Într-un moment în care unele vehicule, în special în Europa, își vor vedea cariera prelungită cu mult peste termenele actuale, unii producători intenționează să proiecteze și să lanseze noi modele în doar 2 ani. Un paradox surprinzător, dar fiecare strategie are avantajele și riscurile sale.
Grupurile auto europene cu tradiție se confruntă cu o dilemă: cum să împace încetinirea cererii de mașini electrice cu necesitatea de a continua să producă masiv pentru a evita falimentul?
Din punct de vedere istoric, marea majoritate a automobilelor se mențin încă 7 ani, cu o restilizare la mijlocul carierei. Cu toate acestea, deceniul actual schimbă regulile, în special în ceea ce privește echilibrul dificil dintre necesitatea de a reduce emisiile de CO2 prin vânzarea mai multor mașini electrice și respectarea standardelor de omologare din ce în ce mai restrictive (GSR 2.0, Euro 7 în curând), iar producătorii se află la o răscruce de drumuri.
Cel mai recent exemplu este probabil Macan de la Porsche, retras din catalogul european și înlocuit cu noul model 100% electric, care este, deloc surprinzător, incapabil să reproducă vânzările predecesorului său cu motor termic.
Macan a fost una dintre cele mai bine vândute două mașini Porsche la nivel mondial până în 2024, alături de Cayenne, potrivit Automobile Magazine. Prin urmare, producătorul din Stuttgart și-a sacrificat în mod deliberat un model valoros. Această situație se va repeta probabil cu Cayenne în 2030.
Restilizarea ar putea deveni din ce în ce mai frecventă pe anumite modele europene, iar noua politică a companiilor este să producă vehicule cu combustie sau hibride care funcționează cât mai mult timp posibil, lansând în același timp o nouă versiune electrică.
Până la sosirea noului Peugeot 2008, probabil în 2028, modelul pe care îl cunoaștem astăzi va exista de 10 ani, întârziind vârsta de pensionare. 208 va avea aceeași soartă, modelele cu combustie/hibrid având șanse să supraviețuiască atunci când va sosi noua generație electrică.
Viitorul Renault Twingo va fi construit în jurul unei baterii LFP, iar accelerarea ritmului de dezvoltare ar facilita, teoretic, adaptarea la schimbările din mediu.
Tesla are unul dintre cele mai vechi cataloage din Europa, dar asta nu a împiedicat-o să facă furori în 2024. Totuși, reînnoirea în grabă a anumitor modele are o virtute: permite producătorilor să țină pasul cu evoluțiile, în special în ceea ce privește electronica și bateriile.
Întrebarea care se pune acum este dacă dezvoltarea unei mașini noi în doar 2 ani ar putea reprezenta un risc pentru fiabilitate pe termen lung.