AcasăEconomiePetrolul rusesc, sancțiunile occidentale și Perfidul Albion

Petrolul rusesc, sancțiunile occidentale și Perfidul Albion

La aproape 18 luni de când G7 a impus sancțiuni Moscovei după invazia trupelor rusești în Ucraina, încărcăturile de petrol rusesc și navele care le transportă continuă să fie asigurate de companii din Marea Britanie

Un grup de firme de asigurări cu sediul în Marea Britanie a subscris peste 100 de miliarde de dolari pentru exporturile de petrol rusesc, ceea ce a determinat un fost ministru britanic să ceară o revizuire a întregului sistem de sancțiuni occidentale.

Conform sancțiunilor, navele care transportă produse petroliere rusești pot fi asigurate de către firmele din G7 și UE doar dacă țițeiul a fost vândut la un preț mai mic decât plafonul de 60 de dolari pe baril.

Deputatul conservator Alun Cairns, care face parte din Adunarea Parlamentară a NATO, susține că întregul sistem de plafonare a prețului și sancțiunile referitoare la petrolul rusesc trebuie revizuite. Deși, din punct de vedere tehnic, asigurătorii britanici nu sunt vinovați, transporturile sunt facilitate prin intermediul City of London.

„Obiectivul politicii noastre a fost de a afecta economia rusă prin afectarea exporturilor de petrol”, a declarat Cairns pentru The National. „Nu are efectul dorit, așa că haideți să o revizuim.Când au fost introduse sancțiunile, a existat o înțelegere că acestea vor facilita un nivel de embargo împotriva petrolului și gazelor rusești. Politica a fost vândută de către Uniunea Europeană, Marea Britanie, SUA și alții.”

La aproape 18 luni de când G7 a impus sancțiuni Moscovei după invazia trupelor  rusești în Ucraina, încărcăturile de petrol rusesc și navele care le transportă continuă să fie asigurate de companii din Marea Britanie, potrivit unui raport realizat de Centrul independent de cercetare pentru energie și aer curat (Crea), cu sediul în Finlanda.

Între martie 2022, imediat după invazie, și noiembrie anul trecut, 120,6 miliarde de euro din transporturile de petrol rusesc au fost asigurate de companii britanice.

De la introducerea de către G7, în decembrie 2022, a plafonului de preț de 60 de dolari pe baril pentru exporturile de petrol rusesc, 46,4 miliarde de euro din acest petrol au fost transportate pe tankere care au folosit asigurări de protecție și despăgubire (P&I) din Marea Britanie.

Dar este important de reținut că asigurătorii britanici nu încalcă nicio lege și nu încalcă condițiile sancțiunilor, cu condiția ca petrolul rusesc să nu fi fost vândut peste plafonul de preț de 60 de dolari.

Mai mult de 90% din transportul maritim mondial este asigurat de entitățile P&I, care sunt asociații de asigurări mutuale independente, non-profit, și oferă proprietarilor de nave o acoperire împotriva răspunderii terților din utilizarea și exploatarea navelor.

West of England P&I Club a acoperit cea mai mare valoare a produselor petroliere rusești, cu 20,1 miliarde de euro, urmat de NorthStandard, cu 17 miliarde de euro, potrivit cifrelor colectate de Crea. North și Standard au fuzionat pentru a deveni NorthStandard în luna februarie a anului trecut.

Un înalt oficial UE a declarat în noiembrie pentru Financial Times că, în luna precedentă, aproape niciunul dintre exporturile de petrol rusesc pe cale maritimă nu a fost executat la mai puțin de 60 de dolari pe baril.

„Cei care au produs documentele trebuie să fi mințit cu privire la faptul că petrolul a fost plătit sub plafon, astfel încât să poată obține o asigurare maritimă în Marea Britanie”, precizează Isaac Levi, liderul echipei de analiză a politicii energetice Europa-Rusia din cadrul Crea.

Sistemul în sine este departe de a fi perfect. Sancțiunile le cer doar asigurătorilor să le ceară armatorilor să semneze documente prin care să promită că vor respecta normele privind plafonarea prețurilor.

Pentru Daniel Tadros, directorul operațional al American Club, o companie P&I cu sediul în New York, „concluzia este că guvernele mondiale nu doresc să perturbe și să provoace o criză energetică uriașă în această lume”.

În prezent, în cazul în care navele încalcă regulile de plafonare a prețurilor, li se poate interzice utilizarea serviciilor maritime în UE timp de 90 de zile, iar Marea Britanie are posibilitatea de a aplica amenzi de aproximativ un milion de lire sterline, ceea ce, în opinia lui Levi, reprezintă „pedepse slabe pentru petrolierele care transportă țiței cu o valoare ce  depășește adesea 100 de milioane de lire sterline”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
513 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger