Vânzările de autovehicule pe piața internă s-au prăbușit în luna aprilie față de aceeași perioadă a anului trecut, a anunțat Institutul Național de Statistică (INS), scăderile fiind fără precedent. Cauzele sunt legate de întârzierea extremă la Programului Rabla, care și acum este sub semnul incertitudinii, dar și de pierderea puterii de cumpărare a populației. Totodată, potrivit datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile, în luna mai 2025, înmatriculările de autoturisme noi s-au redus cu -32.4% față de aceeași lună din 2024.
În luna aprilie 2025, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a scăzut, faţă de luna martie 2025, atât ca serie brută cu 5,7%, cât și ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 2,3%, potrivit Institutului Național de Statistică (INS). Faţă de luna aprilie 2024, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a scăzut, în luna aprilie 2025, atât ca serie brută cu 6,5%, cât și ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 4,7%. Volumul total al cifrei de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor, serie brută, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna precedentă, a înregistrat o scădere cu 5,7%, ca urmare a scăderilor înregistrate la comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule (-6,4%), activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (-6,2%) și la comerţul cu autovehicule (-5,9%). Pe de altă parte, volumul total al cifrei de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor, serie brută, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna aprilie 2024, a înregistrat o scădere cu 6,5%, ca urmare a scăderii înregistrate la comerţul cu autovehicule (-9,0%) și la comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule (-7,3%).
Creșteri, doar la motociclete
Creșteri au înregistrat comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente, întreţinerea şi repararea motocicletelor (+29,1%) și activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+8,2%). Însă, volumul total al cifrei de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna aprilie 2025, a înregistrat o scădere cu 4,7% faţă de luna aprilie 2024. Datele publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că, în luna mai 2025, înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu -32,4%, față de mai 2024. Astfel, vehiculele electrificate au o scădere de -3,2%, din care autoturismele mild-hibrid (MHEV) o scădere de -6,5%, cu o cotă de piață de 27ț5%; autoturismele full-hibrid (FHEV) înregistrează o creștere de +4,1%, cu o cotă de piață de 17,3%, autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au o creștere de +63%, cu o cotă de piață de 6,4%, iar autoturismele pur electrice (BEV) înregistrează o scădere de -42,5%, cu o cotă de piață de 4,1%.
Doar 10.000 de mașini
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 82% din total piață) au înregistrat, în luna mai 2025, un volum de 10.456 unități, cu -32.4% mai puțin față de luna similară din 2024, mai precizează APIA. În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna mai a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de -51,1%, ajungând la o pondere de 34,7%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -50,2%, ajungând la o pondere de 9.8%. ”Datele din luna mai confirmă dificultățile cu care se confruntă industria auto în 2025, pe fondul provocărilor economice, politice, dar și a unei întârzieri fără precedent în lansarea Programului Rabla Auto, un instrument esențial pentru stimularea cererii în piață”, a transmis Dan Vardie, președintele APIA.