator low-cost numit Kevin Speed.

Franța s-a deschis pentru prima dată concurenței pe liniile de mare viteză în 2020, ca parte a unui șir de reforme ale UE pentru liberalizarea căilor ferate. Cu toate acestea, a rămas în urma altor piețe precum Italia.

În plus față de Trenitalia, Renfe a lansat rute internaționale de la Lyon la Barcelona și de la Marsilia la Madrid, deși a amânat recent lansarea planificată pentru 2025 a serviciilor transfrontaliere către Toulouse.

Pe de altă parte, există  noi veniți francezi: Proxima, care va opera rute precum Paris-Bordeaux și Paris-Rennes; Le Train, care va oferi servicii și în vestul Franței; și Kevin Speed, ale cărui servicii pe distanțe scurte vor include rute din Paris către Lyon și Lille.

”Plăcinta e mare”, spune Tim Jackson, co-fondator al Proxima, explicând atractivitatea Franței.  El a comandat 12 trenuri de la producătorul Alstom și se așteaptă ca în câțiva ani să efectueze 40-50 de servicii pe zi.

Pentru consultantul feroviar Edouard Homberg, sosirea de noi servicii este în mare parte pozitivă pentru clienți. SNCF Voyageurs, care este responsabilă de gestionarea serviciilor feroviare ale grupului, a fost nevoită să reducă tarifele chiar înainte de sosirea rivalilor săi italieni și spanioli.

Proxima este finanțată printr-o investiție de un miliard de euro din partea Antin Infrastructure Partners. Kevin Speed, care speră să lanseze primele sale servicii în 2030, a recrutat bănci pentru a strânge o sumă similară de fonduri până la sfârșitul anului, a precizat directorul financiar Guy Saidenberg.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
47 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger